Jump to content
Annons

Klarar detta mixerbord av driva basar?


MIB

Recommended Posts

Hej! Är det någon som har lite koll på PA?

Funtar på att köpa detta:

Behringer PMP 6000 powered mixer - 20 channel (12 mono, 4 stereo), 2x 800watts/4ohm (1600watt bridge).

http://www.thomann.de/se/behringer_pmp_6000.htm

Tror inte det ska vara problem att driva basar med denna. Men jag är ej helt säker.

Vi har 2 fullrange, Community, 200W RMS/ 500W Program, 4 Ohms. Vilka jag i så fall skulle köra som toppar.

Räknar jag rätt att 2 st. basar på 500W RMS per högtalare skulle kunna funka? Det är väl RMS man går på?

Är det vanlig matematik man använder? Dvs. 1600 fördelat på ex. 200 + 200 + 500 + 500 = 1400 (?).

Är 300 watts bas klent? Kanske OK om man har 2 st.?

---------------

Kompletterande info:

Försöker bedöma om mixerbordet är bra för oss i första hand.

Men också hur en eventuell lösning med basar skulle se ut.

Hurvida man måste ha ett extra steg eller om det inbyggda steget pallar

med basförstärkning. Köpa annat mixerbord med starkare slutsteg?

Separat steg bättre hur som helst?

---------------

Mvh

MIB

Redigerat av MIB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag kommer ihåg rätt så sista ja körde med ett litet PA så behöver man två slutsteg om du skall köra med delningsfilter dvs två kanal topp och två kanal bas.

som jag ser det innehåller denna bara ett steg dvs man kan bara köra 2 st fullrange till denna.

300W bas låter för klent, skulle säga att man behöver minst ett bassteg på 1000-1500W och bryggkoppla får du ut med mos, det finns ingen direkt stereoeffekt i basen i ett PA.

ja skulle köra på

1 st mixer

1 st toppsteg

1 st bassteg

inte allt i samma burk. Men det finns säkert någon som har bättre koll på detta här :-) så vänta ett tag så kanske det kommer ett bättre förslag :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kommer ihåg rätt så sista ja körde med ett litet PA så behöver man två slutsteg om du skall köra med delningsfilter dvs två kanal topp och två kanal bas.

som jag ser det innehåller denna bara ett steg dvs man kan bara köra 2 st fullrange till denna.

300W bas låter för klent, skulle säga att man behöver minst ett bassteg på 1000-1500W och bryggkoppla får du ut med mos, det finns ingen direkt stereoeffekt i basen i ett PA.

ja skulle köra på

1 st mixer

1 st toppsteg

1 st bassteg

inte allt i samma burk. Men det finns säkert någon som har bättre koll på detta här :-) så vänta ett tag så kanske det kommer ett bättre förslag :-)

Hmmmm.... OK. Mycket prylar. Låter dyrt.

Kommer bli mest smågig antar jag. Vill bara kunna gardera att man KAN köra någon typ av basförstärkning och att

inte det inbyggda steget var för klent. Men det låter som att det måste vara 2 olika steg hur som helst?

Hade en föreställning om att det kanske fanns basar som delade upp frekvensen och att man bara kopplade vidare till topp.

Typ... jag (basen) tar den här frekvensen nu får du (toppen) ta resten ...(Jag är inte så hemma på det här)

Låter som passiv bas/sub utan extra steg inte är att tänka på med det mixerbordet?

MIB

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Är det någon som har lite koll på PA?

Funtar på att köpa detta:

Behringer PMP 6000 powered mixer - 20 channel (12 mono, 4 stereo), 2x 800watts/4ohm (1600watt bridge).

http://www.thomann.d...er_pmp_6000.htm

Tror inte det ska vara problem att driva basar med denna. Men jag är ej helt säker.

Vi har 2 fullrange, Community, 200W RMS/ 500W Program, 4 Ohms. Vilka jag i så fall skulle köra som toppar.

Räknar jag rätt att 2 st. basar på 500W RMS per högtalare skulle kunna funka? Det är väl RMS man går på?

Är det vanlig matematik man använder? Dvs. 1600 fördelat på ex. 200 + 200 + 500 + 500 = 1400 (?).

Är 300 watts bas klent? Kanske OK om man har 2 st.?

Mvh

MIB

Du nämner en sorts högtalare och frågar vilken du ska använda som bas??? Eller har du tänkt ha även en baslåda per sida? Men jag ser att dina fullrange är på 4 ohm, sätter du dit en till låda blir motståndet för lågt med dist och/eller pajat slutsteg som följd...

