Jump to content
Annons

Electrovoice RE20 - kan det vara den sämsta mikrofonen i flercelliga organismers historia?


ljudnörd

Recommended Posts

Hej!

För ett tag sen så köpte jag en Electro Voice RE20 med goda förhoppningar om att jag köpt en riktigt bra mikrofon. Detta grundade jag på massvis med saker. Exempelvis de tonvis med goda recensioner och tester samt det faktum att nästan alla radiostationer i USA använder den här mikrofonen. (ungefär som sveriges Shure SM7B)

Syftet med mikrofonen var just att spela in olika spekars på diverse projekt jag håller på med, men USCH vilken besvikelse denna mikrofon är. Jag har ALDRIG i mitt liv hört en mikrofon så dålig som denna. En så pass dyr mikrofon också låter den så här. SKAM.

Jaja, fortfarande glad tänkte jag, haha det måste vara något fel på den här, vilken otur. Jag tar med den till affären och spelar upp ett klipp jag spelat in med den och kassören håller helt med mig om att det låter skit. För diskantigt och bara allmänt konstigt förvrängt på något sätt.

Jag lämnar in mikrofonen och den skickas på service. Ca. 4 veckor senare kommer en ny mikrofon tillbaka med meddelandet: "inga fel hittade, enhet utbytt på garanti". Nöjd och glad fortsatte jag hemåt bara för att koppla in mikrofonen igen och återigen känna en extrem frustration över hur dålig en mikrofon faktiskt kan vara.

Det jag undrar är, är det någon här som ärligt kan säga att de gillar den här mikrofonen eller ge mig ett sätt att få skiten att låta bra.

För just nu är det här en mikrofon jag inte skulle önska på min värsta fiende, så tills jag hittar något att göra med den(öppen för förslag: ex: såga itu den, elda upp den osv.) så får den vila i min källare.

Jag har inte hjärta att sälja den för det skulle vara rent elakt mot köparen att tvinga på någon denna skitmikrofon. Kan det möjligtvis vara den sämsta mikrofon som byggts i universums historia?

Vad kan man egentligen göra med den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den låter fantastisk i min öron som en Kaggemik utanför skinnet någon/några decimeter med en API 312 eller liknande 🙂

men det är min ända erfarenhet av den också, aldrig använt den på andra instrument eller det den var designad för - tal

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar med den till affären och spelar upp ett klipp jag spelat in med den
Lägg upp klippet här. Vi vet inte vad du spelat in och hur du mickat upp.
Link to comment
Dela på andra sajter

RE- 20 är ju allroundmciken nummer ett!

Grym på baskagge!

Feta virvlar.

Supersnyggt till distad röst alt. growl.

Jazzguror.

Golvpuka.

Elbas

...allt!

Du måste gjort något galet för detta är verkligen en mikrofon man vill ha många av men sällan har råd till mer än en.

Låter inspelningen tunt tycker du?

Kolla verkligen så att det inte är någon annan del i kedjan som är felaktig.

En sunkig mickabel kan ju få en att tro att man kört sönder basarna i monitorerna.

Uppa en fil så får vi höra!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför din EV med en annan mick. Gör en shoot-out och lyssna noga. Gör några tagningar med sång eller tal och nån med gitarr exempelvis. Ju mer du undersöker din mikrofon mot andra källor, desto mer lär du dig mikrofonens särdrag.

Själv går jag och är jäkligt sugen på en EV Re20. Både på bastrumma, men också på blås kanske.

Stevie Wonder hade den på sång under 70-talet. Och det gick ju ganska bra för honom...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...