Jump to content
Annons

Skivor att bygga rackskåp och bord av. Vart köper man det?


Mr Keys

Recommended Posts

Behöver tips på ställen där man kan köpa massiva träskivor ala bordsskivor typ. Ska bygga ett par rackskåp och bra arbetsyta för en studio, och försöker bilda mig en uppfattning om kostnad och tidsåtgång för själva inhandlandet av allt som behövs. Har inte bestämt mig riktigt hur dom ska se ut, men vill gärna ha hyggligt tjocka skivor, typ 4cm eller så, troligtvis i något mörkt/halvmörkt träslag. Har kollat lite snabbt på byggmax och bauhaus hemsidor, men hittar inte riktigt den typen av skivor där. Vart hittar man denna typ av skivor?I sthlmsområdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bauhaus brukar sälja ekbänskivor med måtten 2400x600mm för 800:- st... Andrasortering så det kan vara lite fula kvistmärken o skit på dem men för det priset får man väl gilla läget.. Vill du ha en mörkare ton i trät så finns det bra träbetser på Bauhaus i en mängd kulörer.. Har själv använt den betsen på 60m2 furugolv med lysande resultat 🙂

Alternativet är väl att du köper MDF skivor och bygger bord & rackskåp av.. Resultatet blir visserligen inte lika mycket trä men däremot betydligt billigare.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Behöver tips på ställen där man kan köpa massiva träskivor ala bordsskivor typ. Ska bygga ett par rackskåp och bra arbetsyta för en studio, och försöker bilda mig en uppfattning om kostnad och tidsåtgång för själva inhandlandet av allt som behövs. Har inte bestämt mig riktigt hur dom ska se ut, men vill gärna ha hyggligt tjocka skivor, typ 4cm eller så, troligtvis i något mörkt/halvmörkt träslag. Har kollat lite snabbt på byggmax och bauhaus hemsidor, men hittar inte riktigt den typen av skivor där. Vart hittar man denna typ av skivor?I sthlmsområdet.

Hej! Bra tips med bets (spritbets). Jag får uppfattningen att du vill att få en liten exklusiv look på dina möbler. Då är nog det billigaste och enklaste sättet att köpa fanerad MDF som du sedan kan lista av med massivt trä i samma träslag. Sök på nätet efter teak / mahogny-fanér etc. Palms trävaruimport vet jag har ett brett sortiment. Fördelen med detta är att du får en fin ytstruktur utan kvist osv. till en vettig peng. Sedan kan du som becker föreslog betsa ner till den färgton som du vill ha. Prova dock först på en liten spillbit. Kolla även på genomfärgad MDF. Kan bli rätt snyggt med en halvmatt klarlack.

Lycka till!

Vänliga hälsningar / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...