Jump to content
Annons

Högtalare från 40-50-talet


Shimmen

Recommended Posts

Jag har en mycket gammal högtalare som jag inte vet någonting om! Det drar självklart i mina nerver så nu undrar jag om Ni vet vad det är för t.ex. prod. år, tillverkare, och annat roligt :rolleyes:

Det jag vet: Den har en volymkontroll med några fasta "lägen" om man kollar på insidan (inte som en potentiometer). På den metalliska högtalarkorgen står det "Voxtone". Hittar ingenting annat. På högtalaren satt det två sladdar med banankontakt for koppling till apparat av något slag.

För att få ljud ur den så har jag kopplat fast ett vanligt 3.5mm jack istället. Riktigt kul leksak.

Här är ett par bilder plus en film. Filmen är visserligen inspelad med macbook högtalare men man får en förståelse för hur den låter. Riktigt mjukt och varmt och ingen diskant alls ☺️

Bilder och film

Lyckades inte få in bilderna...

Jag spelar gärna in en impuls av den om någon vill (Jag vill iaf)! Vet inte hur man gör bara 😕 Någon som kan länka något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ser ut som sådana där högtalare som satt i klassrummen när jag gick i högstadiet och som någon i receptionen på skolan skrek ut meddelanden i... Lät för j-t gjorde det i alla fall... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ut som sådana där högtalare som satt i klassrummen när jag gick i högstadiet och som någon i receptionen på skolan skrek ut meddelanden i... Lät för j-t gjorde det i alla fall... 😉

Haha. Har du sett videon? Lyssna på orginalet: Candy - Lee Morgan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...