Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SÄg en trÄd pÄ Helgon.net om Cubase SX vs FL.

Trots att jag sitter med "Paint" sÄ fÄr jag ÀndÄ till det. det verkar inte finnas nÄgon som kan peka ut nÄgon egentlig skillnad, men varför e alla sÄ instÀllda pÄ att hata FL om de inte ens vet hur det fungerar? Jag ska fan ta en Cubase kurs Ä ta reda pÄ det.

" diskodik K31 frÄn Malmö i SkÄne lÀn, 2/2 kl 10:09

Cubase Àr en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) Àr loopar staplade pÄ varandra? Jag har Àrligt talat aldrig ens tittat pÄ FL, dÀremot anvÀnder jag Cubase dagligen... "

" filthyfist K55 frÄn Norberg i VÀstmanlands lÀn, 2/2 kl 16:09

Cubase Àr ett advancerat ljud redigerings program. Medans Fruity loops Àr för nybörjar producenter. "

" mistressmajik K22 frĂ„n Karlskoga i Örebro lĂ€n, 5/2 kl 19:22

att jÀmföra fruity loops och cubase Àr som att jÀmföra paint och photoshop tycker jag, men det kanske bara Àr jag som tycker.... kan man anvÀnda VST-instrument i fruity loops? har fruity loops MIDI (för externt bruk)..? om svaret Àr nej pÄ dom tvÄ frÄgorna sÄ lÄter cubase 100 ggr bÀttre Àn fruity loops, till att börja med.... "

" Walka K23 frÄn BorÄs i VÀstra Götalands lÀn, IgÄr kl 19:06

SX Àr en komplett DAW (digital audio workstation) avsedd för musikproduktion frÄn början till slut, kanske lite svag pÄ masteringsfronten och saknar stöd för att brÀnna skivor, men i övrigt ganska komplett...

vad FL Àr kontra SX vill jag inte ens sÀtta i ord...Àr du seriös torde valet inte vara sÄ svÄrt...FL Àr nog ett vÀldigt bra första steg in i den digitala musikvÀrlden, men knappast nÄgot bra program för musikproduktion i stort.... "

Annons
Postat

haha.. kompetenta svar 😎...

Paint for life.. jag Àr nojd med det jag gör..

Maximili.... kan du inte lÀgga upp en sampel av din arabvikinglÄt ( om den Àr gjord i FL ). Be nÄgon annan lÀgga upp en lÄt frÄn cubase.. ( sÀg inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poÀng sÀtta lÄtarna... o se om de gillar din lÄt med ljudbild osv.

Efter du fÄtt kritiken kan du avslöja att den Àr gjord i FL.. sÄ kan folk bli lite Àgda.

( Vet ju inte om du gjort den i FL men du vĂ€rkar vara en trogen "paintare" 😉 )

Postat
haha.. kompetenta svar 😎...

Paint for life.. jag Àr nojd med det jag gör..

Maximili.... kan du inte lÀgga upp en sampel av din arabvikinglÄt ( om den Àr gjord i FL ). Be nÄgon annan lÀgga upp en lÄt frÄn cubase.. ( sÀg inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poÀng sÀtta lÄtarna... o se om de gillar din lÄt med ljudbild osv.

Efter du fÄtt kritiken kan du avslöja att den Àr gjord i FL.. sÄ kan folk bli lite Àgda.

( Vet ju inte om du gjort den i FL men du vĂ€rkar vara en trogen "paintare" 😉 )

Först spelar jag in i Audition, Donar lite nödvÀndigheter om sÄ krÀvs. SlÀnger in och sekvenslÀgger i FL, bretar pÄ de smÄ kuliga effekter jag vill ha, till viss del ocksÄ mixning. Gillar att ha icke destruktiv editing sÄ att de bara e Ä stÀnga av alla effekter Ä skit för att kalibrera örat. Sen export och till audition igen. och efter det sÄ ser jag om det krÀvs nÄgot mer och isÄfall dÄ Izotope Ozone3 som DirectXplugg i Audition.

sÄ jo. Huvuddelen av arbetet gör jag i FL. DÀremot sÄ gillar jag itne Ä diva mig, för jag vet ju faktiskt inte om FL Àr sÀmmre Àn cubase eller bÀttre, för ingen verkar ju kunne peka ut vad skillnaden Àr sÄ jag fÄr helt enkelt lÀra mig cubase.

