wah-wah Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Som skiv-fetischist har jag varit grymt ointresserad av hela debatten om nerladdning av musik. Slog mig dock att det kunde va kul att prova hur det funkar att köpa en nerladdning pĂ„ exempelvis CDON eftersom det Ă€ndĂ„ snackas en massa om det just nu. IdĂ©n verkar ju smidig om man t.ex. bara Ă€r ute efter nĂ„gon enstaka lĂ„t, vilket skulle passa mig perfekt dĂ„ jag verkligen HATAR singlar och samlingsplattor đ Döm om min förvĂ„ning nĂ€r jag insĂ„g att jag skulle fĂ„ betala 15.90 för en lĂ„t som var komprimerad till 192kbit/s đ Man undrar ju vad det Ă€r för stolpskott som sĂ€tter nerladdningspriserna? Okej, om man kollar pĂ„ hur dom gjorde nĂ€r iTunes slĂ€pptes i USA sĂ„ var det nĂ„got geni som tyckte att det lĂ€t som en skitbra idĂ© att ta 99 cent/lĂ„t. NĂ€r motsvarande tjĂ€nst slĂ€pptes i det hĂ€r banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mĂ„ vara en snĂ„l ***** men verkar detta rimligt? LĂ„t oss sĂ€ga att en genomsnittlig skiva innehĂ„ller tolv lĂ„tar. En skiva enligt amerikansk prisĂ€ttning kostar dĂ„ alltsĂ„ ca 84 kr. Samma skiva kostar pĂ„ svenska sajter... Ja, just det! Betydligt mer att ladda hem!!!!!!!!!????????!!!!!!!!!! Vi fĂ„r tacka vĂ„r lyckliga stjĂ€rna att det inte var britterna som slĂ€ppte iTunes först đ Inte nog med att jag tycker svensk prissĂ€ttning Ă€r tvivelaktig, jag skulle dessutom fĂ„ betala nĂ€stan 190 SEK för en platta som lĂ„ter sĂ€mre Ă€n om jag skulle bestĂ€lla den i hĂ„rdvaruform och dĂ€rmed "bara" behöva betala 149 SEK đ Jag Ă€r vĂ€l medveten om att man kan göra snygga komprimeringar, men vi snackar Ă€ndĂ„ fortfarande om en komprimering d.v.s en försĂ€mring!!! Det mĂ€rkligaste av allt, som jag ser det, Ă€r att nedladdningspriserna tas som en sjĂ€lvklarhet och knappt diskuteras offentligt och det fĂ„r en ju att stĂ€lla sig frĂ„gan, varför? SĂ„, med högt buret huvud bekĂ€nner jag mig som bĂ„de grinig och bakĂ„tstrĂ€vare, förvissad om att jag inom en överskĂ„dlig framtid ALDRIG kommer att lĂ„ta mig luras att nyttja ovanstĂ„ende tjĂ€nster under rĂ„dande villkor. Tack för ordet. /
Stinkey (oregistrerad) Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Och frÄn Hong Kong kan man skicka efter CD:n för ca 80:-
MusicNixon Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Ja, eller att man fÄr tanka hem aif/wav eller nÄt Lossless-format... sÄ det Ätminstone inte Àr sÀmre Àn CD. DÄ kan vi börja snacka.
Duende Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 (redigerat) // raderat av admin // Redigerat 9 februari 2005 av Olsberg
ChrioN Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Helt underbart Sverige. You did it again. I love you.
Murdock Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Jaja.. nÄn dag inser de nog vad konceptet konkurrenskraftig egentligen innebÀr. Jag Àr iofs inte sÀrskilt kÀnslig för snÄlkodning, 192 khz duger fint för mig, men dÄ ska dom definitivt ha ett pris som motsvarar ljudet och framförallt kompensera för det faktum att man inte fÄr en snygg skiva till samlingen!
Majken Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Jag tycker att det Àr lite hyckleri. Jag menar har man betalat dyrt för snÄlkodadmusik sÄ vill man ju Àven att det skall lÄta sÄ. 192kbps.. Vad tÀnker de med egentligen?, 64kbps stereo eller 32kbps mono i 22kHz Àr ungefÀr lagom för att ge den dÀr lyxiga mp3 lystern. /Majken
SamiRaj Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 Det finns nÄn amerikansk tjÀnst som erbjuder lossless wma. Det skulle jag kunna tÀnka mig att köpa ifall det fanns i sverige till ett vettigt pris sÄklart. Och sÄ ska man fÄ brÀnna sina nedladdade lÄtar pÄ cd sÄklart!
