Jump to content
Annons

Varför pallar inte datorn?


Terror

Recommended Posts

Blir fan galen nu snart! Min dator har en dual core 2,8GHZ processor, men den pallar inte ens 4 spår med amplitube 3 och ett spår med addictive drums! När jag försöker spela upp låten jag spelat in så maxas processorn till 95-100% och allt bara laggar så in i helvete! Finns det något jag kan göra?

Har inga program som kör i bakgrunden, har stängt av allt så som firefox, msn, windows media player, och allat annat tjafs som kan tänkas slöa ner datorn. Har också gjort en virusscan utan något resultat.

Några idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har säkert lägsta möjliga latency-värde inställt. Om du inte ska köra något "live", öka värdet, så lovar jag att det kommer att fungera finfint (förutsatt det inte är något annat galet med din dator, alltså).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har säkert lägsta möjliga latency-värde inställt. Om du inte ska köra något "live", öka värdet, så lovar jag att det kommer att fungera finfint (förutsatt det inte är något annat galet med din dator, alltså).

menar du själva inställningen på ljudkortet`?

Hur fryser man ett spår i Cubase?

Vad exakt är "frysa ett spår"? Skillnad från att "bypassa alla effekter på ett spår"?

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du själva inställningen på ljudkortet`?

Hur fryser man ett spår i Cubase?

Vad exakt är "frysa ett spår"? Skillnad från att "bypassa alla effekter på ett spår"?

Frysa ett spår innebär att Cubase gör ett audiospår av ljudet istället för att processa i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men då hör jag ju inte själva effekten (disten) från Amplitube väl? För det är ju de jag vill höra, så jag kan börja mixa..

Prova att frysa så ser du ju att du visst får det. Att frysa = att bounca spåret och importera på ett annat spår, fritt från effekter. Fast det är ju mycket jobbigare än att bara trycka på freeze. Om du vill kunna mixa än fast spåret är fruset så kan du skicka gitarrerna till en buss innan du fryser. På den bussen kan du sedan lägga dina pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 3 är nog en av de tyngre pluggarna men du får ju mer och drar upp bufferten på ljudkortet om du inte ska spela in med monitor av gitarren genom pluggen.

Mitt förslag är att sänka till low fram till mixstadiet och sedan exportera dom i high när du är nöjd med ljudet, ta in på nya spår och börja mixa. Om även low segar ner för mycket så får du nog frysa spåren eller

dra upp latency/bufferten på kortet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 3 är nog en av de tyngre pluggarna men du får ju mer och drar upp bufferten på ljudkortet om du inte ska spela in med monitor av gitarren genom pluggen.

Mitt förslag är att sänka till low fram till mixstadiet och sedan exportera dom i high när du är nöjd med ljudet, ta in på nya spår och börja mixa. Om även low segar ner för mycket så får du nog frysa spåren eller

dra upp latency/bufferten på kortet 🙂

Det var exakt så jag gjorde. Gick som en dans på rosor! Med högsta latencyn (stavning?) på ljudkortet kunde jag spela upp alla spår samtidigt och sitta och mixa 🙂 Hade helt glömt bort att de inte spelar någon roll va man har för fördröjning när man bara ska lyssna på de 🙂 Tack för hjälpen sötnosar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...