Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag hĂ„ller pĂ„ att skriva ett arbete om "elektroniskt ljud". Typ mikrofoner, datalagring, uppspelning m.m. Jag ska nu skriva om kondensatormikrofonen. Jag skrev pĂ„ de andra mikrofonerna nĂ„gra meningar om mikrofonens grundlĂ€ggande teknik (som att dynamiska fungerar med induktion) men insĂ„g att jag inte förstod hur en kondensatormic fungerar! 😼

Hur kan det uppstÄ ett elektroniskt fÀlt runt plattorna om det inte gÄr nÄgon el igenom dem?

Hur kan det vara en sluten krets om det inte gÄr ström mellan plattorna?

Jag förstĂ„r att detta Ă€r avancerad fysik men skulle nĂ„gon bara kunna ge en lĂ€tt förklaring för jag förstĂ„r inte alls nu 😕

Tack pÄ förhand

//Simon

Annons
Postat

NÀr avstÄndet mellan den fasta plattan och membranet (det Àr dessa som utgör polerna i kondensatorn som mikrofontypen har sitt namn frÄn) varierar i takt med ljudvÄgorna, sÄ alstras en svag ström som sedan förstÀrks i mickens inbyggda förstÀrkare.

Postat (redigerat)

Men hur kan mikrofonen spÀnningmatas om det inte Àr en sluten krets?

Det gÄr utmÀrkt att spÀnningssÀtta en ickesluten krets. Ett batteri Àr i princip en sÄdan konstruktion (en spÀnningssatt öppen grunka) sÄ lÀnge det inte anvÀnds. Du skola icke blanda ihop spÀnning och ström.

En kondensator bestĂ„r av tvĂ„ plattor. I en kondensatormik sĂ„ utgör den ena av dessa plattor "membranet", som alltsĂ„ rör pĂ„ sig nĂ€r du gastar i miken. NĂ€r membranet rör sig, sĂ„ Ă€ndras avstĂ„ndet mellan plattorna och dĂ€rmed kondensatorns kapacitans (du Ă€r med? Kapacitansen (C ) beror av nĂ„gon dielektricitetskonstant (e), storlek pĂ„ plattorna (A) och just AVSTÅNDET (d) mellan dem). AlltsĂ„: C=e(A/d).

För att kondensatormiken ska funka, sÄ spÀnningssÀtter man plattorna med typiskt 48VDC (andra spÀnningar förekommer). Detta Àr "fantommatningen". NÀr en kondensator spÀnningssÀtts sÄ hamnar ett överskott av laddningar pÄ ena plattan, och ett underskott av laddningar pÄ den andra. Storleken pÄ denna laddning (Q) beror av pÄlagd spÀnning (U) och tidigare nÀmnd kapacitans ( C); Q=CU (viktigt!).

Vi nÀrmar oss det fina i krÄksÄngen:

Mellan matningspÀnningen (fantommatningen) och kondensatorn sitter ett motstÄnd med mycket hög resistans. Din sÄng Ästadkommer i sammanhanget snabba förÀndringar i avstÄndet mellan plattorna, "för snabbt" för att en laddningsförÀndrring ska ske (hög resistans, lÄngsam förflyttning av laddning, right!). Man kan sÀga att laddningen (Q) dÀrmed hÄlls konstant.

Sambandet Q=CU, med Q konstant och varierande C, tvingar sÄ fram en variation i spÀnning (U). Denna spÀnningsvariation Àr din önskade signal.

Notera att jag inte nÀmner "ström" nÄgonstans. I det hÀr fallet blir det lÀttare sÄ, tycker jag.

tjing

(edit: ( C ) sÄg ut som ett copyright-tecken "ringmÀrkt c". Hoppas bÀttre nu).

Redigerat av Vallhagen
  • Gilla 2
Postat

Tack sÄ mycket! Jag tror jag förstÄr lite nu. Och jag ska tÀnka pÄ det dÀr med spÀnning istÀllet för ström nÀr jag skriver.

//Simon

Postat

Mycket bra och vetenskaplig beskrivning av Vallhagen! 🙂

• Gilla 1
Postat

Men hur kan mikrofonen spÀnningmatas om det inte Àr en sluten krets?

Googla pÄ Leidenflaska sÄ blir det kanske lite tydligare hur en kondensator funkar.

Gött vallhagen, förresten!

• 2 veckor senare...
Postat

Det betyder vÀl alltsÄ att det inte alstras nÄgon spÀnning av att plattorna rör sig, utan man pÄverkar bara hur mycket av den pÄlagda spÀnningne över kondensatorn som "kommer ut" ur kretsen. Det blir vÀl en grov förenkling, men...

RÀtte mig om jag har fel förstÄs.

Postat

Det betyder vÀl alltsÄ att det inte alstras nÄgon spÀnning av att plattorna rör sig, utan man pÄverkar bara hur mycket av den pÄlagda spÀnningne över kondensatorn som "kommer ut" ur kretsen. Det blir vÀl en grov förenkling, men...

RÀtte mig om jag har fel förstÄs.

om jag inte Àr totalt ute Ä cyklar sÄ Àr det vÀl en ström som alstras av plattornas rörelse

Àr dom stilla sÄ ligger bara en spÀnning Ä strömmen Àr noll

rĂ€tta MIG om jag har fel vallhagen! 🙂

Postat

om jag inte Àr totalt ute Ä cyklar sÄ Àr det vÀl en ström som alstras av plattornas rörelse

Ute och cyklar. Det Àr spÀnningen som Àndras.

Ström kan uppstÄ om det finns nÄnstans för elektronerna att kan ta vÀgen. Vanligen finns det ju det. Men det Àr mycket, mycket litet energi som Àr möjligt att ta ut. DÀrav kravet pÄ att ha höga motstÄnd och bra isolering om inte det hela bara skall försvinna. Vanligen Àr det miljoner ohm i motstÄnden runt kring en kondensatorkapsel.

// Gunnar

Postat (redigerat)

Ute och cyklar. Det Àr spÀnningen som Àndras.

men vad kommer ut ur kabeln dÄ?

en spÀnningsförÀndring...?

wm1603.jpg

Redigerat av Demonproducenten
Postat

I en dynamisk mikrofon (sluten krets) alstras en ström nÀr membranet rör sig efter som det Àr kopplat till en spole som rör sig över en magnet.. NÀr det gÀller en kondensatormic sÄ handlar det om balansen mellan överkott/underkott av elektroner pÄ endera sidan av en platta som rör sig (blir tjockare eller tunnare) som i sig INTE Àr en sluten krets. Denna spÀnningsförÀndring (elektronvandring) förstÀrks och görs sen om till en ström i en sluten krets (rör eller transistor) NÀr det gÀller att omvandla en förÀndring av elektronflödet i en konduktiv last till ström funkar inte Ohms lag utan du fÄr rÀkna sÄ hÀr dade1247f542da6afa1ee184ca7d0839.png.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.