Jump to content
Annons

Extern hårddisk stänger av datorn!


debatt

Recommended Posts

Min dator drabbades av ett virusangrepp i eftermiddags och jag tog bort alla virus.

När jag nu har min externa fw-hdd i vid uppstart (som inte var isatt vid tidpunkten för virusen)

så resulterar det i att datorn stängs av varje gång!! Jag har försökt några gånger och når inte Win (XP Pro).

Jag kommer till en svart sida med vit text och att starta Windows normalt eller i felsäkert läge eller med kommandotolk.

När jag INTE har inkopplat den externa hdd-n kan jag förvisso få Win XP pro att starta men... just som jag sitter och

skriver detta meddelande som kommer det upp en äcklig ruta och en talande röst som säger nåt snabbt på amerikanska om

tack för att jag har besökt dem. I rutan står det:

"Windows Internet Explorer!

 

Vill du lämna den här sidan?

****************************

GRATULERAR!

Bara för att du har besökt vår sida idag så ger vi dig 500 kronor GRATIS!

Pengarna sätts in på ditt konto direkt!

För att få pengarna klicka på Avbryt och fyll i formuläret.

Klicka på AVBRYT för att få dina 500 kr GRATIS.

Bli medlem nu och få dina 500 kr.

Klicka på Ok om du vill vara kvar på denna sidan.

 

[OK] [AVBRYT]"

Vad ska jag göra?

Jag vill ju inte välja något av de alternativen liksom...

Där försvann rutan tillfälligt, men jag tror att jag kom ihåg de 2-3 sista raderna korrekt.

Den talande rösten är skitäcklig, eller två rättare sagt, en kvinna och en man...

Kan ju säga att jag försökte gå in på Systemåterställning men då var ALLA Systemåterställningspunkter

som jag haft plötsligt adderade och det blev en ny när jag var inne. 😠

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använde mig av ett program som heter unhackme när jag trodde att jag fått problem ett rootkit-virus.

Lägg det till ett bra antivirus program och de två förslagen ovan så borde du få bort eländet.

Hjälper inte det så är det nog bara ominstallation kvar tyvärr.

Du måste nog skanna dina externa diskar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tänker här ett tag att problemet satt i internet-modem med dess usb-minne.

Men det går inte att scanna det.

Om jag inte har i extern hårddisk kommer jag in i Windows, inte annars.

Jag har upptäckt tre ställen där ändringar gjorts i min dator, som jag nu

försöker få att fungera tillbaka igen.

Detta kom upp nu och något/någon loggar ur mig hela tiden här.

"Studioforum-meddelande: Din säkerhetsnyckel, som används för att

verifiera ditt inlägg i ämnet, stämmer inte överens med den som

skickades. Vänligen gå tillbaka, ladda om formuläret och försök igen".

Vilket jag gjorde.

Felsäkert läge? Vad ska jag göra där är det tänkt...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Igår var cpu-användningen 100% under an vanlig fjösig quick scan.

Har gjort mer komplett scan också.

Hela tiden kommer det upp skit, trots att jag tagit bort det.

Jag tror jag ska sluta med Internet.

Fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn förhindrar mig att scanna externa enheter. Den hindras även att söka efter uppdateringar till mitt antivirusprogram tyvärr.

Jag gissar att du får använda en annan dator för att tanka hem antivirusprogram, och sen ladda över till ett USB-minne och köra det därifrån i din infekterade burk. Ett generellt tips är att inte ge sig ut på nätet över huvud taget med en virusdrabbad dator. Ryck din nätverkskabel.

Jag minns nu, att när jag löste problemet (som jag nämnde ovan, ett par inlägg upp), så kände viruset igen antivirusprogrammet och lät det inte köra igång. Lösningen blev då att jag bytte namn på programfilen (som kan ha hetat superanti.exe eller nåt) innan jag klickade igång det. Jo, det var struligt.

... annars kan man ju leka smartass och säga "du får väl ladda över din backup"... men nä, dit går vi inte.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

... kan ju tala om att förra gången jag fick angrepp så fick jag till slut innan det löste sig upp en lista med alla angreppsdatorers ip-nummer... hehe... Tror jag kommer ihåg hur jag gjorde det, men det går inte just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns nu, att när jag löste problemet (som jag nämnde ovan, ett par inlägg upp), så kände viruset igen antivirusprogrammet och lät det inte köra igång.

Jag kör antiviruset utan problem, men får en massa skit. Och kan inte uppdatera.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar härmed för mig och slutar skriva i forumet.

Är för trött på att få fel pga internets skit.

Behöver inte skapa nån dramatisk tack för mig-tråd.

Det räcker så här.

Sköt om er!

Skulle jag få för mig att kommentera något nånstans

framöver är det inte från min/a dator/er iaf.

Sannolikheten är ganska låg dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter lite väl drastiskt. Hur skyddar du dig annars då? Har du ett bra antivirusprogram på datorn?

Anledningen att någon tipsade om felsäkert är att du där kan lyckas komma runt vissa typer av virus och därmed också plocka bort dom. Så jag tycker också att du ska gå in i felsäkert, ladda ner malwarebytes installer (via annan dator) och installera under felsäkert. Scanna igenom med snabbscan ett par gånger tills du inte hittar några flera objekt (varje scan kräver omstart för att plocka bort objekt, så du får vara med och trycka F8 för att åter igen komma in i felsäkert), sedan gör du samma sak med fullständiga genomgång. Tills malwarebytes inte hittar något längre. Sen startar du i normal läge i windows och kör en uppdatering av malwarebytes, sedan fullständig scan igen.

Sen som någon också sa, så måste du skanna alla externa enheter med. Då dessa kan sprida viruset till andra datorer.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

och herrsurfa med försiktighet i fortsättningen

Nu kan det också vara ett mail angående från UPS eller DHL som kan ge fina virus.

Lätt hänt om man tex som jag väntar på en iPad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan det också vara ett mail angående från UPS eller DHL som kan ge fina virus.

Lätt hänt om man tex som jag väntar på en iPad...

jaja.. så brukar det låta

jag fick själv mitt virus när jag var inne på rädda barnen för att skänka pengar 😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Någon hijackade Mackie.com när jag behövde göra en licensöverföring mellan mina datorer... inte så kul...

klarade mig undan ett angrepp då jag genast blev misstänksam, men hade det varit mitt första försök att ansluta till Mackie.com så hade det gått åt skogen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips:

Håll in datorns strömbrytare under ca 4 sekunder för att starta om datorn (brukar jag göra om datorn har hängt sig eller segar)

Dra ut strömsladden på den trådlösa routern (om du har en sådan). De flesta som har bärbara har ställt in så att den automatiskt kopplar upp sig mot internet via trådlöst. Utan internet blir det inget krånglel med virus och skit. Och utan router och sladd kan datorn inte koppla upp sig mot internet.

Antivirus är bra men hjälper inte mot allt, tyvärr. Risken är att man bara får mera skräp i datorn om man laddar ner första bästa antivirus som man ser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar härmed för mig och slutar skriva i forumet.

Är för trött på att få fel pga internets skit.

Behöver inte skapa nån dramatisk tack för mig-tråd.

Det räcker så här.

Sköt om er!

:-(

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

debatt, om du tjyvtittar hos någon annan på denna tråd så tror jag det är dags för dig att slanta upp pengar till en Mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...