Jump to content
Annons

Hur mycket kan en gitarr slå/buckla sig


mrpimmy

Recommended Posts

Jag har en akustisk gitarr, Furch Durango där det är som en buckla runt stallet. Likadant är det på baksidan av gitarren, om man drar med handen över baksidan, eller tittar så ser man det ganska tydligt.

Nu har killen i musikaffären fått sänka strängarna vid stallet till max för att det ska vara bra att spela.

Detta kom efter vintern, och vad jag förstår brukar gitarrerna buckla in sig, inte ha utbucklingar, på vintern för att den drar ihop sig. Så det verkar lite konstigt. Nu funkar den fortfarande väldigt bra, men jag blir väldigt orolig för att garantitiden ska ta slut och sen så kan jag inte få en ny.

Så frågan blir alltså hur mycket den ska kunna buckla sig innan jag behöver vara rädd, och om gitarren nu har börjat slå sig, är risken större att den slår sig ännu mer?

Tack

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En gitarr ska inte slå sig eller bukla sig alls-jag skulle sagt till på en gång att jag skulle ha en ny.

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack pxm.

Men lite kommer alla gitarrer att buckla sig, detta för att trä är ett levande material. Och vad jag förstår så brukar det vara mest rörelse första året, och sen så brukar träet inte röra sig så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Man kan aldrig, inte ens med hellackade solida elgitarrer, förvänta sig att materialet inte ska röra på sig. Jag tycker att du ska gå till butiken och förklara att du är orolig för hur gitarren mår och hur den kommer att bete sig längre fram. De gitarrer jag har haft har rört på sig mer eller mindre, och jag tror inte att det finns någon generell gräns för när eller om de slutar att ändra på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ingenting butiken bör stå för, om gitarren buktar sig tyder det på att den är för torr! Köp en luftfuktare! Det är ett tecken på misskötsel faktiskt. Se till att sköta gitarren så håller den länge!

En fuktare för ljudhålet bör inte gå på mer än 300kr max. En investering man bör ha till alla akustiska instrument. Kolla på greppbrädan om den tappar lystern snabbt, även stallet brukar göra det.

Har en polare som har en J-45 som han aldrig använde fuktare i. Jag sa till honom att den inte såg så kry ut men han brydde sig inte. Till slut sprack locket på 3 ställen samtidigt...

Kontenta: Använd luftfuktare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ingenting butiken bör stå för, om gitarren buktar sig tyder det på att den är för torr! Köp en luftfuktare! Det är ett tecken på misskötsel faktiskt. Se till att sköta gitarren så håller den länge!

En fuktare för ljudhålet bör inte gå på mer än 300kr max. En investering man bör ha till alla akustiska instrument. Kolla på greppbrädan om den tappar lystern snabbt, även stallet brukar göra det.

Har en polare som har en J-45 som han aldrig använde fuktare i. Jag sa till honom att den inte såg så kry ut men han brydde sig inte. Till slut sprack locket på 3 ställen samtidigt...

Kontenta: Använd luftfuktare!

Innan jag köpte gitarren så var jag rädd för att den skulle slå sig, för att jag hade läst att furch gitarrerna kunde vara bra på det. Tog upp det med försäljaren som sa att det skulle gå på garantin isåfall, men frågan är ju hur mycket den skulle behöva slå sig för att det skulle vara för illa.

Min erfarenhet, och även försäljarens erfarenhet av att gitarren ändrar form är att den drar ihop sig av torr luft, och buktar ut sig vid fuktig luft. Har du en annan upplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Luftfuktare? någon slags spray eller?

Fuktare för ljudhålet vet jag inte hur de ser ut. Annars finns det ju el drivna luftfuktare som fuktar hela rummet. Antingen med ultraljud eller genom att koka vattnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man verkligen, när man köpt en dyr gitarr, behöva behandla den som regalskeppet Wasa? Jag är övertygad om att om gitarrmakaren inte är särskilt pigg på att sina gitarrers rykte går till botten pga en sidvind i form av ett väl fungerande internet. Jag antar att dom är generösa om du ställer vanliga konsumentkrav.

(Det finns en mäklarfirma som blev hårt ansatt på internet då dom först inte ville hjälpa den familj som köpt en lägenhet, där säljaren tog pengarna och sprang utan att fullfölja affären. Mäklaren hade nämligen gett handpenningen till säljaren som satt i fängelse. ...Greps i Norska tullen. Banken hade krav då det var lån som inte täckte försäljningsbeloppet. Utan internet så hade dom nog fått betala banken.)

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag köpte gitarren så var jag rädd för att den skulle slå sig, för att jag hade läst att furch gitarrerna kunde vara bra på det. Tog upp det med försäljaren som sa att det skulle gå på garantin isåfall, men frågan är ju hur mycket den skulle behöva slå sig för att det skulle vara för illa.

Min erfarenhet, och även försäljarens erfarenhet av att gitarren ändrar form är att den drar ihop sig av torr luft, och buktar ut sig vid fuktig luft. Har du en annan upplevelse?

Det är en ganska bra förenkling att säga så. Det finns många andra aspekter man kan se på men sanningen är att det är ditt ansvar att se till att trät i din gitarr mår bra. Den försäljaren tycker jag är bra snäll. När jag drev min firma skulle jag aldrig tagit emot det som ett garantiärende utan låtit kunden betala för sin reparation. I fallet att gitarrens form förändras är enkelt fixat med att använda luftfuktare alternativt ställa den närmre elementen hemma där det är torrare luft. I fråga om att Furch gitarrerna är känsliga för humiditetsalterneringar så är det säkert så då luften tenderar att vara fuktigare neråt Tjeckien där de faktiskt kommer ifrån. Jag har ägt en del kanadensiska gitarrer som står sig riktigt bra i Sverige.

PS för er som inte vill köpa en fuktare så kan jag faktiskt rekommendera en halv potatis i gitarrcaset. En smart grej är att lägga den i en fryspåse och knacka hål i påsen med en tandpetare eller något så att fuktigheten kommer ut men inte stärkelsen. Annars finns luftfuktare att köpa på de flesta välsorterade musikaffärer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fuktare för ljudhålet vet jag inte hur de ser ut. Annars finns det ju el drivna luftfuktare som fuktar hela rummet. Antingen med ultraljud eller genom att koka vattnet.

http://www.thomann.de/se/gitarrenbefeuchter.html

Planetwaves fuktaren för runt hundringen där inne fungerar bra! Sen finns dem från Kyser man sätter över hela ljudhålet och de är riktigt fina, lite dyrare men ger en jämnare fukt i gitarren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör ingen luftfuktare till någon gitarr när de ligger i case, men alltid luftfuktare igång, golvmodell, då gitarrerna är framme.

Hänga på väggen finns inte i min värld.

Jag mäter regelbundet luftfuktigheten och i en väska eller i ett case så brukar det ligga över 40%.

I rummen brukar jag få kämpa med allehanda knep för att nå upp till det.

Betydelsen av att vädra rejält kan dock inte nog betonas.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...