Jump to content
Annons

Compressor ?


cornado

Recommended Posts

tja

Vad gör en kompressor egentligen. ??

för mig så sänker den bara ner volymen av kanalen eller ljudet.

varför ska man då använda sig av kompressor när man kan dra ner volymen istället ?

jag vet att detta är en dum fråga.

men tro mig jag e så newbe man kan bli.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

varför ska man då använda sig av kompressor när man kan dra ner volymen istället ?

Ja, det är faktiskt en bra fråga. Det kan dock bli lite problem med att sitta och rycka i den där jävla regeln upp och ner i tre minuter (eller hur lång låten nu är). Värre blir det dessutom när du upptäcker att du måste rycka i fler reglar än två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompressor är inget man lär sig att använda i första taget. Min första reaktion var att "vad ska man med den till, den får ju bara ljudet att låta platt!" Men så småningom insåg jag att den är ett ovärderligt arbetsredskap. Använder den dels för att få svagare ljud att höras tydligt i mixen, och dels för att få ljud att låta jämnare i ljudbilden, så att de inte "äter upp" alla andra ljud. Det är svårt att få till en riktigt bra mix utan kompressor. Komprimerar alltid trummor och bas, och ofta även synthpads.

Det stämmer att kompressorn av naturen gör att ljudet blir lägre. Men detta går att undvika genom att man klickar för "automatic make-up gain", eller motsvarande, som verkar finnas på alla mjukvarukompressorer nuförtiden. På hårdvarukompressorer brukar det finnas manuella inställningar för make-up gain. (Make-up gain är det som kompenserar för att ljudet blir lägre efter komprimeringen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan titta på ljudet i en VU-stapel så kan man förstå det lättare. Om du spelar en cd med slamriga trummor först genom en avslagen (bypass) kompressor så ser du hur staplarna hoppar upp ner ganska rejält, det kanske slår över i distande peaker också. Sen slår du på kompressorn, då försvinner distpeakarna, de högsta volymtopparna blir alltså lägre. Men samtidigt lyfts de svagaste tonerna upp, så VU-staplarna fladdrar över ett mindre område och ljudet kommer att upplevas som kraftfullare trots att de högsta topparna kapas av.

Det kluriga är att ställa den här "ihopklämningsprocessen" lagomt. Det hör till att man komprimerar för mycket i början. Sen lär man sig. Men det är en av de viktigaste och lite halvsvåra gerjerna att lära sig, så det får man lägga ner en hel del tid på. Komprimerar man en virveltrumma för mycket låter det som en pappkartong. Utan kompressor blir det för ojämn volym, och bottentrycket blir oxå dåligt.

Välkommen till inspelningsvärlden! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en kompressor som ett instrument t.ex om jag kompresserar ett rum hårt så ställer jag in så att kompressorn andas och pumpar i takt till trummorna 🙂

Dock tar det ett tag som sagt att lära sig använda en kompressor på ett vettigt sätt om man inte vill ha en sönderkomprimerad virvel då är det bara att go for it 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

fan guys. trode aldrig att jag skulle få så mycket info på en gång.

jag har nu suttit och komprimerad en låt och kom på att

fan det låter som om man bakar in instrumenterna i varandra på något sätt.

det e skit häftigt.

tack för all svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor förändrar ljudets interna dynamiska profil. Strikt sett minskar (trycker ihop) den skillnaden mellan starkt och svagt. Det ger ofta det känslomässiga intrycket av förhöjd intensitet. Men med funktioner som sidechaining, fördröjd attack, soft knee, release m.m. kan en kompressor förändra ljudets dynamiska karaktär på många olika sätt.

Vill man förändra ljudets dynamiska karaktär, ska man använda en kompressor. Men är det ren volymutjämning man är ute efter, ska man inte använda kompressor, utan automation.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Så vitt jag ser det har kompressorn rent krasst bara två huvudsyften: Antingen balansering av ljudnivåer, eller som ren effekt.

Sedan kan man:

* Göra ljud fetare, större, tyngre

* Accentuera detaljer i ljudet

* Addera "värme"

* Bibehålla nivåer

* Balansera nivåer

* Trycka upp nivåerna

* Ändra om vissa parametrar som ger punch, naturlig attack, decay etc

* Flytta bak/fram instrument i mixen

* Ducka

* De-essa

* osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kompressor förändrar ljudets interna dynamiska profil. Strikt sett minskar (trycker ihop) den skillnaden mellan starkt och svagt. Det ger ofta det känslomässiga intrycket av förhöjd intensitet. Men med funktioner som sidechaining, fördröjd attack, soft knee, release m.m. kan en kompressor förändra ljudets dynamiska karaktär på många olika sätt.

He he... Till och med jag, som har hållit på med skiten i vet fan hur länge, fattade knappt innebörden av det där. Det var den mest fikonspråkiga beskrivning av en kompressors funktion jag någonsin låtit mina ögon utsättas för. "ger ofta det känslomässiga intrycket av förhöjd intensitet"... Vad är det, liksom? 😄

(Jag vet, mitt svar till TS var inte särskilt bra heller.)

Vill man förändra ljudets dynamiska karaktär, ska man använda en kompressor. Men är det ren volymutjämning man är ute efter, ska man inte använda kompressor, utan automation.

Kan man inte använda kompressor för volymutjämning?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man förändra ljudets dynamiska karaktär, ska man använda en kompressor. Men är det ren volymutjämning man är ute efter, ska man inte använda kompressor, utan automation.

Det är väl just volymutjämning som man oftast använder kompressor till?

Men för all del, låt oss bli lite akademiska här: är det mikrodynamiken man är ute efter att förändra är det definitivt kompressor man ska använda. Är det däremot makrodynamiken man ska förändra kan man använda automatisering.

