Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

I och med flytt sÄ har jag skippat min förstÀrkare /stereo och kör nu endast med ett mixerbord(alto), ljudkortet samt 2 monitorer.

Eventuellt har jag gjort fel med kopplingen och behöver köpa nya sladdar.

Problemet Àr nÀr jag spelar in.

Jag fÄr ljudet frÄn första kanalen pÄ nÀstkommande spÄr.

Som jag har kopplat nu sÄ har jag ut frÄn mixerbordet via (control room output) ej main mix out dÄ jag inte hade rca sladd med rÀtt hane till ljudkortet.

Sedan kör jag tillbaka ljudet och dÄ in till tape in (hÀr Àr problemet enligt mig) dÄ lÀgger det vÀl sig över?

Men var skall jag in dÄ?? Channel nsert pÄ baksidan? Och vilken isÄfall pre fader eller tip send? Eller skall jag koppla pÄ aux return pÄ framsidan ? men det Àr vÀl för effekter?

Hde inte detta problem förut dÄ jag körde ljudet ut genom stereon istÀllet...

Tacksom om nÄgon som har mer koll kan tipsa innan jag handlar och testar för mycket.

/david

Annons
Postat

Nytt försök.

NÀr jag spelar in fÄr jag med tidigare inspelet material (NÀr jag spelat in en gura och skall lÀgga sÄngen sÄ kommer guran med igen)

Jag har ju troligen kopplat fel dÄ jag inte kan komma förbi inljudet men frÄgan Àr hur jag kopplar rÀtt.

VOre bra att veta innan jag köper nya sladdar osv..

Dom jag har Àr:

ut fÄrn mixerbord i utgÄng control room output till ingÄng pÄ ljudkortetn

Tillbaka frÄn ljukort out till tape in pÄ mixerbordet (troliga felet?) frÄgan Àr om jag skall in i channel insert?

Tacksam för hjÀlp!

mvh David

Postat

VĂ€nta..... va? 😳

Har lĂ€st bĂ„da inlĂ€ggen runt 3-4 gĂ„nger och fattar fortfarande inte sĂ„ mycket 😐

Postat

Ehh ok, mÄste vara vÀrlden sÀmsta förklarare isÄfall..

Vad förstÄr ni inte?

Mittt problem Àr.

NÀr jag spelar in pÄ spÄr 2 kommer ljudet frÄn spÄr 1 med pÄ spÄr 2!

thats it.

Vet inte hur jag skall förklara annars..

/david

Postat

Ok. Ska se om jag förstÄr rÀtt...

Du spelar alltsÄ in ett stereospÄr ifrÄn mixern varje gÄng? DÄ blir det sÄklart problem dÄ du fÄr med dig ALLA spÄr varje gÄng.

Hur ser din mixer ut och vad har du för ljudkort?

För det första sÄ vill man inte spela in stereospÄr hela tiden utan 95% av dina spÄr ska sÀkert ligga i mono. För att kringgÄ problematiken sÄ kanske du kan sÀnda spÄret du spelar in till en subgrupp och skicka den in i ljudkortet medans master out ifrÄn datorn lÀggs pÄ en stereokanal eller som nu, tape in.

Har du inga subgrupper (lĂ„ter som du har en liten behringer mixer dĂ„ du pratar om RCA kontakter 😉) kanske du kan skicka det inspelade spĂ„ret genom en aux send Ă€ven om jag inte direkt skulle rekommendera det.

Postat

Jag förstÄr ditt problem, men om jag ska kunna hjÀlpa dig mÄste jag nog veta vad du har för in och utgÄngar pÄ ljudkort och mixer.

Om du inte har nÄgon "direct out" frÄn mixerbordets kanaler sÄ Àr det som Pressrec föreslog om subgrupper eller aux det enda jag kan komma pÄ.

Kan du inte koppla Mikrofonen/Gitarren direkt in i ljudkortet annars?

Mvh Rasmus

Postat

OK Tack!

Skönt att nÄgon förstod trodde min pedagogiska förmÄga hade försvunnit totalt..

Dock Àr jag inte helt med. Skickar tvÄ bilder pÄ mitt enkla ljudkort. Trodde jag skulle kunna koppla allt via det sÄ att jag skulle slippa köra utljudet via min stereo som jag gjorde tidigare.

ok ljudskola.

1. Varför vill jag inte spela in pÄ stereospÄr?

2. Jag har ingen subgrupp eller?

2. FörstÄr inte lösningen med subgrupp alternativt skicka det inspelade ljudet via en aux send?

KÀnns lite beige men tacksam för mer hjÀlp!

post-3999-0-55672300-1302807841_thumb.jpg

post-3999-0-21766000-1302807855_thumb.jpg

Postat

1. Du spelar in en mono signal, dÄ ska du ha en monokanal i ditt DAW. Sen nÀr du mixar sÄ mixar du monokanalerna till ett stereospÄr. DÄ vÀljer du var i panoreringsbilden monokanalen ska ligga.

2. Nix, verkar inte sÄ.

3. Om du kopplar sÄhÀr kommer det funka:

1. IngÄende signal ifrÄn ljudkortet kopplas till Tape in, alt en stereokanal sÄ har du en regel att kontrollera den med.

• UtgĂ„ende stereosignal (alla kanaler, dvs mixen) ifrĂ„n mixerbordet kopplas till högtalarna (antar att de Ă€r aktiva, annars sĂ„ fĂ„r det kopplas till nĂ„gon förstĂ€rkare).

• UtgĂ„ende monosignal, dvs den kanal som spelas in, skickar du genom AUX ut till ditt ljudkort. SĂ„g att AUX 1 Ă€r PRE och AUX 2 Ă€r POST pĂ„ ditt bord. Om du anvĂ€nder AUX 1 sĂ„ kan du Ă€ndra regeln (alltsĂ„ mixa utljudet till högtalarna) pĂ„ kanalen du spelar in utan att det pĂ„verkar nivĂ„n pĂ„ signalen som gĂ„r till ljudkortet. Dock sĂ„ kopplar du förbi din EQ men den rekommenderar jag dig Ă€ndĂ„ inte att anvĂ€nda. Signalens styrka till ljudkortet reglerar du med AUX reglagen pĂ„ den kanal som spelas in. Det du vinner med detta Ă€r att du kan höra all musik men bara det som skickas genom AUX spelas in.

Blev kanske lite omstÀndig förklaring, hoppas du förstÄr.

Postat

Tror jag förstÄr.

Skall prova.

ok, det fungerar ju skapligt., Nu har fungerar det utan att medhörningen kommer med , skönt. En undran till , skall jag inte ha bÄda aux send 1 och 2? Kör jag med en för jag en signal som bara spelar in pÄ ena sidan Upp/eller nere. Men om jag har bÄda ikopplade sÄ blir den lÀgre utgÄng 2 inspelad klart högre, varför Àr det sÄ? DU verkar ha koll;)

Tack för hjÀlpen alla fall!

David

Postat

Nu verkar det Äterigen som att du spelar in en stereosignal. Spela in i mono.

Anledningen till att det Àr olika volym Àr förmodligen att AUX 1 Àr PRE och AUX 2 Àr POST. Det betyder att AUX 1 signal Àr oberoende hur du har kanalregeln medan AUX 2 kontrolleras av kanalregeln.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.