Jump to content
Annons

Nerladdning tar priset!

wah-wah

Recommended Posts

Som skiv-fetischist har jag varit grymt ointresserad av hela debatten om nerladdning av musik. Slog mig dock att det kunde va kul att prova hur det funkar att köpa en nerladdning pÄ exempelvis CDON eftersom det ÀndÄ snackas en massa om det just nu.

IdĂ©n verkar ju smidig om man t.ex. bara Ă€r ute efter nĂ„gon enstaka lĂ„t, vilket skulle passa mig perfekt dĂ„ jag verkligen HATAR singlar och samlingsplattor 🙂

Döm om min förvĂ„ning nĂ€r jag insĂ„g att jag skulle fĂ„ betala 15.90 för en lĂ„t som var komprimerad till 192kbit/s 😛

Man undrar ju vad det Àr för stolpskott som sÀtter nerladdningspriserna?

Okej, om man kollar pÄ hur dom gjorde nÀr iTunes slÀpptes i USA sÄ var det nÄgot geni som tyckte att det lÀt som en skitbra idé att ta 99 cent/lÄt. NÀr motsvarande tjÀnst slÀpptes i det hÀr banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mÄ vara en snÄl ***** men verkar detta rimligt?

LÄt oss sÀga att en genomsnittlig skiva innehÄller tolv lÄtar. En skiva enligt amerikansk prisÀttning kostar dÄ alltsÄ ca 84 kr. Samma skiva kostar pÄ svenska sajter... Ja, just det! Betydligt mer att ladda hem!!!!!!!!!????????!!!!!!!!!!

Vi fĂ„r tacka vĂ„r lyckliga stjĂ€rna att det inte var britterna som slĂ€ppte iTunes först 😉

Inte nog med att jag tycker svensk prissĂ€ttning Ă€r tvivelaktig, jag skulle dessutom fĂ„ betala nĂ€stan 190 SEK för en platta som lĂ„ter sĂ€mre Ă€n om jag skulle bestĂ€lla den i hĂ„rdvaruform och dĂ€rmed "bara" behöva betala 149 SEK 🙁

Jag Àr vÀl medveten om att man kan göra snygga komprimeringar, men vi snackar ÀndÄ fortfarande om en komprimering d.v.s en försÀmring!!!

Det mÀrkligaste av allt, som jag ser det, Àr att nedladdningspriserna tas som en sjÀlvklarhet och knappt diskuteras offentligt och det fÄr en ju att stÀlla sig frÄgan, varför?

SÄ, med högt buret huvud bekÀnner jag mig som bÄde grinig och bakÄtstrÀvare, förvissad om att jag inom en överskÄdlig framtid ALDRIG kommer att lÄta mig luras att nyttja ovanstÄende tjÀnster under rÄdande villkor.

Tack för ordet.

/

Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Jaja.. nÄn dag inser de nog vad konceptet konkurrenskraftig egentligen innebÀr.

Jag Àr iofs inte sÀrskilt kÀnslig för snÄlkodning, 192 khz duger fint för mig, men dÄ ska dom definitivt ha ett pris som motsvarar ljudet och framförallt kompensera för det faktum att man inte fÄr en snygg skiva till samlingen!

Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att det Àr lite hyckleri. Jag menar har man betalat dyrt för snÄlkodadmusik sÄ vill man ju Àven att det skall lÄta sÄ. 192kbps.. Vad tÀnker de med egentligen?, 64kbps stereo eller 32kbps mono i 22kHz Àr ungefÀr lagom för att ge den dÀr lyxiga mp3 lystern.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Det finns nÄn amerikansk tjÀnst som erbjuder lossless wma. Det skulle jag kunna tÀnka mig att köpa ifall det fanns i sverige till ett vettigt pris sÄklart. Och sÄ ska man fÄ brÀnna sina nedladdade lÄtar pÄ cd sÄklart!

Dela pÄ andra sajter

Napster.com har ett nytt pÄhitt.

