Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hallå gossar.

Jag är ny med 64bitars dator och Windows 7, men "gammal" med Sonar 8.5. Fast nu kör jag Sonar i 64 bitar oxå.

Hur har ni det med 32-bitars VST i 64-bitars Sonar? Här är det konstigt. Sonar har ju en inbyggd "bitbridge", och det finns dessutom en "jbridge" att köpa för 100 spänn som Sonar supportar. Som alternativ liksom.

Funkar det hos Er?

Om någon med Sonar X64 (8.5 eller X1) har lust att provköra med den allmänt erkända pluggen BLOCKFISH (www.digitalfishphones.com) så vore jag tacksam om vi kunde byta lite erfarenheter.

tjing

Jag kan posta en bild oxå, det SER till och med skumt ut.

tjing

• 2 weeks later...
Annons
Posted

Inte många svar här? Någon av er kör väl åtminstone någon 32-bit-VST inuti Sonar 64 bitar?

Min lösning - som nu funkar utmärkt - blev att avinstallera Sonar X64, och återgå till 32-bitars.

Posted

OY Mr V,

Jag har precis din konfiguration. Kör Windows 7/64 med både SONAR X1/64-bit såväl som SONAR 8.53/32-bit installerat.

Förstnämnda är nu i princip den enda jag använder, men behåller 8.5-an "bara för att" och viss kompatibilitet.

Bitbridge funkar bra till de flesta pluggar, men dock ej till Superior Drummer samt Altiverb. Lösningen där är

att antingen köra det i 8.5, ELLER faktiskt skaffa det mycket prisvärda tillägget jBridge som faktiskt

gjorde att dessa pluggar funkade i X1/64-bit.

Nu vet jag ju dock inte om du sitter på 8.5/64 iofs?

Posted

OY Mr V,

Jag har precis din konfiguration. Kör Windows 7/64 med både SONAR X1/64-bit såväl som SONAR 8.53/32-bit installerat.

Förstnämnda är nu i princip den enda jag använder, men behåller 8.5-an "bara för att" och viss kompatibilitet.

Bitbridge funkar bra till de flesta pluggar, men dock ej till Superior Drummer samt Altiverb. Lösningen där är

att antingen köra det i 8.5, ELLER faktiskt skaffa det mycket prisvärda tillägget jBridge som faktiskt

Superior stödjer ju 64bit? Har gjort det ett bra tag.

Jag kör superior drummer native 64bit i Cubase

Posted

OY Mr V,

Halloj. Jodå, jag har 8.5 X64 oxå, både 32- och 64-bitarsversionerna skeppas i samma påse. Och jag installerade 64-bitarsversionen först här på nya datorn, men efter visst strul så backade jag.

Men jag måste ställa den dumma frågan: Kräver Bitbridge några som helst inställningar? Eller ska den "funka rakt av"? Jag hittar faktiskt inte en rad om det i manualerna, förutom rena konstateranden typ "bitbridge fixar dina 32-bitars pluggar".

Så här kunde det se ut närjag öppnat ett par pluggar. Notera att DimPro, Guitar rig och Sonituskompressorn ser ut som de ska, men POD farm och BLOCKfish har menyraden "utgråad".

strangeVST.jpg

Posted

Ja, menyerna blir så om man bridgar pluggarna med bitbridge. Har aldrig gjort några inställningar vad gäller den biten, och tror inte det är meningen heller.

Fixar man sedan jbridge säger man ju annars bara till repsektive plug-in under properties i plug-in manager att den ska använda jbridge.

Jag provade blockfish i SONAR X1 - 64-bit utan anmärkningar.

Posted

Jag provade blockfish i SONAR X1 - 64-bit utan anmärkningar.

Tack, gott att veta:)

Just Blockfish betedde sig väldigt konstigt här, i 64-bitarsmiljö. Den sparade inte mina inställningar, och "spontanändrade" oxå inställningar när jag stängde/öppnade, osv. Totalt defekt liksom. Jag testade oxå med demoversionen av jbridge, och det verkade funka bättre, men kändes inte helt... bra. Bl a blev grafiken muppig.

tjing