Jag skulle kopplat topplådorna till den mixern sen skaffat ett till slutsteg, tex nr två av de här

http://www.thomann.d...x=0&y=0&gk=&bn=

Dessutom letar du upp ett elektroniskt delningsfilter och två 8 ohms baslådor på Blocket. Att leta slutsteg där är meningslöst, man får nya mkt kraftigare grejer än vad man begär för gamla klena steg på Blocket. Högtalare däremot finns det klipp att göra på. Jag köpte två Cerving Vega 2000 watts bashorn för 1000 kr styck med nya RCF element. Köpte samtidgt två såna Behringer slutsteg som i länken.

Tex

http://www.blocket.se/stockholm/Baslador_18_tums_grymt_tryck_2st_32802142.htm?ca=5&w=3

Observa att denna säljare skriver att det är bäst med elektroniskt separat delningsfilter, det stämmer mkt bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan först och främst inte koppla sådär. Om du bryggar steget i mixern så får du ut 1600watt på 1 kanal och jag tror inte att det kommer fixa lägre än 8 ohm.

Om du sen menar på att du ska driva alla högtalare genom den kanalen så kommer du bara smälla säkringar då denna kopplingen sannerligen hamnar under 8ohm.

Tycker du ska leta begagnat! Behringer mixern varken låter kul eller är särskild trevlig att jobba med!

Leta efter en begagnat sjyst mixer. Brukar finnas en del Allen&heath, soundcraft bord och liknande ute hyffsat billigt.

Brukar finnas en del bra begagnade steg med. Skippa behringer stegen leta efter begagnat Crown eller lab steg istället!

Topparna kan du sikta på en slutstegseffekt på 2x500 och basarna vill ha det dubbla!

Sen behöver du ett aktivt delningsfilter för att dela frekvensen till respektive högtalare

Link to comment
Dela på andra sajter

Du nämner en sorts högtalare och frågar vilken du ska använda som bas??? Eller har du tänkt ha även en baslåda per sida? Men jag ser att dina fullrange är på 4 ohm, sätter du dit en till låda blir motståndet för lågt med dist och/eller pajat slutsteg som följd...

Jag skulle kopplat topplådorna till den mixern sen skaffat ett till slutsteg, tex nr två av de här

http://www.thomann.d...x=0&y=0&gk=&bn=

Dessutom letar du upp ett elektroniskt delningsfilter och två 8 ohms baslådor på Blocket. Att leta slutsteg där är meningslöst, man får nya mkt kraftigare grejer än vad man begär för gamla klena steg på Blocket. Högtalare däremot finns det klipp att göra på. Jag köpte två Cerving Vega 2000 watts bashorn för 1000 kr styck med nya RCF element. Köpte samtidgt två såna Behringer slutsteg som i länken.

Tex

http://www.blocket.se/stockholm/Baslador_18_tums_grymt_tryck_2st_32802142.htm?ca=5&w=3

Observa att denna säljare skriver att det är bäst med elektroniskt separat delningsfilter, det stämmer mkt bra.

Jo, jag tänker på vilka basar som skulle passa... inför ev. köp av mixerbord.

Försöker bedöma om mixerbordet är bra för oss i första hand.

Sen också hur en eventuell lösning med basar skulle se ut.

Tack för tips. Det där om ohm hade jag ingen aning om.

I Behringers kopplings exempel så har de två olika exempel varav ena

är till basar sen vidare till toppar utan extra steg.

Det var lite sådan lösning jag såg framför mig.

Men då är det Behringers egna högalare på 8 ohm ser jag nu.

---------

Sid. 18 i PDF.

http://www.behringer.com/EN/downloads/pdf/MARK%20Serv%20Grap%20GLOB_Artwork_P0566%20M%20Web%20EN%20A4_2010-12-08_Rev.2.pdf

---------

http://www.thomann.de/se/behringer_b_1800_x_pro.htm

Behringer B 1800 X Pro Eurolive Performer - 18" sub bass, 450 watts (RMS),

---------

http://www.thomann.de/se/behringer_vp_1220.htm

Behringer VP 1220 Fullrangespeaker, 12" + 1,75" Titanium Tweeter, 200 W Continuos, 800 W Peak, 8 Ohm, 93dB max, 55Hz - 22kHz, 80x50°, 6,3mm 1/4" Jack or Speakon Input, dimensions 370 x 600 x 430mm, weight 17,9 kg

---------

Men om jag föstår saken rätt så funkar inte den lösningen med våra Community som toppar då de är på 4 ohm.