"For only $14.95 a month, you can fill and refill your compatible MP3 player with

your favorite music, artists you've just discovered and the latest releases without

paying 99Âą per track. Get everything Napster has to offer PLUS unlimited music for

your Napster To Go-compatible MP3 player. "

Men dÄ behöver man en "Napster To Go-compatible MP3 player". Och de har en 30 dagars free trial.

Allt detta för att sÀga att priserna verkar pressas... typ... Hoppas kvaliten ökar snart med.

/Nudel

Dela pÄ andra sajter

Problemet med Napstergrejen Àr att man inte Àger lÄtarna efter den dÀr mÄnaden, man hyr de bara. NÀr man slutar betala mÄnadskostnaden blir man ocksÄ av med musiken. Inte sÄ bra. Det gör ont i skivsamlarnÀrven bara av att tÀnka pÄ det.

Dela pÄ andra sajter

Visst, den ultimata lösningen Àr ett integrerat system, som avgör vilken lÄt vi lyssnar pÄ , om vil nu vill lyssa pÄ, o sen ske en automatisk betalning pÄ nĎt vis. Kommer om ca 20 Är..

Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det Àr kanon!! Vill jag ha 1 eller 2 lÄtar frÄn en cd slipper jag betala

150 spÀnn för hela skivan utan laddar ned lÄtarna för 20-30kr. Villl jag ha alla

lÄtar bestÀller jag skivan(fysisk cd) frÄn nÀtet. Kan det bli enklare?! Ljudkvaliten

pÄ de strölÄtar Àr utan tvekan tillrÀckligt bra för att spelas pÄ en vanlig

hemmastereo! Trevligt med teknisk utveckling tycker jag! 🙂

//Micke...

Dela pÄ andra sajter

Jag tycker att det Àr lite hyckleri. Jag menar har man betalat dyrt för snÄlkodadmusik sÄ vill man ju Àven att det skall lÄta sÄ. 192kbps.. Vad tÀnker de med egentligen?, 64kbps stereo eller 32kbps mono i 22kHz Àr ungefÀr lagom för att ge den dÀr lyxiga mp3 lystern.

/Majken

😄🙂😆

Vad sÀger man?

/wah-wah

Dela pÄ andra sajter

En omrÀstning i aftonbladet för ett tag sedan visar ett tydligt resultat den med. Minns inte exakt men ungefÀr sÄ hÀr sÄg det ut.

Köper och laddar ner pÄ nÀtet:

3%

Laddar ner illegalt:

65%

Köper skivor:

32%

Dela pÄ andra sajter

Jag har hört att skivbolagen rĂ€knar med att nedladdnings-lĂ„tar kommer att kosta 7 kr om nĂ„t Ă„r... (Dvs. billigare Ă€n en Jamba-ringsignal 🙁 )

Dela pÄ andra sajter

Om man inte tycker om tanken pÄ att ladda ner mp3or med kass kvalitet.. lÄt bli. Tills det kommer nÄgot bÀttre, för det lÀr det göra, vare sig vi vill eller inte. För utveckligen gÄr som bekant oavbrutet framÄt.

Om jag vill ha musik sÄ köper jag i nulÀget en cdskiva, vilket jag kommer fortsÀtta med tills jag tycker att det kÀnns attraktivt att ladda ner musik. För förr eller senare blir det vÀl det antar jag.. t ex dÄ man inte kan fÄ tag i det den illegala vÀgen.. eller dÄ det blir en markant skillnad mellan legalt nedladdat och illegalt nedladdat, pÄ samma sÀtt som det Àr mellan brÀnd skiva och orginalskiva nu. Om det nÄgonsin kommer till det.

//smulan

Dela pÄ andra sajter

Okej, om man kollar pÄ hur dom gjorde nÀr iTunes slÀpptes i USA sÄ var det nÄgot geni som tyckte att det lÀt som en skitbra idé att ta 99 cent/lÄt. NÀr motsvarande tjÀnst slÀpptes i det hÀr banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mÄ vara en snÄl ***** men verkar detta rimligt? [...]

iTunes musicstore HAR INTE SLÄPPTS I SVERIGE!!!