Nudel af Ludenben Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Napster.com har ett nytt pÄhitt. "For only $14.95 a month, you can fill and refill your compatible MP3 player with your favorite music, artists you've just discovered and the latest releases without paying 99¹ per track. Get everything Napster has to offer PLUS unlimited music for your Napster To Go-compatible MP3 player. " Men dÄ behöver man en "Napster To Go-compatible MP3 player". Och de har en 30 dagars free trial. Allt detta för att sÀga att priserna verkar pressas... typ... Hoppas kvaliten ökar snart med. /Nudel
mornel Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Problemet med Napstergrejen Àr att man inte Àger lÄtarna efter den dÀr mÄnaden, man hyr de bara. NÀr man slutar betala mÄnadskostnaden blir man ocksÄ av med musiken. Inte sÄ bra. Det gör ont i skivsamlarnÀrven bara av att tÀnka pÄ det.
B4mse Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Visst, den ultimata lösningen Àr ett integrerat system, som avgör vilken lÄt vi lyssnar pÄ , om vil nu vill lyssa pÄ, o sen ske en automatisk betalning pÄ nĎt vis. Kommer om ca 20 Är..
MJInc Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Jag tycker det Ă€r kanon!! Vill jag ha 1 eller 2 lĂ„tar frĂ„n en cd slipper jag betala 150 spĂ€nn för hela skivan utan laddar ned lĂ„tarna för 20-30kr. Villl jag ha alla lĂ„tar bestĂ€ller jag skivan(fysisk cd) frĂ„n nĂ€tet. Kan det bli enklare?! Ljudkvaliten pĂ„ de strölĂ„tar Ă€r utan tvekan tillrĂ€ckligt bra för att spelas pĂ„ en vanlig hemmastereo! Trevligt med teknisk utveckling tycker jag! đ //Micke...
wah-wah Postat 9 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 9 februari 2005 Jag tycker att det Ă€r lite hyckleri. Jag menar har man betalat dyrt för snĂ„lkodadmusik sĂ„ vill man ju Ă€ven att det skall lĂ„ta sĂ„. 192kbps.. Vad tĂ€nker de med egentligen?, 64kbps stereo eller 32kbps mono i 22kHz Ă€r ungefĂ€r lagom för att ge den dĂ€r lyxiga mp3 lystern. /Majken đđđ Vad sĂ€ger man? /wah-wah
L.C Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 En omrÀstning i aftonbladet för ett tag sedan visar ett tydligt resultat den med. Minns inte exakt men ungefÀr sÄ hÀr sÄg det ut. Köper och laddar ner pÄ nÀtet: 3% Laddar ner illegalt: 65% Köper skivor: 32%
Linus Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Jag har hört att skivbolagen rĂ€knar med att nedladdnings-lĂ„tar kommer att kosta 7 kr om nĂ„t Ă„r... (Dvs. billigare Ă€n en Jamba-ringsignal đ )
Piffen Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Om man inte tycker om tanken pÄ att ladda ner mp3or med kass kvalitet.. lÄt bli. Tills det kommer nÄgot bÀttre, för det lÀr det göra, vare sig vi vill eller inte. För utveckligen gÄr som bekant oavbrutet framÄt. Om jag vill ha musik sÄ köper jag i nulÀget en cdskiva, vilket jag kommer fortsÀtta med tills jag tycker att det kÀnns attraktivt att ladda ner musik. För förr eller senare blir det vÀl det antar jag.. t ex dÄ man inte kan fÄ tag i det den illegala vÀgen.. eller dÄ det blir en markant skillnad mellan legalt nedladdat och illegalt nedladdat, pÄ samma sÀtt som det Àr mellan brÀnd skiva och orginalskiva nu. Om det nÄgonsin kommer till det. //smulan
PĂ„sen Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 (redigerat) mornel Och varför har du min polare som avatar? đ± haha đ Redigerat 9 februari 2005 av PĂ„sen
Logichead Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Okej, om man kollar pĂ„ hur dom gjorde nĂ€r iTunes slĂ€pptes i USA sĂ„ var det nĂ„got geni som tyckte att det lĂ€t som en skitbra idĂ© att ta 99 cent/lĂ„t. NĂ€r motsvarande tjĂ€nst slĂ€pptes i det hĂ€r banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mĂ„ vara en snĂ„l ***** men verkar detta rimligt? [...] iTunes musicstore HAR INTE SLĂPPTS I SVERIGE!!! Vad har du fĂ„tt det hĂ€r ifrĂ„n? Har Apple slĂ€ppt nĂ„gra priser för Sverige Ă€n? Icke! Om det hamnar pĂ„ 9.90:- inkl. moms per lĂ„t sĂ„ tycker jag att det Ă€r ok iaf. Ljudkvalitieten pĂ„ AAC Ă€r helt ok och vill man ha en CD sĂ„ gĂ„r det ju att köpa en.