Men det dom skriver Àr ju bara banalt. dom vet ju itne ens vad programet klarar av, och dÄ ska de inte uttala sig.

Postat
mistressmajik e gött grinig jue.

Japp! Jag har alltid ogillat mĂ€nniskor som uttalar sig om saker som de inte har ett dugg koll pĂ„ 😎

Postat (redigerat)
Cubase Àr en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) Àr loopar staplade pÄ varandra? Jag har Àrligt talat aldrig ens tittat pÄ FL, dÀremot anvÀnder jag Cubase dagligen... "

Det hÀr mÄste vara det mest kompetenta svaret av dem alla... kan ingen frÄga honom varför han ens skrev nÄnting om FL överhuvudtaget.

Bara Ă€r loopar staplade pĂ„ varandra 😠

a: " Hej vad brukar du syssla med eftersom du kallar dig musiker?"

b: " NÀ, jag brukar pyssla med sÄnt hÀra loopstaplande, duvet."

Redigerat av Barden
Postat

Ja, snÀlla nÄn va ska man sÀga. Ger mig fan pÄ att det finns massor av folk som skulle vara jÀkligt nöjda med FL men som köper Cubase bara för att sÄna hÀr "förstÄsigpÄare" talar om för dem att "va fan du har vÀl inte bara tÀnkt sitta och stapla loopar pÄ varann? NÀ du vet, du ska ha riktiga proffsgrejer vet du". Och sÄ gÄr de hem med Cubase SX eller vad fan det heter den hÀr mÄnaden under armen och lÀser manualen och fattar ingenting.

Skulle gissa att 95% av alla Cubase-anvÀndare, liksom 95% av alla PhotoShop-anvÀndare bara utnyttjar typ 5% av programmets fulla potential. DÀrmed inte sagt att alla FL-anvÀndare kan alla FL-funktioner. Det krÀvs en aning mer Àn de stackars Cubase-fundamentalisterna tror. Poor sods.

Postat

"novelty K20 frÄn GÀvle i GÀvleborgs lÀn, IgÄr kl 16:20

Men varför fĂ„r man vibbarna av att man blir dissad om man pratar med en ”seriös” hemmastudiomusikproducent nĂ€r man sĂ€ger att man anvĂ€nder fl? Okunskap "

Jag fÄr fan dom vibbarna ibland, blir ganska sur nÀr jag fÄr höra om att jag anvÀnder en leksak nÀr jag ofta producerar bÀttre Àn de jag pratar med.

Elitistiska producentfascistern med analt beteende. De e ju hur de lÄter, inte vad man anvÀnt som rÀknas. Finns sÀkert nÄgon som sitter med nÄ obskyr tracker och gör saker jag inte ens kan förestÀlla mig nÄnstans.

Postat

"Cubase Àr ett advancerat ljud redigerings program. Medans Fruity loops Àr för nybörjar producenter. "

Inga problem med sĂ€r skrivningar dĂ€r inte. 😉

Postat
Inga problem med sĂ€r skrivningar dĂ€r inte. 😳

Åh ja, "advancerat" var ett snyggt ord ocksĂ„ 😉

Jag undviker Fruity Loops av moraliska skÀl. Som program verkar det dock mycket kompetent, pÄminner om Orion och Project 5 i upplÀgget.

/Majken

Postat
Sen nÀr Àr FL inte ett program för amatörer och nybörjare??

Skulle sÀga att det hÀnde nÀr de började uppgradera programmet sÄ de inte va lite sug lÀngre.. HursÄ?

Postat

Det Àr vÀl ÀndÄ rÀtt sjÀlvklart varför ja frÄgade eller?

Med tanke pÄ vad som skrivits i trÄden.

Det Àr sÀkert ett bra program nu för tiden...och man

ska jobba med det man trivs med.

Postat
Sen nÀr Àr FL inte ett program för amatörer och nybörjare??

Jovisst Àr det sÄ - men det ena utesluter vÀl inte det andra?

ÖzgĂŒr Can jobbar helt i FL, Mike Oldfield skissar sitt nĂ€sta album i programmet, hiphopfolket Ă€lskar FLs trumprogrammering.