Vad har du fÄtt det hÀr ifrÄn? Har Apple slÀppt nÄgra priser för Sverige Àn? Icke!

Om det hamnar pÄ 9.90:- inkl. moms per lÄt sÄ tycker jag att det Àr ok iaf.

Ljudkvalitieten pÄ AAC Àr helt ok och vill man ha en CD sÄ gÄr det ju att köpa en.

Dela pÄ andra sajter

Logichead Postat den 9 February 2005, 23:01

QUOTE (wah-wah @ 8 February 2005, 19:42)

Okej, om man kollar pÄ hur dom gjorde nÀr iTunes slÀpptes i USA sÄ var det nÄgot geni som tyckte att det lÀt som en skitbra idé att ta 99 cent/lÄt. NÀr motsvarande tjÀnst slÀpptes i det hÀr banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mÄ vara en snÄl ***** men verkar detta rimligt? [...] 

Vad har du fÄtt det hÀr ifrÄn? Har Apple slÀppt nÄgra priser för Sverige Àn? Icke!

Motsvarande? InnebÀr inte det.. likvÀrdig osv. Det vill sÀga en tjÀnst med liknande funktioner osv, inte en identisk, dvs samma tjÀnst... RÀtta mig gÀrna om jag har fel.. men jag tycker det framgÄr vad wah-wah menar oavsett...

//smulan

Dela pÄ andra sajter

Okej, om man kollar pÄ hur dom gjorde nÀr iTunes slÀpptes i USA sÄ var det nÄgot geni som tyckte att det lÀt som en skitbra idé att ta 99 cent/lÄt. NÀr motsvarande tjÀnst slÀpptes i det hÀr banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mÄ vara en snÄl  *****  men verkar detta rimligt? [...]

Ljudkvalitieten pÄ AAC Àr helt ok och vill man ha en CD sÄ gÄr det ju att köpa en.

Det framgÄr inte tycker jag. IsÄfall vore ju inlÀgget Ànnu mer irrelevant. Som att jÀmföra Àpplen med apelsiner typ.

Om han menade sÄ, skulle han inte jÀmfört tjÀnster som VERKLIGEN finns bÄde hÀr och i USA?

EDIT: Dessutom blir det ju ett annat pris om man köper ett helt album. Det brukar kostar 9.99-14.99 USD.

Killen har ju fĂ„tt precis allt om bakfoten. đŸ˜±

Redigerat av Logichead
Dela pÄ andra sajter

Okej, om man kollar pÄ hur dom gjorde nÀr iTunes slÀpptes i USA sÄ var det nÄgot geni som tyckte att det lÀt som en skitbra idé att ta 99 cent/lÄt. NÀr motsvarande tjÀnst slÀpptes i det hÀr banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mÄ vara en snÄl  *****  men verkar detta rimligt? [...]

Det framgÄr inte tycker jag. IsÄfall vore ju inlÀgget Ànnu mer irrelevant. Som att jÀmföra Àpplen med apelsiner typ.

Om han menade sÄ, skulle han inte jÀmfört tjÀnster som VERKLIGEN finns bÄde hÀr och i USA?

EDIT: Dessutom blir det ju ett annat pris om man köper ett helt album. Det brukar kostar 9.99-14.99 USD.

Killen har ju fĂ„tt precis allt om bakfoten. đŸ˜±

Jag tyckte Wah wah's inlÀgg var glasklart och relevant. Och det verkar som om du inte riktigt förstod hans inlÀgg. Inte har han fÄtt nÄt om bakfoten alls.

Dela pÄ andra sajter

Döm om min förvĂ„ning nĂ€r jag insĂ„g att jag skulle fĂ„ betala 15.90 för en lĂ„t som var komprimerad till 192kbit/s 😳

Man undrar ju vad det Àr för stolpskott som sÀtter nerladdningspriserna?