Plus att 450W på basar är lite klent?

Mvh

MIB

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni använda PA till? Ska det bara spelas playback musik eller ska det mickas trummor och sånt?

Ifall det ska användas till att micka ett helt band så 2x18" subbar är minimum. Och ett sånt par kräver ju minst 2x1000 Watt. (rms) Samt toppar som är bestyckade med 2x15 Mid och 2" diskant.

I de grejjerna du länkar så hade jag inte lagt upp mer än sång och lite baskagge i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni använda PA till? Ska det bara spelas playback musik eller ska det mickas trummor och sånt?

Ifall det ska användas till att micka ett helt band så 2x18" subbar är minimum. Och ett sånt par kräver ju minst 2x1000 Watt. (rms) Samt toppar som är bestyckade med 2x15 Mid och 2" diskant.

I de grejjerna du länkar så hade jag inte lagt upp mer än sång och lite baskagge i.

Tänkte micka trummor (vid vissa tillfällen). Lite sugen på mera tyngd i baskaggen främst.

Lite trött på det där replokals soundet som vi alltid har då vi giggar.

...Men det kanske mest kommer att bli smågig antar jag. Det är väl därför jag inte ser värsta riggen framför mig.

Hur som helst. Jag tror jag börjar hänga med lite på vad som sägs.

Den här mixerbordet räcker till sång.

Och vill jag ha basar får jag köpa ett extra steg som klarar ca: 2x1000.

Plus sikta på lite mera krut i basarna.

Tackar för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att hur många watt en högtalare är specad för har ganska lite att göra med vilket ljudtryck du får ur dom. Den siffran talar om hur mycket effekt högtalaren klarar att matas med utan att högtalaren skadas. Leta istället efter känsligheten (dB/W/m), den talar om hur "lättdrivna" högtalarna är. En högtalare på 95 dB/W/m matad med 10 W spelar lika högt som en på 85 dB/W/m matad med 100 W. PA-högtalare har iofs generellt hög känslighet (90+) eftersom dom är byggda för att spela högt. Hifi- och studioprylar är generellt byggda för ljudkvalitet och inte ljudtryck, så undvik dom om du vill ha mycket ljudvolym för pengarna.

Men ja, det krävs en del av systemet för att micka trummor live. Trummorna är ju oftast det mest högljudda instrumentet och du måste överrösta (eller åtminstone komma upp i ungefär samma nivå som) liveljudet för att det ska vara nån poäng. I mindre lokaler kan det tom bli direkt plågsamt för publiken med så stark volym.

Lite mer konkret skulle jag nog satsat på en eller ett par aktiva basar med inbyggt delningsfilter. Då slipper du tänka på att matcha basarna till slutsteget. Då kör du alltså line-nivå ut till basarna och kopplar slutsteget i mixern till topparna. Helst skulle topparna också ha ett (gärna inbýggt) delningsfilter så du kan matcha delningsfrekvenserna och slippa överlapp. För mindre gig/lokaler hade jag som du säger nöjt mig med att PA:t fyller ut lite där liveljudet sviker och kört på enbart fullrange/toppar.

I längden är det ju mer flexibelt med ett system med separata delningsfilter, eq och slutsteg, men det blir mer komplicerat och antagligen dyrare. För mindre gig känns det som överkurs.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att hur många watt en högtalare är specad för har ganska lite att göra med vilket ljudtryck du får ur dom. Den siffran talar om hur mycket effekt högtalaren klarar att matas med utan att högtalaren skadas. Leta istället efter känsligheten (dB/W/m), den talar om hur "lättdrivna" högtalarna är. En högtalare på 95 dB/W/m matad med 10 W spelar lika högt som en på 85 dB/W/m matad med 100 W. PA-högtalare har iofs generellt hög känslighet (90+) eftersom dom är byggda för att spela högt. Hifi- och studioprylar är generellt byggda för ljudkvalitet och inte ljudtryck, så undvik dom om du vill ha mycket ljudvolym för pengarna.

Men ja, det krävs en del av systemet för att micka trummor live. Trummorna är ju oftast det mest högljudda instrumentet och du måste överrösta (eller åtminstone komma upp i ungefär samma nivå som) liveljudet för att det ska vara nån poäng. I mindre lokaler kan det tom bli direkt plågsamt för publiken med så stark volym.

