Jump to content
Annons

PA - som hemmastereo?

Recommended Posts

Furore (oregistrerad)
Postat

Hooah. Gillar när det är högt, som i ManowaR-högt. Brukar fråga i affärer, de bara tittar underligt. Ngn som använder något dylikt för att spela all slags musik riktigt högt/kraftfullt, som i en militär övning med granater o dyl. Jag eftersöker boom, krasch, VPLYM, resonans.

/Furore

Annons
Postat

Hooah. Gillar när det är högt, som i ManowaR-högt. Brukar fråga i affärer, de bara tittar underligt. Ngn som använder något dylikt för att spela all slags musik riktigt högt/kraftfullt, som i en militär övning med granater o dyl. Jag eftersöker boom, krasch, VPLYM, resonans.

/Furore

Ha ha, intressant tanke, men är det verkligen någon som tycker att musiken (för att göra en jämförelse) på ett uteställe är särskilt njutbar, där den distar så att det står härliga till? Musiken genom ett PA fyller en funktion, men det blir inte så kul i längden.

Jag tror att man skulle tröttna på att lyssna på musik om det vore enda sättet att lyssna på den.

Postat

Jag har ett mindre Db Technologies aktivt PA, två Opera Modular toppar, de ger 127 db, och en SUB 15 som ger 133 db. Spelar cd som pausmusik i det på krogar osv, med bra ljud på skivan låter det väldigt hifi för att vara PA-prylar. Och driftsäkert nåt så ini h-e, det har körts hårt i många år nu. Hellre db än Mackie om jag väljer.

Ett alternativ är att bygga hornhögtalare själv. Ger ett tryck man inte trodde fanns. Grannarna svimmar av glädje.

Postat

En annan dröm jag haft, är att bygga "hemhögtalare" av fyra st fyrtolvlådor och ha två fullstackar i vardagsrummet, med en basförstärkare som sub...

...men det fick jag inte heller 😐

/Johan

• Gilla 2
Postat (redigerat)

Musik på riktigt hög volym (11) är en riktig kick. Förr i världen jobbade jag med PA-ljud å då och då när man var på lagret passade jag på att gasa på rejält... Att köra favoritplattan så högt som man bara vågar i ett väl-ljudande system å sen sätta sig lutad mot en dubbel 18" så att inälvorna skakar...SÅ GÖTT men aningen sjukt antar jag 😳

(antagligen inget öronläkaren rekommenderar, men det är nog inte det dummaste jag gjort. När man var yngre hade vi en återkommande tävling i replokalen, vem som kunde hålla huvudet längst tid i vårt gigantiska HH 2"horn eller vem som kunde ha högst volym på en megafons larmsignal riktad mot örat...)

Redigerat av rsound
Postat (redigerat)

När man var yngre hade vi en återkommande tävling i replokalen, vem som kunde hålla huvudet längst tid i vårt gigantiska HH 2"horn eller vem som kunde ha högst volym på en megafons larmsignal riktad mot örat...

😳 Smart... Den som vann blev utnämnd till regerande byfåne då eller?

Redigerat av MrBluesman
Postat

😳 Smart... Den som vann blev utnämnd till regerande byfåne då eller?

😄 Man vann ära och respekt? Jag vet inte varför vi ens kom på iden men när man var yngre tonåring och precis köpt sitt första större PA så måste det ju hårdtestas. Megafontävligen var ett festival infall. Har alltid haft god förmåga att tåla dB så jag brukade vinna.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.