Jump to content
Annons

Var det rätt låt som vann?


SadamJR

Recommended Posts

Annons

Jag tappar tron på mänskligheten när jag hör skiten som kräks ut ur tv-eländet.

Sitter som ofrivillig tittare i ett större sällskap.

Börjar överväga att ensamheten i trappuppgången är ett alternativ.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnarlåten sjungs av en koliklidande tonåring som håller ton....ibland.

Introt: Boney M - Nightfly to Venus

Vers: Oh mama cant u tell - Lili & Sussie

Avslutning: Fame- ni vet slutet....remember, remember,remember,remember,...

Låten är snodd rakt av. Kempe har lyckats med ännu en Hits-for-kids-"hit".

Fyfan vilken dynga.

Det går fan bara utför....Saade din falsksjungande "alla 12-17 åriga tjejer rösta på mig" idiot.

Kempe-PROVA ATT SKRIVA EN EGEN JÄVLA LÅT ISTÄLLET!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnarlåten sjungs av en koliklidande tonåring som håller ton....ibland.

Introt: Boney M - Nightfly to Venus

Vers: Oh mama cant u tell - Lili & Sussie

Avslutning: Fame- ni vet slutet....remember, remember,remember,remember,...

Låten är snodd rakt av. Kempe har lyckats med ännu en Hits-for-kids-"hit".

Fyfan vilken dynga.

Det går fan bara utför....Saade din falsksjungande "alla 12-17 åriga tjejer rösta på mig" idiot.

Kempe-PROVA ATT SKRIVA EN EGEN JÄVLA LÅT ISTÄLLET!!!

Tror du att den har någon chans i finalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Introt är väl ändå Rasputin med Boney M?

Sen är det som en döv t o m hör. Att det är Lili & Susie Oh Mama!

Att Saade gick vidare säger bara en sak, fjortis.nu

Å andra sidan. Sagt det förut och säger det igen. Vi behöver inte bevisa för länderna med Ungersk porrfilmsdesign och kvarts. Vi är störst i världen, punkt slut!

Och går vi inte vidare i kvalet, så är jag idel öra vad Björkman har att säga... och igen då. Kanske inte alls!

Inte tyngre än att jag zappar vidare och tar mig ett glas rött. Laddar för krog och umgänge med vänner som skiter lika mkt i!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att folk skickar runt för fullt på Facebook nu att det är direkt plagiat av

Anders och Karin Glennmarks `Kall som is ìfrån melodifestivalen 1984....

(???????)

har inte hört någon av dem.........och är tacksam för det.....

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade åtminstonde Swingfly vunnit så kanske vi hade haft en chans.

Han har åtminstone musiken i blodet, och är liiiiiite större utanför

sverige.

/Mikey

Nu fick ju iofs Swingfly ganska dåligt med poäng från internationella juryn också...Boom tjicka skit. Men refrängen var bra och refrängsångaren (Christoffer heter han tror jag) tycker jag var låtens behållning.

"Popular" är ju ganska lik "Oh mama" som någon sa men den har ju inte Europa hört så det är möjligt att den har bättre chans än de senaste årens bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade åtminstonde Swingfly vunnit så kanske vi hade haft en chans.

Han har åtminstone musiken i blodet, och är liiiiiite större utanför

sverige.

Riktigt skönt sväng/gung i låten...

Håller med, folk röstar verkligen helt åt helvete.

Hade inte hört Swingfly innan,missade första deltävlingen. Även The Moniker var, mina favoriter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höll på swingfly, bästa refrängen ikväll!

I slutkampen mellan flickidolerna, så höll jag nog lite mer på danni faktiskt, tyckte både låt och framförande var snäppet vassare. Men men... ligger nog inte sömnlös. 😉

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick ju iofs Swingfly ganska dåligt med poäng från internationella juryn också...Boom tjicka skit. Men refrängen var bra och refrängsångaren (Christoffer heter han tror jag) tycker jag var låtens behållning.

"Popular" är ju ganska lik "Oh mama" som någon sa men den har ju inte Europa hört så det är möjligt att den har bättre chans än de senaste årens bidrag.

Men refrängen är snodd från Razorlights Stumble and fall 🙂

Och vi kan ju alltid hoppas att popular går så dåligt så vi inte får vara med nästa år... då slipper vi allt detta trams!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, herregud...

Men Christer Björkman m.fl. plockar bara bidrag som säljer hos

yngre publik. Melodifestivalen är en marknadsplats, och jäkligt

billig reklamplats för artisterna/låtskrivarna.

Hade åtminstonde Swingfly vunnit så kanske vi hade haft en chans.

Han har åtminstone musiken i blodet, och är liiiiiite större utanför

sverige.

Riktigt skönt sväng/gung i låten...

/Mikey

Tycker dock inte swingflys låt alls hade samma hookiga ref som singin that melody som va/är riktigt go. Men helt klart en av dem med störst chans internationellt. Annars tyckte jag oh my god va rätt härlig också.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnarlåten sjungs av en koliklidande tonåring som håller ton....ibland.