Men det viktiga att känna till är att utan kompressor kommer det att rocka som Kaknästornet i mild bris.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så vitt jag ser det har kompressorn rent krasst bara två huvudsyften: Antingen balansering av ljudnivåer, eller som ren effekt.

Sedan kan man:

* Göra ljud fetare, större, tyngre

* Accentuera detaljer i ljudet

* Addera "värme"

* Bibehålla nivåer

* Balansera nivåer

* Trycka upp nivåerna

* Ändra om vissa parametrar som ger punch, naturlig attack, decay etc

* Flytta bak/fram instrument i mixen

* Ducka

* De-essa

* osv.

DISTA!!!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar att en kompressor förändrar ljudets interna karaktär. Volym-automation gör inte det. Så är man ute efter ren volym-utjämning är det volym-automation man bör använda.

Men det är sant att många använder kompressorer som volym-utjämnare. Det ger bl.a. bi-effekten att när ljudet blir starkt, så låter det lite mer .. "ansträngt".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Här måste jag ge det till Tidningen.

Cornado,

Har du lite slantar över tycker jag att du ska köpa någon av tidningens specialnummer.

För ett tag sen gick serien "Mixologi". Kolla upp möjligheterna att köpa de tidningarna i någon form.

Du kommer att uppskatta avsnitten om just kompressorer med tiden. Kompressorn och kompression tar vanligtvis ett tag att lära sig för det är en väldigt avancerad "volymratt".🙂

Studio har lyckats skapa avsnitt som är riktigt bra att ha liggandes när du är i behov av hjälp såväl som inspiration.

Inte meningen att ta död på tråden men det är en bra serie. 🙂

Ha en trevlig fredag!

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar att en kompressor förändrar ljudets interna karaktär. Volym-automation gör inte det. Så är man ute efter ren volym-utjämning är det volym-automation man bör använda.

Alltså, vad är det som gör att vissa måste verka så supersofistikerade i sina beskrivningar. Beakta vad tråden handlar om, och inte minst vem som har ställt frågan.

Var det inte just för att ett snille kom på en lösning för att slippa fara upp och ner med (volym)regeln som tanken till kompressorn föddes? Det finns bara en skillnad på att använda en kompressor respektive volym-automation för volymutjämning, och det är att volym-automationen är "utritad" på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, vad är det som gör att vissa måste verka så supersofistikerade i sina beskrivningar. Beakta vad tråden handlar om, och inte minst vem som har ställt frågan.

Var det inte just för att ett snille kom på en lösning för att slippa fara upp och ner med (volym)regeln som tanken till kompressorn föddes? Det finns bara en skillnad på att använda en kompressor respektive volym-automation för volymutjämning, och det är att volym-automationen är "utritad" på förhand.

Står det något annat än 1:1 kompressionsförhållande på kompressorn, kommer man inte ifrån det faktum att ljudets karaktär förändras med kompression (ibland färgar kompressorn även vid 1:1 förhållande), vilket det inte gör genom ren automation. Det är bottom line. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Står det något annat än 1:1 kompressionsförhållande på kompressorn, kommer man inte ifrån det faktum att ljudets karaktär förändras med kompression (ibland färgar kompressorn även vid 1:1 förhållande), vilket det inte gör genom ren automation. Det är bottom line.

Det stämmer. Sen att det inte utgör något problem är en annan fråga.

Jag använder både kompressor och volymautomatisering beroende på vad jag är ute efter. Det antar jag att alla andra också gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Står det något annat än 1:1 kompressionsförhållande på kompressorn, kommer man inte ifrån det faktum att ljudets karaktär förändras med kompression (ibland färgar kompressorn även vid 1:1 förhållande), vilket det inte gör genom ren automation. Det är bottom line.

OK, jag förstår att du tycker det är viktigt för dig att "svänga sig". Men jag kan inte se skillnaden i att ställa in ration på en kompressor, och "rita ut" automationen på förhand. Om inte kompressorn "komprimerar" så gör ju automationen det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar att en kompressor förändrar ljudets interna karaktär. Volym-automation gör inte det. Så är man ute efter ren volym-utjämning är det volym-automation man bör använda.

Men det är sant att många använder kompressorer som volym-utjämnare. Det ger bl.a. bi-effekten att när ljudet blir starkt, så låter det lite mer .. "ansträngt".

Jo visst fasen gör den det. Ändrar alltså...!

Ljudet får ju gå igenom ytterligare en elektrisk krets..., eller emuleras genom en matematisk beräkning som ska ge känslan av en elektrisk krets.

Tilläggas bör...

Du får liknande effekt via ljudets externa karaktär.

Med andra ord. Du kör ut ljudet via en förstärkare som tillika färgar, klipper, brusar och förändrar ljudet.

Man kan säga så här.

Det är ett rent helsike att automatisera ljud på samma sätt som en kompressor jobbar. Men det används flitigt!

I övrigt och bortsett från emuleringar eller elektriska kretsar, så har Valle rätt.

En kompressor gör exakt det, justerar volymen baserat på en mängd parametrar.

Lika många skulle jag tro som krävs för att efterlikna en kompressor med enbart automation.

Många gånger föredrar jag automation för att få mer kontroll över den specifika stunden.

Ambience är ett sådant exempel!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova, labba, testa.....

Låter det bättre är det rätt, låter det sämmre är det fel...

Helt kort så minskar kompressorn dynamiken.

Den sänker toppar automatiskt, väldigt snabbt (om man vill), visst automatisering funkar också...

Men på t.ex. sång blir det så mycket enklare med en kompressor för att få en jämn volym.

Tänk dock på att med make-up gain så höjer man även upp ev. brus, kankse inte önskvärt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...