Jump to content
Annons

2 hörlursförstärkare


mrpimmy

Recommended Posts

Jag har en sådan här. http://www.thomann.de/se/behringer_ha400.htm

Nu behöver jag fler hörlursutgångar. Tänkte om det går att spitta utgången på ljudkortet så att jag kan köpa en till likadan hörlursförstärkare, eftersom det blir det billigaste. Finns det några problem med detta? Kan jag ha sönder något? Sämre ljudkvalite?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för svaren.

Min fråga blir ju då vad som händer med signalen när jag splittar med en Y kabel. Och ifall det inte händer så mycket, hur många splittar skulle man då kunna göra? Borde inte signalen minskas på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Koppla som jag föreslog, så slipper du oroa dig och får dessutom stereo-ljud i samtliga utgångar 🙂

Jo, och jag tackar för det. Men undrar fortfarande vad som händer, rent teoretiskt med signalen, borde den inte kunna bli svagare? mer brus och liknande. Så vet du, någon, någonting om det?

Redigerat av mrpimmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, signalen kommer bli försämrad. Men bara ytterst lite så att det troligen inte spelar någon roll.

Det är två saker som händer med obalanserade signaler:

1) jordslingor och upptagning av brum / störningar med mera

Det blir mer kablar och därigenom mer inflöde av störningar av olika slag. Dessutom om jorden i hörlursförstärkaren är ansluten till jorden i eluttaget ( obs, ta inte bort jorden, den finns för att skydda ditt liv) så blir det en jordslinga. Och jordslingor är extra bra på att suga åt sig olika former av störningar, både nätbrum och diverse radiosändare med mera. Det enkla sättet är att helt enkelt prova -- funkar det så är det inga problem. Min gissning är att du inte får några problem. Får du problem finns det lösningar som inte är så himla besvärliga eller dyra.

2) signalen minskar lite grann

Signalen skall ju nu delas till två mottagare i stället för en. Men utgången från ljudkortet är ganska lågohmig, ingångarna är ganska högohmiga, så problemet är rätt litet. Jämför med att koppla ett gäng tunna vattenslangar på en tjock brandslang, märks inte så mycket. Det blir också en högre kapacitans vilket gör att det troligen är diskanten som minskar först. Men återigen, skillnad med 2 i stället för en är liten, prova och kör. Min gissning är att du inte märker några problem. Skulle de uppstå finns det rätt enkla och billiga lösningar.

Du borde kunna koppla in ett helt gäng hörlursförstärkare utan större problem, säg sådär 10 st.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kopplat ungefär så i vårat monitor-system, använde en rackmonterad hörlursförstärkare från Behringer som splitter för våra IEM-sändare. På så sätt kan vi få (i princip, orkar inte förklara detaljerna) fyra monitor-mixar i stereo från ett mixerbord med endast två aux-sendar 🙂

Kollade på ett ljudtekniker-forum. Enligt flera där var det inte alls rätt att göra som jag gjorde. Men det fungerar fint ändå, klart och tydligt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kopplat ungefär så i vårat monitor-system, använde en rackmonterad hörlursförstärkare från Behringer som splitter för våra IEM-sändare. På så sätt kan vi få (i princip, orkar inte förklara detaljerna) fyra monitor-mixar i stereo från ett mixerbord med endast två aux-sendar 🙂

Kollade på ett ljudtekniker-forum. Enligt flera där var det inte alls rätt att göra som jag gjorde. Men det fungerar fint ändå, klart och tydligt ljud.

Men du kan ju omöjligt få 4 induviduella monitormixar i stereo med den metoden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...