Jump to content
Annons

ljudnörd

Medlem
  • Antal inlägg

    5
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. intressant! Jag har väldigt stor erfarenhet av mixning osv. så jag är helt med på noterna vad gäller att synka allt osv. Det är mest inspelningsteknik osv. som är min stora "rädsla". Att fördröja ljudet hade jag inte tänkt på. Verkar vara en bra idé 🙂 ska testa
  2. Hej! För ett tag sen så köpte jag en Electro Voice RE20 med goda förhoppningar om att jag köpt en riktigt bra mikrofon. Detta grundade jag på massvis med saker. Exempelvis de tonvis med goda recensioner och tester samt det faktum att nästan alla radiostationer i USA använder den här mikrofonen. (ungefär som sveriges Shure SM7B) Syftet med mikrofonen var just att spela in olika spekars på diverse projekt jag håller på med, men USCH vilken besvikelse denna mikrofon är. Jag har ALDRIG i mitt liv hört en mikrofon så dålig som denna. En så pass dyr mikrofon också låter den så här. SKAM. Jaja, fortfarande glad tänkte jag, haha det måste vara något fel på den här, vilken otur. Jag tar med den till affären och spelar upp ett klipp jag spelat in med den och kassören håller helt med mig om att det låter skit. För diskantigt och bara allmänt konstigt förvrängt på något sätt. Jag lämnar in mikrofonen och den skickas på service. Ca. 4 veckor senare kommer en ny mikrofon tillbaka med meddelandet: "inga fel hittade, enhet utbytt på garanti". Nöjd och glad fortsatte jag hemåt bara för att koppla in mikrofonen igen och återigen känna en extrem frustration över hur dålig en mikrofon faktiskt kan vara. Det jag undrar är, är det någon här som ärligt kan säga att de gillar den här mikrofonen eller ge mig ett sätt att få skiten att låta bra. För just nu är det här en mikrofon jag inte skulle önska på min värsta fiende, så tills jag hittar något att göra med den(öppen för förslag: ex: såga itu den, elda upp den osv.) så får den vila i min källare. Jag har inte hjärta att sälja den för det skulle vara rent elakt mot köparen att tvinga på någon denna skitmikrofon. Kan det möjligtvis vara den sämsta mikrofon som byggts i universums historia? Vad kan man egentligen göra med den?
  3. Tack för att ni tagit er tid att skriva så utförliga svar! Det hjälper verkligen en sån kunskapskåt jävel som jag och jag ska absolut ta och lägga upp resultatet här sen så att ni får höra 🙂
  4. Tack allihopa för hjälpen! Det verkar vara som om det här är en svår fråga med många delade åsikter. Idag har jag har jag varit och lyssnat på kören och tänkt mycket på det ni har skrivit. T ex har jag märkt att koristerna sjunger på väldigt olika sätt. Vissa sjunger väldigt starkt medan vissa sjunger väldigt svagt. Vissa sjunger väldigt bra och vissa mindre bra så jag tror definitivt att detta blir en utmaning. Jag har lyssnat runt lite på Spotify och det är ungefär det här ljudet jag är ute efter: Ville bara lysa upp fasfel-frågan igen, som mrpimmy nämnde 🙂 Distadgurka! Jag lyssnade på din inspelning, det var intressant men jag ser gärna ett "varmare" ljud.
  5. Hej! Jag har blivit ombedd att spela in en manskör som är ca. 20 personer men jag är osäker på om jag har utrustningen för att hålla en tillräckligt hög kvalitét. Det ska vara blandade inspelningar av olika klassiska vår och julsånger till en cd-skiva de ska sälja under en konsert senare i år. Nu till min fråga, hur ska jag göra detta? Inspelningen kommer i så fall att ske i en stor "aula" vilken har en väldigt god akustik, möjligtvis lite för mycket naturligt reverb men det måste kunna lösas med mickplacering på något sätt. Jag tänkte också höra om någon har något tips för att undvika fasfel och annat drygt skit. Jag har tillgång till följande mikrofoner: 1 st Neumann tlm 103 2 st Line Audio CM3 1 st Shure sm7b samt: 2 st H4-inspelningsmoduler på vilka man kan spela in två kanaler vardera. (de har även stereomickar som låter skit på sig) + 1 macbook med ett tvåkanals ljudkort Tack på förhand! 😄
×
×
  • Skapa ny...