Lite mer konkret skulle jag nog satsat på en eller ett par aktiva basar med inbyggt delningsfilter. Då slipper du tänka på att matcha basarna till slutsteget. Då kör du alltså line-nivå ut till basarna och kopplar slutsteget i mixern till topparna. Helst skulle topparna också ha ett (gärna inbýggt) delningsfilter så du kan matcha delningsfrekvenserna och slippa överlapp. För mindre gig/lokaler hade jag som du säger nöjt mig med att PA:t fyller ut lite där liveljudet sviker och kört på enbart fullrange/toppar.

I längden är det ju mer flexibelt med ett system med separata delningsfilter, eq och slutsteg, men det blir mer komplicerat och antagligen dyrare. För mindre gig känns det som överkurs.

/Andreas

Tack för denna info också. På gränsen till mycket att hålla reda på, men bra att veta 🙂 Jo, ska checka aktiva basar. Skulle kännas lite smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast oavsett vad det är för gig är det alltid sjyst att micka baskagge! Det blir så mkt bättre !

Men jag tycker det krävs dubbelarton för att få tryck i det. Och det är ganska sällsynt med inbyggda steg i dessa!

Hittade en enkelarton: http://www.thomann.de/se/behringer_b1800d_pro.htm

Tänker jag fortfarande för klent här om jag tar endast en sub?

Den borde väl vara bra tryck i?

(Ska jämföra och kolla mera. Tänkte bara checka.)

MIB

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara påpeka att hur många watt en högtalare är specad för har ganska lite att göra med vilket ljudtryck du får ur dom. Den siffran talar om hur mycket effekt högtalaren klarar att matas med utan att högtalaren skadas. Leta istället efter känsligheten (dB/W/m), den talar om hur "lättdrivna" högtalarna är. En högtalare på 95 dB/W/m matad med 10 W spelar lika högt som en på 85 dB/W/m matad med 100 W. PA-högtalare har iofs generellt hög känslighet (90+) eftersom dom är byggda för att spela högt. Hifi- och studioprylar är generellt byggda för ljudkvalitet och inte ljudtryck, så undvik dom om du vill ha mycket ljudvolym för pengarna.

Men ja, det krävs en del av systemet för att micka trummor live. Trummorna är ju oftast det mest högljudda instrumentet och du måste överrösta (eller åtminstone komma upp i ungefär samma nivå som) liveljudet för att det ska vara nån poäng. I mindre lokaler kan det tom bli direkt plågsamt för publiken med så stark volym.

Lite mer konkret skulle jag nog satsat på en eller ett par aktiva basar med inbyggt delningsfilter. Då slipper du tänka på att matcha basarna till slutsteget. Då kör du alltså line-nivå ut till basarna och kopplar slutsteget i mixern till topparna. Helst skulle topparna också ha ett (gärna inbýggt) delningsfilter så du kan matcha delningsfrekvenserna och slippa överlapp. För mindre gig/lokaler hade jag som du säger nöjt mig med att PA:t fyller ut lite där liveljudet sviker och kört på enbart fullrange/toppar.

I längden är det ju mer flexibelt med ett system med separata delningsfilter, eq och slutsteg, men det blir mer komplicerat och antagligen dyrare. För mindre gig känns det som överkurs.

/Andreas

Ja denna lösning verkar ju smidig, blir ju smidigt om ni skall göra lite mindre spelningar och inte behöver släpa med allt. Men vilken musikstil ni spelar är ju åxå en viktig del. En viktigt grej ni kan tänka på

är att det ALLTID problem med virveltrumman, dvs att den låter för högt förhållande till allt de övriga speciellt om trummis slår lite "för" hårt. Man kan sätta en "filt" runt virveln, inte på skinnet, finns speciella

att köpa men de går bra att fixa en egen, kolla upp det, brukar bli mycket bättre speciellt i små lokaler. För ärligt så låter det skitdåligt om man bara hör virvel.

Tycker du skall tänka: Så enkelt och robust system som möjligt, mindre grejer = mindre grejjer som pajjar hela tiden. Vilket blir j-t jobbigt efter ett tag :-) Rock on ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade en enkelarton: http://www.thomann.de/se/behringer_b1800d_pro.htm

Tänker jag fortfarande för klent här om jag tar endast en sub?

Den borde väl vara bra tryck i?

(Ska jämföra och kolla mera. Tänkte bara checka.)

MIB

Ser ju okej ut om man kollar specen.. Har själv aldrig hört ett par behringertutor dock men hade inte haft höga förväntningar. Men ska ni köpa dessa så behöver ni minst 2 st!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Mitt råd är att köpa begagnat! Du får bra grejjer för rimliga pengar!

Exakt! Ger man sig bara lite tid och håller öron och ögon öppna så kan man göra kalasaffärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...