Det dÀr med försÀljning av lÄtar i komprimerat format Àr nÄt nytt i Sverige. Och att rigga upp ett system med bra utbud av lÄtar Àr ju inte direkt gratis.

Men jag undrar mera, vad gÄr alla de pengarna till. Hur mycket gÄr till skivbolaget, utvecklaren (eller "datahackern") som har satt ihop e-handelssystemet och till artisten eller musikgruppen.

För jag tror knappast att utvecklaren jobbar gratis, och bankerna Àr bra att ta betalt pÄ kreditkortstransaktioner.

Jag tror sjÀlv till det pÄ just det hÀr med att sÀlja musik pÄ nÀtet. Det verkar ju vÀldigt praktiskt tex för de som Àr DJ pÄ ett innestÀlle,

som slipper kÄnka pÄ en stor vÀska med 100 skivor som ingen iaf lyssnar pÄ. Folk kan Àven önska vilken lÄt de vill

och att som vanlig "garage-artist " slippa att hÄlla pÄ att ragga skivbolag och tryckerier för att trycka skivor Àr ju guld. Det finns idag t.o.m. mobiler som kan spela upp mp3-filer pÄ.

Dela pÄ andra sajter

Hej!

Har hört att Àven alkoholskatten ska höjas rejÀlt p.g.a. att dÄ ingen lÀngre köper pÄ bolaget sÄ kompenserar man

bara detta genom att ytterligare avgiftsbelÀgga dem (alla 8st) som fortfarande gÄr dit pÄ fredagarna och handlar!

Det Àr med fÄ kunder och höga priser man tjÀnar dom riktigt stora pengarna!

Mvh A*

Redigerat av A*udiomaniker
Dela pÄ andra sajter

Jag tyckte Wah wah's inlÀgg var glasklart och relevant. Och det verkar som om du inte riktigt förstod hans inlÀgg. Inte har han fÄtt nÄt om bakfoten alls.

DÄ kan du vÀl förklara exakt vat han menade? VAR kommer iTMS in i bilden? Hade inte en jÀmförelse mellan nedladdningstjÀnster som bÄde finns i USA och i Sverige varit mer relevant? Ham pÄstÄr dessutom saker som Àr helt osanna (som att en full CD kostar 190SEK iTMS).

Allt detta för att kunna ventilera sitt missnöje med "det hÀr banan-landet"...

"verkar detta rimligt?" skriver trÄdstartaren. Exakt VAD Àr det som inte skulle vara rimligt?

Jag menar att har har fel i följande punkter:

1. iTMS finns inte i Sverige, alltsÄ blir hela prisjÀmförelsen irrelevant och felaktig

2. OM han jĂ€mför iTMS med en "motsvarande tjĂ€nst" i Sverige. Varför inte jĂ€mföra med samma tjĂ€nst i USA? Äpplen och apelsiner...

3. Priser pÄ full CD Àr ocksÄ det tagit ur luften. I iTMS kan man köpa hela CD'n och dÄ blir det billigare Àn att köpa styckevis. Detta kommer Àven att gÀlla iTMS i Sverige.

Summa summarum. Helkonstigt inlĂ€gg med oklart motiv. Är han missnöjd med Apple? Med Skatterna i "det hĂ€r banan-landet"? Är han missnöjd med STIM? Eller med den dĂ€r "mostsvarande tjĂ€nsten"? VAD försöker han sĂ€ga?

Om inte han kan förklara, sÄ kanske du kan det?

Sen förstÄr jag att man inte vill betala 9.90 för en lÄt i WMA format. AAC lÄter bÀttre och jag har sjÀlv förbannat Apple varje gÄng de slÀppt iTMS i nya lÀnder men inte i Sverige.