Piffen Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Logichead Postat den 9 February 2005, 23:01  QUOTE (wah-wah @ 8 February 2005, 19:42) Okej, om man kollar pĂ„ hur dom gjorde nĂ€r iTunes slĂ€pptes i USA sĂ„ var det nĂ„got geni som tyckte att det lĂ€t som en skitbra idĂ© att ta 99 cent/lĂ„t. NĂ€r motsvarande tjĂ€nst slĂ€pptes i det hĂ€r banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mĂ„ vara en snĂ„l ***** men verkar detta rimligt? [...] iTunes musicstore HAR INTE SLĂPPTS I SVERIGE!!! Vad har du fĂ„tt det hĂ€r ifrĂ„n? Har Apple slĂ€ppt nĂ„gra priser för Sverige Ă€n? Icke! Motsvarande? InnebĂ€r inte det.. likvĂ€rdig osv. Det vill sĂ€ga en tjĂ€nst med liknande funktioner osv, inte en identisk, dvs samma tjĂ€nst... RĂ€tta mig gĂ€rna om jag har fel.. men jag tycker det framgĂ„r vad wah-wah menar oavsett... //smulan
MusicNixon Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Finns det nÄgon nedladdnings-musikshop i Sverige som INTE bara erbjuder wma?
Logichead Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 (redigerat) Okej, om man kollar pĂ„ hur dom gjorde nĂ€r iTunes slĂ€pptes i USA sĂ„ var det nĂ„got geni som tyckte att det lĂ€t som en skitbra idĂ© att ta 99 cent/lĂ„t. NĂ€r motsvarande tjĂ€nst slĂ€pptes i det hĂ€r banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mĂ„ vara en snĂ„l ***** men verkar detta rimligt? [...] iTunes musicstore HAR INTE SLĂPPTS I SVERIGE!!! Vad har du fĂ„tt det hĂ€r ifrĂ„n? Har Apple slĂ€ppt nĂ„gra priser för Sverige Ă€n? Icke! Om det hamnar pĂ„ 9.90:- inkl. moms per lĂ„t sĂ„ tycker jag att det Ă€r ok iaf. Ljudkvalitieten pĂ„ AAC Ă€r helt ok och vill man ha en CD sĂ„ gĂ„r det ju att köpa en. Det framgĂ„r inte tycker jag. IsĂ„fall vore ju inlĂ€gget Ă€nnu mer irrelevant. Som att jĂ€mföra Ă€pplen med apelsiner typ. Om han menade sĂ„, skulle han inte jĂ€mfört tjĂ€nster som VERKLIGEN finns bĂ„de hĂ€r och i USA? EDIT: Dessutom blir det ju ett annat pris om man köper ett helt album. Det brukar kostar 9.99-14.99 USD. Killen har ju fĂ„tt precis allt om bakfoten. đ± Redigerat 9 februari 2005 av Logichead
osiris Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Okej, om man kollar pĂ„ hur dom gjorde nĂ€r iTunes slĂ€pptes i USA sĂ„ var det nĂ„got geni som tyckte att det lĂ€t som en skitbra idĂ© att ta 99 cent/lĂ„t. NĂ€r motsvarande tjĂ€nst slĂ€pptes i det hĂ€r banan-landet översattes priset passande till 9.90 SEK. Jag mĂ„ vara en snĂ„l ***** men verkar detta rimligt? [...] iTunes musicstore HAR INTE SLĂPPTS I SVERIGE!!! Vad har du fĂ„tt det hĂ€r ifrĂ„n? Har Apple slĂ€ppt nĂ„gra priser för Sverige Ă€n? Icke! Om det hamnar pĂ„ 9.90:- inkl. moms per lĂ„t sĂ„ tycker jag att det Ă€r ok iaf. Ljudkvalitieten pĂ„ AAC Ă€r helt ok och vill man ha en CD sĂ„ gĂ„r det ju att köpa en. Det framgĂ„r inte tycker jag. IsĂ„fall vore ju inlĂ€gget Ă€nnu mer irrelevant. Som att jĂ€mföra Ă€pplen med apelsiner typ. Om han menade sĂ„, skulle han inte jĂ€mfört tjĂ€nster som VERKLIGEN finns bĂ„de hĂ€r och i USA? EDIT: Dessutom blir det ju ett annat pris om man köper ett helt album. Det brukar kostar 9.99-14.99 USD. Killen har ju fĂ„tt precis allt om bakfoten. đ± Jag tyckte Wah wah's inlĂ€gg var glasklart och relevant. Och det verkar som om du inte riktigt förstod hans inlĂ€gg. Inte har han fĂ„tt nĂ„t om bakfoten alls.