Postat
Det Àr vÀl ÀndÄ rÀtt sjÀlvklart varför ja frÄgade eller?

Med tanke pÄ vad som skrivits i trÄden.

Det Àr sÀkert ett bra program nu för tiden...och man

ska jobba med det man trivs med.

eh. FörstÄr inte riktigt vad du ville ha svar pÄ nu.

Du frÄgade ju "Sen nÀr Àr FL inte ett program för nybörjare och amatörer"

Postat (redigerat)
Haha, det dÀr fÄr du nog ta och förklara! "It is against my religion", eller vad?

NejdÄ, inte alls. Det Àr en lÄng historia men detta Àr en av orsakerna:

http://www.jeskola.com/

Fruity Loops köpte stöd för att ladda Buzz maskiner av Oskari Temmelin som utvecklat programmet. Vissa utvecklare som gjort pluggar till Buzz gillade dock inte att ett företag tjÀnade pengar pÄ saker de gjort gratis. Detta ledde till att flera kodade in skydd för att pluggarna inte skulle gÄ ladda i Fruity. Detta ledde till nÄgot av ett krig mellan Buzz och Fruity dÀr Oskari struntade i slÀppa uppdateringar till wrappern vilket han ursprungligen lovat.

Det hela slutade med att Fruity köpte domÀnen som Buzz lÄg pÄ "jeskola.com" efter att den köpts av imillionares. Detta i ett försök att tvinga Oskari till att fortsÀtta jobba pÄ wrappern vilket han dock vÀgrade. Detta ledde till att Fruity lÀnkade om den till sin egen sida. Sedan satte de igÄng med att smutskasta de utvecklare som jobbat pÄ gratispluggar till Buzz och de musiker som anvÀnde programmet.

Även om Fruity haft problem med Oskari sĂ„ kĂ€nns det onödigt och oproffsigt av ett kommersiellt företag att öppet kritisera gratisprodukter och utvecklarna som ligger bakom dem.

Grov förkortning och förenkling. Men som sagt, Fruity verkar vara ett bra program men jag kÀnner personligen inte för att stödja utvecklarna.

/Majken

Redigerat av Majken
Postat

Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rÀtt kasst program...nÀr slutade det suga sÄ för förbannat?" ......men men...skitsamma.

Man ska givetvis anvÀnda det som funkar för en och gör det som man vill uppnÄ. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase sÄ spelar det ingen större roll.

😳

Postat
Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rÀtt kasst program...nÀr slutade det suga sÄ för förbannat?" ......men men...skitsamma.

Man ska givetvis anvÀnda det som funkar för en och gör det som man vill uppnÄ. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase sÄ spelar det ingen större roll.

😳

Jag vet inte om jag borde kÀnna dedÀr vibbarna nu.. semantik Àr sÄ elakt

Postat

nÀeh, de e lugnt. Jag gillar de flesta ilnÀgg sÄ lÀnge de inte stÄr nÄt i stil med

"Ey len breeeeh, shuuuuh, fett med knÀsh mannen"

Svensk hiphop lingo Àr förvirrande

Postat

😉

AlltsÄ... jag har en polare som har gjort skit snygga lÄtar i FL 3.0.. sÄ det var nog etet tag sen det tappade sugstÀmpeln skullle jag gissa.... bara för att mÄnga nybörjare kan anvÀnda FL Studio betyder inte det att det skulle suga.

Jag började med FL Studio... Fortsatte att lÀra mig det, efter ett tag lÀrde jag mig det rÀtt bra.. och nu ser jag ingen direkt anledning till att byta till nÄgot bÀttre efter som att jag anser mig kunna göra allting jag stÀvar efter att göra i FL...

Jag vet inte direkt nÄnting som inte skulle gÄ att göra i FL. ( LjudmÀssigt =] )

Postat (redigerat)

FL suger fett i min vĂ€rld... 😉

I alla fall minne och processorkraft...

De gÄr Ät som en karamell i grabbens mun...

Ofta sÄ svÀljer han dom hela...

SkÀmt Ä sido.. Som andra sagt innan sÄ kwettar det

vad man anvÀnder. Det Àr slutprodukten som rÀknas..

Amatörer och proffesionella, dumt

EDIT: Skriver med tÄrna

Redigerat av Twilight_Zound

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.