Jump to content
Annons

Affärsidé!


JJRockford

Recommended Posts

Själv jobbar jag som inbyggd programmerare och kan inte så mycket om applikationsprogrammering. Har dock en "affärsidé" för den som känner sig manad (sätter dock "affärsidé" innanför sådana där fjuttar, eftersom jag är osäker på inkomstmöjligheterna för utvecklaren. Men att det är en produkt som skulle uppskattas är självklart).

Hursomhelst, det börjar ju dyka upp fler och fler strömmande tjänster, YouTube, Spotify, GrooveShark, Wimp, Ubetoo, Soundcloud, LastFM o s v. Fler lär komma. Tycker att själva grundtanken med t ex Spotify är kanonbra, det går ju enormt mycket fortare att sätta ihop spellistor än att rota bland CD-skivor, mp3-skivor, på olika hårddiskar, eller vad man nu har.

Därför borde man ha en slags klient som kopplar samman alla dessa. Klienten har EN sökruta, men där en sökning på t ex "VII Gates" skickar ut sökförfrågan till alla tjänster man väljer att ansluta till. Och sen ska man då ha möjlighet att göra spellistor i det här klientprogrammet och spela upp dom därifrån, oavsett var låten funnits ursprungligen. Ännu lite mer vågat vore såklart om klienten dessutom kunde cacha spellistorna, ungefär som Spotify's offline-listor.

Det finurliga här är ju dessutom att vem som helst kan distribuera sina alster här, bara att ladda upp dem på någon eller några av de vanligaste tjänsterna som används.

Slutligen borde det såklart finnas någon slags donationsfunktion, så att lyssnarna kan välja att donera pengar till de artister de tycker är bra. Även här borde det finnas utrymme för flera val, Flattr, Paypal, SMS o s v. Här har jag dock ingen bra lösning på vem som ska administrera/godkänna artistkonton. Men det skulle ju också kunna vara här som utvecklarna har möjlighet att få in pengar, en skälig andel av den donerade summan.

Ja, det är bara lite löst tänkt och ingen ordentlig kravspec. Men fyll gärna på med idéer.

Vill passa på att tillägga att det är ungefär såhär som GoogleTV tydligen är tänkt att fungera. Man söker på program, genre, eller vad man nu vill, och så letar GoogleTV reda på någon tjänst som sänder det man vill se. Så det är ju möjligt att Google's kommande musiktjänst kommer att fungera på liknande sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Slutligen borde det såklart finnas någon slags donationsfunktion, så att lyssnarna kan välja att donera pengar till de artister de tycker är bra. Även här borde det finnas utrymme för flera val, Flattr, Paypal, SMS o s v. Här har jag dock ingen bra lösning på vem som ska administrera/godkänna artistkonton. Men det skulle ju också kunna vara här som utvecklarna har möjlighet att få in pengar, en skälig andel av den donerade summan"

Ja, detta vore toppen! Men tyvärr inget jag kan utveckla:)

Två tips annars som man idag kan använda sig av, ny intressant sajt där man kan lägga upp olika projekt och samla in pengar.

Till exempel till en kommande skiva eller liknande..Ett band där har iallafall lyckats samla in 7000 kronor på detta sätt:

http://www.fundedbyme.com/projects/browse/?category=music

Sälj digitala filer via SMS:

http://filehill.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som bör undersökas är ju rättigheter och licensing från de olika underleverantörer =) Men bör inte vara något jätteproblem.

De flesta sidor har ju sina API som man kan ta stöd av. Dock är de oftast begränsade. Men med ett vänligt möte/samtal/konversation med respektive site bör det inte vara otänkbart att lösa länk/info/db kopplingen.

Bra idé som bara den tycker jag iaf!

Koppla ihop det med en topplista och alla på nätet blir toppglada =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har som sagt inte pysslat så mycket med applikationsprogrammering, så det här kanske är jätteproblem som är väldigt krångliga att lösa.

Men om man bygger den här klienten med lite samma tänk som en webläsare, så borde det väl gå att göra sökningar och annat utan att behöva blanda in några API:er från respektive tjänst? Jag menar, en webläsare har ju inga problem att accessa sökmotorer och spelare på respektive site. I a f när det gäller alla tjänster som själva är webbaserade. Tjänster som Spotify, som har en egen klient, kanske blir lite svårare.

Men grundtanken är ju ändå att man "bara" automatiserar någonting som man kan göra manuellt med en vanlig dator. D v s, jag kan ju själv sitta och söka på (för enkelhetens skull) både Spotify och YouTube, och sen spela en låt i taget från var och en av dessa tjänster. Då borde man kunna göra ett program som gör samma sak?

Det tänket borde ju även lösa rättighetsfrågor. Verkar inte rimligt att det skulle vara skillnad på om en människa eller ett program utför uppgifterna jag beskrivit. Men någon juridisk kunnig kan säkert reda ut det där bättre än jag 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Och det borde väl inte finnas någon anledning för "vårat" klientprogram att kontakta YouTube-servern "mer frekvent än en människa kan åstadkomma inom samma tid genom att använda en allmänt tillgänglig standard webbläsare"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har du rätt i. Det var dock en jävla pain in the ass att hitta adressen till youtubes .flv-filer. Någon som kan? Samma lär ju gälla för andra tjänster. Det är ju den svåra delen av programidén. resten löser man ju ganska lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...