Jump to content
Annons

Kasettinspelning för varmt ljud?


phantasia

Recommended Posts

Hejhej!

Håller på att leta lite utrustning för tillfället! Det jag är ute efter är en portabel inspelningsenhet som kan spela in ljud "on the go", och jag vill ha bra kvalité. Har hört att bandspelare kan ge ett vamt ljud som är särskilt eftersträvat för ambience/electronic-soundet, men det är en jungel och jag har ingen aning om vad jag letar efter...

Och vad gäller mikrofoner har jag för tillfället en kondensatormikrofon, SE Electronics S3, som jag spelar in gitarr med. Förhoppningsvis kan jag hitta någon form av helhetslösning som gör att jag kan spela in både gitarr hemma i studion och ambience/effektljud on the go, med få så prylar som möjligt.

All hjälp är jag mycket tacksam för!

Mvh // Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du länka något exempel? Verkar inte lätta att få tag på dom där.

http://www.tradera.com/Repotagebandspelare-barbar-bandspelare-kassettbandspelare--auktion_170105_129521512

EDIT: Länken till bandaren på bild ovan är i samma inlägg om du missade..

EDIT: Ett till alternativ: http://www.tradera.com/NAKAMICHI-550-cassettdack-auktion_170604_130080028

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in allt på datorn. Sen kör du slutmixen genom en tape-ekoplugg inställt på 100% wet och endast 1 st snabbt eko.

Analog värmesimulering!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I början av min "karriär" spelade jag faktiskt alltid in allting på kassettband, som jag sedan tankade in i datorn. Krångligt sätt att arbeta, men jösses vilket härligt ljud!

(Det var dock inte för ljudets skull som jag gjorde så, utan för att det lät apa när jag spelade upp ljudet i ett program och spelade in det med ett annat.)

Dock håller jag med Assar, det är enklare att hålla koll på kvalitén om man använder en tape-plugg, kassettband kan svika när man minst anar. Har varit med om flera gånger att diskanten helt har försvunnit på vissa ställen av bandet, såna obehagliga överraskningar vill man inte ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte stor skillnad på Tape-pluggar och en gammal jävel från 80-talet?

Jo.

Typ 10 kg. 🙂

EDIT: Ja, det funkar med dynamiska mickar. De vanligaste "inbyggda" till bandarna som den på bilden har jag för mig ofta kunde vara elektretmickar.

En del digitala kan ha fantommatning så där kan du köra med kondingar också.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den största skillnaden för att få ett varmt ljud sker innan det hamnar på tape eller hårddisk. tape färgar men det kan låta hårt på tape också.

Skall du vara portabel och spela in skulle jag strunta i tape, ambienceljud med brus är ju inte så alltid ball.

Min personliga åsikt är att det är bättre att spela in det digitalt och sedan köra en vända på tape för att få kontrollerad färgning. Som några innan redan konstaterat tidigare i tråden.

Mina fem korvören.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en dyr Nakamichi kassetmaskin en gång long ago. Den hade två line in och tre(!) mickingångar, två stero och en mono. Vi gjorde fina liveinspelningar av vår rocktrio med den, en mick på basen, en ovan trummorna och en på gitarren. Samt line från mixern, det var väl bara sång i den på den tin. Det jävöiga var att kassetterna lät ruskigt bra hemma, men i bilen var det skit, Nakamichi hade en egen variant på hur spåren låg på tejpen! Långt om länge fattade jag att justera tonhuvet på bilbandaren likadant.

Hälsningar raggarn.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kanonbra inspelningsmaskin, använde en Sony Prof Walkman själv på 80talet funkade mycket bra.

Japp dynamiska mickar funkar, har dock för mig att det brusade lite väl mycket om man behövde krana på gainen mycket.

Jag körde med småkondingar och batteripack till dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde aldrig att jag skulle få uppleva den dag när man använder kasettband för att "förbättra" ljudet.

😄

http://viewitem.eim.ebay.se/SONY-WMD6C-WALKMAN-PROFESSIONAL-WMDC6-TCD6C-TCD6C/320672390422/item

Frågan är fortfarande om man kopplar dynamiska mikrofoner till dessa?

Ja, absolut.
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag körde med småkondingar och batteripack till dessa.

Noobig fråga men hur fungerar det rent praktiskt med ett batteripack? Och vad är egentligen ett batteripack? 😄

Jag har redan en två kondensatormikrofoner i studion så vore onödigt att skaffa en dynamiska 🙂

Tack 🙂

Redigerat av phantasia
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd för just det ändamål du beskriver, precis som drloop med andra rekommenderat, skulle vara att du inhandlar en rullbandare samt en lättare portabel digital mojäng, typ zoom h4n eller nåt. Det är så grymmarns mycket lättare att spela in digitalt, speciellt om man ska spela in ljud "on the go". Ordet "portabel" framför en analog utrustning som ger ett hyfsat resultat skulle jag vilja påstå är en aning relativ. :rolleyes:

Risken är stor att du kommer hem med en lite för brusig, lite för distad inspelning som du försent kommer att upptäcka att det inte går att göra någonting med. Eller det där ljudet som du inte hann spela in för du måste koppla ihop batteripacken med bandaren, koppla in mikarna, koppla kablar och ställa in nivåer, och vips så var det där flyktiga ljudet borta. Om du inte har stor vana att spela in analogt bör du tänka på att signalbrusförhållande "fönstret" är rackarns mycket mindre än det digitala, för att inte tala om kassettbandarens signalbrus förhållande vars tolerans fönster inte är större än ett nålsöga...Att spela in ambientljud tror jag är svårt, om inte omöjligt med en kassettbandare, såvida det inte är långtradare eller jetplan du ska spela in...men det där mystiska kvittret från 50 meter bort skulle bara dränkas i brus.

Om jag själv stod inför valet skulle jag nog hellre se till att få en så "artefaktfri" inspelning som möjligt med mig hem, för att hemma i lugn och ro kunna lägga till lagom mycket brus, lagom mycket dist och värme. Speciellt om du ska använda materialet i ambient produktion. Där kommer rullbandaren in. Tape pluggar har jag liten eller bara dålig erfarenhet av. Om budgeten är tajt tror jag t ex. en billig Akai rullbandare är bättre än en billig plugg. Det ger så otroligt mycket mer handlingsutrymme att ha en ren inspelning att utgå ifrån. 🥰

Beträffande val av mikrofon skulle jag avråda från att använda dynamiska mikar, emellertid beroende på vad du ska spela in. Ska du spela in svaga diskant och transient känsliga ljud (regn, fågelkvitter, flaxande vingslag, droppljud o dyl), är kondensator eller elektretmikar det bästa alternativet. Ska du däremot spela in stålverk in action, långtradare eller flygplan spelar det kanske mindre roll.

Det är iallafall vad jag skulle göra i liknande sits... 😎

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...