Nossloh Postat 9 februari 2005 Postat 9 februari 2005 Döm om min förvĂ„ning nĂ€r jag insĂ„g att jag skulle fĂ„ betala 15.90 för en lĂ„t som var komprimerad till 192kbit/s đłMan undrar ju vad det Ă€r för stolpskott som sĂ€tter nerladdningspriserna? Det dĂ€r med försĂ€ljning av lĂ„tar i komprimerat format Ă€r nĂ„t nytt i Sverige. Och att rigga upp ett system med bra utbud av lĂ„tar Ă€r ju inte direkt gratis. Men jag undrar mera, vad gĂ„r alla de pengarna till. Hur mycket gĂ„r till skivbolaget, utvecklaren (eller "datahackern") som har satt ihop e-handelssystemet och till artisten eller musikgruppen. För jag tror knappast att utvecklaren jobbar gratis, och bankerna Ă€r bra att ta betalt pĂ„ kreditkortstransaktioner. Jag tror sjĂ€lv till det pĂ„ just det hĂ€r med att sĂ€lja musik pĂ„ nĂ€tet. Det verkar ju vĂ€ldigt praktiskt tex för de som Ă€r DJ pĂ„ ett innestĂ€lle, som slipper kĂ„nka pĂ„ en stor vĂ€ska med 100 skivor som ingen iaf lyssnar pĂ„. Folk kan Ă€ven önska vilken lĂ„t de vill och att som vanlig "garage-artist " slippa att hĂ„lla pĂ„ att ragga skivbolag och tryckerier för att trycka skivor Ă€r ju guld. Det finns idag t.o.m. mobiler som kan spela upp mp3-filer pĂ„.
Audiomaniker Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) Hej! Har hört att Àven alkoholskatten ska höjas rejÀlt p.g.a. att dÄ ingen lÀngre köper pÄ bolaget sÄ kompenserar man bara detta genom att ytterligare avgiftsbelÀgga dem (alla 8st) som fortfarande gÄr dit pÄ fredagarna och handlar! Det Àr med fÄ kunder och höga priser man tjÀnar dom riktigt stora pengarna! Mvh A* Redigerat 10 februari 2005 av A*udiomaniker
Logichead Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) Jag tyckte Wah wah's inlĂ€gg var glasklart och relevant. Och det verkar som om du inte riktigt förstod hans inlĂ€gg. Inte har han fĂ„tt nĂ„t om bakfoten alls. DĂ„ kan du vĂ€l förklara exakt vat han menade? VAR kommer iTMS in i bilden? Hade inte en jĂ€mförelse mellan nedladdningstjĂ€nster som bĂ„de finns i USA och i Sverige varit mer relevant? Ham pĂ„stĂ„r dessutom saker som Ă€r helt osanna (som att en full CD kostar 190SEK iTMS). Allt detta för att kunna ventilera sitt missnöje med "det hĂ€r banan-landet"... "verkar detta rimligt?" skriver trĂ„dstartaren. Exakt VAD Ă€r det som inte skulle vara rimligt? Jag menar att har har fel i följande punkter: 1. iTMS finns inte i Sverige, alltsĂ„ blir hela prisjĂ€mförelsen irrelevant och felaktig 2. OM han jĂ€mför iTMS med en "motsvarande tjĂ€nst" i Sverige. Varför inte jĂ€mföra med samma tjĂ€nst i USA? Ăpplen och apelsiner... 3. Priser pĂ„ full CD Ă€r ocksĂ„ det tagit ur luften. I iTMS kan man köpa hela CD'n och dĂ„ blir det billigare Ă€n att köpa styckevis. Detta kommer Ă€ven att gĂ€lla iTMS i Sverige. Summa summarum. Helkonstigt inlĂ€gg med oklart motiv. Ăr han missnöjd med Apple? Med Skatterna i "det hĂ€r banan-landet"? Ăr han missnöjd med STIM? Eller med den dĂ€r "mostsvarande tjĂ€nsten"? VAD försöker han sĂ€ga? Om inte han kan förklara, sĂ„ kanske du kan det? Sen förstĂ„r jag att man inte vill betala 9.90 för en lĂ„t i WMA format. AAC lĂ„ter bĂ€ttre och jag har sjĂ€lv förbannat Apple varje gĂ„ng de slĂ€ppt iTMS i nya lĂ€nder men inte i Sverige. EDIT: SĂ„g just att Apple sĂ„lt över 250 miljoner lĂ„tar genom iTMS. Skivbolagen fĂ„r tydligen 60 cent per lĂ„t, vilket ju lĂ€r vara i nivĂ„ med vad de fĂ„r genom CD försĂ€ljning. OM man accepterar ljudkvaliteten sĂ„ Ă€r detta ju ett överlĂ€gset sĂ€tt att handla musik pĂ„. Alla som varit inne pĂ„ iTMS försĂ„r vad jag menar. Redigerat 10 februari 2005 av Logichead