EDIT: SÄg just att Apple sÄlt över 250 miljoner lÄtar genom iTMS. Skivbolagen fÄr tydligen 60 cent per lÄt, vilket ju lÀr vara i nivÄ med vad de fÄr genom CD försÀljning.

OM man accepterar ljudkvaliteten sÄ Àr detta ju ett överlÀgset sÀtt att handla musik pÄ. Alla som varit inne pÄ iTMS försÄr vad jag menar.

Redigerat av Logichead
Dela pÄ andra sajter

/Majken

😉🙂🙂

Vad sÀger man?

/wah-wah

Visst! Och det dÀr har Aftonbladet fattat pÄ sin snajdiga sajt poplife.se. DÀr kan man köpa mp3 med gull-Darins "Money for nothing" för 9.90 - men tycker man, som du, att det Àr för bra kvalitet för pengarna sÄ kan man i stÀllet gÄ loss pÄ mobilsignalen för 15:- !!! DÀr snackar vi relevant prissÀttning.

NĂ€sta steg Ă€r vĂ€l att man för en femtilapp kan streama en fil dĂ€r Bjurman visslar lĂ„ten. 😎

Allvarligt talat. Det Àr uppfriskande med en debatt om detta. Jag Àr gammal skivköparknarkare men har numera alla musik i burken. Att köpa skivor Àr inte lÀngre sÄ vÀrst intressant för mig, i alla fall inte i samma mÀngd som förr. Jag kan gÀrna betala för min musik, men sÄ lÀnge inte skivnasarna fattar att allt över typ tvÄ spÀnn för en mp3/ogg-eller-vad-det-Àr Àr helt Ät helvete sÄ fÄr det bli DC++ Àven i fortsÀttningen.

Men jag kan tipsa densom inte testat om ryska allofmp3.com - dÀr kan du köpa hela album för runt tian. Och de har det mesta. Funkar skitbra (och, JA, du kan lugnt lÀmna ut kortnumret till ryssarna. Pengarna gÄr inte till spelarköp i Chelsea.)

Dela pÄ andra sajter

Lite OT:

Visste ni att man redan kan köpa Daft Punks lÄt 'Human After All' som ringsignal, trots att skivan slÀpps först den sista mars? MÀrkligt.

För övrigt tror jag att försÀljningen av lÄtar a la Poplife kommer att förÀndras radikalt. Varför bjussar inte BMG alla kids som laddar Darins lÄt pÄ en exklusiv chat till exempel? Eller lÄter dom vara med pÄ en mailinglista bara för dom som köpt lÄten?

Det finns massor av sÀtt för bolagen att skapa mervÀrde för konsumenten - att bara ta betalt för nÄgot man kan fÄ gratis (pÄ semilegal vÀg) hÄller inte.

Redigerat av Dumb Dan
Dela pÄ andra sajter

Lite OT:

Visste ni att man redan kan köpa Daft Punks lÄt 'Human After All' som ringsignal, trots att skivan slÀpps först den sista mars? MÀrkligt.

Det Àr sÀkert för att motverka den illegala nedladdningen.

"Hjeeelp. VÄr skiva finns pÄ Kazaa!"

"Ja, men om vi slÀpper den som mobilsignal sÄ kanske folk köper den i stÀllet!"

"Ja! Yippee!"

Dela pÄ andra sajter

Det finns massor av sÀtt för bolagen att skapa mervÀrde för konsumenten - att ta bara betalt för nÄgot man kan fÄ gratis (pÄ semilegal vÀg) hÄller inte.

Helt sant! Vilket Àr nÄgot filmbolag och spelbolag delvis tycks ha förstÄtt. Spelmod'ar, intervjuer, onlinetjÀnter, trailers, audio commentary o.s.v.

Helt enkelt saker som gör produkten lite roligare. Hade varit skoj att se mjukvarujÀttarna förstÄ detta ocksÄ. Saker i stil med, köp Battery 2 - fÄ ett nytt trumset varje mÄnad.

/Majken

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.