andynista Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Jag tycker att det Ă€r lite hyckleri. Jag menar har man betalat dyrt för snĂ„lkodadmusik sĂ„ vill man ju Ă€ven att det skall lĂ„ta sĂ„. 192kbps.. Vad tĂ€nker de med egentligen?, 64kbps stereo eller 32kbps mono i 22kHz Ă€r ungefĂ€r lagom för att ge den dĂ€r lyxiga mp3 lystern. /Majken đđđ Vad sĂ€ger man? /wah-wah Visst! Och det dĂ€r har Aftonbladet fattat pĂ„ sin snajdiga sajt poplife.se. DĂ€r kan man köpa mp3 med gull-Darins "Money for nothing" för 9.90 - men tycker man, som du, att det Ă€r för bra kvalitet för pengarna sĂ„ kan man i stĂ€llet gĂ„ loss pĂ„ mobilsignalen för 15:- !!! DĂ€r snackar vi relevant prissĂ€ttning. NĂ€sta steg Ă€r vĂ€l att man för en femtilapp kan streama en fil dĂ€r Bjurman visslar lĂ„ten. đ Allvarligt talat. Det Ă€r uppfriskande med en debatt om detta. Jag Ă€r gammal skivköparknarkare men har numera alla musik i burken. Att köpa skivor Ă€r inte lĂ€ngre sĂ„ vĂ€rst intressant för mig, i alla fall inte i samma mĂ€ngd som förr. Jag kan gĂ€rna betala för min musik, men sĂ„ lĂ€nge inte skivnasarna fattar att allt över typ tvĂ„ spĂ€nn för en mp3/ogg-eller-vad-det-Ă€r Ă€r helt Ă„t helvete sĂ„ fĂ„r det bli DC++ Ă€ven i fortsĂ€ttningen. Men jag kan tipsa densom inte testat om ryska allofmp3.com - dĂ€r kan du köpa hela album för runt tian. Och de har det mesta. Funkar skitbra (och, JA, du kan lugnt lĂ€mna ut kortnumret till ryssarna. Pengarna gĂ„r inte till spelarköp i Chelsea.)
Lindeberg Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) Lite OT: Visste ni att man redan kan köpa Daft Punks lÄt 'Human After All' som ringsignal, trots att skivan slÀpps först den sista mars? MÀrkligt. För övrigt tror jag att försÀljningen av lÄtar a la Poplife kommer att förÀndras radikalt. Varför bjussar inte BMG alla kids som laddar Darins lÄt pÄ en exklusiv chat till exempel? Eller lÄter dom vara med pÄ en mailinglista bara för dom som köpt lÄten? Det finns massor av sÀtt för bolagen att skapa mervÀrde för konsumenten - att bara ta betalt för nÄgot man kan fÄ gratis (pÄ semilegal vÀg) hÄller inte. Redigerat 10 februari 2005 av Dumb Dan
andynista Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Lite OT:Visste ni att man redan kan köpa Daft Punks lÄt 'Human After All' som ringsignal, trots att skivan slÀpps först den sista mars? MÀrkligt. Det Àr sÀkert för att motverka den illegala nedladdningen. "Hjeeelp. VÄr skiva finns pÄ Kazaa!" "Ja, men om vi slÀpper den som mobilsignal sÄ kanske folk köper den i stÀllet!" "Ja! Yippee!"
Majken Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Det finns massor av sÀtt för bolagen att skapa mervÀrde för konsumenten - att ta bara betalt för nÄgot man kan fÄ gratis (pÄ semilegal vÀg) hÄller inte. Helt sant! Vilket Àr nÄgot filmbolag och spelbolag delvis tycks ha förstÄtt. Spelmod'ar, intervjuer, onlinetjÀnter, trailers, audio commentary o.s.v. Helt enkelt saker som gör produkten lite roligare. Hade varit skoj att se mjukvarujÀttarna förstÄ detta ocksÄ. Saker i stil med, köp Battery 2 - fÄ ett nytt trumset varje mÄnad. /Majken
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.