Introt: Boney M - Nightfly to Venus

Vers: Oh mama cant u tell - Lili & Sussie

Avslutning: Fame- ni vet slutet....remember, remember,remember,remember,...

Låten är snodd rakt av. Kempe har lyckats med ännu en Hits-for-kids-"hit".

Fyfan vilken dynga.

Det går fan bara utför....Saade din falsksjungande "alla 12-17 åriga tjejer rösta på mig" idiot.

Kempe-PROVA ATT SKRIVA EN EGEN JÄVLA LÅT ISTÄLLET!!!

Tyskarna blir nog överlyckliga att Kempe snott en av deras natinalklenoders intron och gjort till sin.

Jag trodde i min dumhet att komponera innebar ny alster. Jag måste ha fattat fel...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att folk skickar runt för fullt på Facebook nu att det är direkt plagiat av

Anders och Karin Glennmarks `Kall som is ìfrån melodifestivalen 1984....

(???????)

har inte hört någon av dem.........och är tacksam för det.....

rolleyes.gif

Då kan jag säga att dina vänner på FB har inget musiköra. Visst en antydan. Men det är inte alls lika uppenbart som Lili&Susie's Oh Mama!

Glennmark kör inte ens samma ackordrunda! Oavsett vilken transpose...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan jag säga att dina vänner på FB har inget musiköra. Visst en antydan. Men det är inte alls lika uppenbart som Lili&Susie's Oh Mama!

Glennmark kör inte ens samma ackordrunda! Oavsett vilken transpose...

I Oh mama ligger melodin på kvinten i ackordet om jag inte är helt ute och cyklar, jämfört med Eric Saade som börjar på tersen. Heller inte samma ackordsgång.

Så ... är det en låtstöld? vad vi än kommer fram till är det en ganska vanlig ackordföljd och melodin är tydigt inspirerad av både kall som is och oh mama..

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp, hur Fredrik Kempes låtar fungerar i internationella sammanhang vet vi redan genom bitter erfarenhet från 2008 och 2009.

Tycker dock att den är alldeles för lik "Kall som is" för att det ska kännas riktigt bekvämt (hör dock inga likheter med "Oh mama").

För övrigt tittade jag inte på eländet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

JAg hör likeheterna i både kall som is och oh mama. Även om popular lägger paralellen på tredje ackordet i ref så gör den melodiska rytmen så pass mycket ändå. Plagiat...nej tycker jag inte....stark förknippelse..ohja

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Även jag hör likheterna i båda kall som is och oh mama, men inget man direkt tänker på. Inget som Halo VS Already Gone direkt.

sen gillar jag inte alls refrängen på popular, väldigt väldigt dålig känns bara tvingade på nåt sätt.

Redigerat av hellfog
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nuförtiden måste den som skickar in låtar uppge vilken artist som sjunger ("Lex Agnes"). Den som sjunger på demon måste sedan vara beredd att ställa upp i tävlingen, annars diskas låten. Hade det varit någon mindre känd artist som sjungit "Popular" hade den antagligen rensats bort pga de uppenbara likheterna med andra låtar, men SVT hade nog bestämt sig redan innan för att Eric Saade skulle vara med i år. Nästa år är jag beredd att skaffa ett dragspel om inte The Moniker är med.

Kom ihåg att det inte längre är låtarna eller låtskrivarna som tävlar, som tanken var från början. Nuförtiden handlar allting om artisterna. Låtarna kommer helt i andra hand.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tvekan om att Brolle och Playtones var skickligast, men bäst tyckte jag ändå han Tomas Di Leva var...

f'låt Moniker, menar jag. Saade som vann trodde jag skulle vinna, före Danny, så vad ska jag säga...

mer än att det var väntat så som jag såg det. Med min personliga favorit som trea. Skulle ha Oddsat...

Sedan var det kul att "Lili Päivärinta" (alias Sara) färgat håret svart och sjöng en kampsång för vänsterpartiet, det var udda.

Om inte rapparen hade gjort de skrattretande utropen som inte passade in hade Swingfly kanske sensationellt nog kommit ännu högre...

Sanna Nielsen sjöng bäst av kvinnsen, men hade en lite intetsägande låt.

Axl Rose var inte alls lika mycket Axl Rose ikväll, utan Nicke Borg försökte vara Nicke Borg lite mer. Gångbar standard.

Linda Bengtzing sjöng samma låt för tredje gången i rad - får man det? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

När ändrades det så man fick ha inspelade körer? Förut var det väl så att man fick bara ha livesång och det fick max vara 6 personer på scen? eller är jag helt ute och cyklar?

Så fort Danny avvek från låten det minsta så tykte jag att han låg betydligt längre bak i mixen än kören. Jag undrar om han skulle kunna sjunga nåt helt annat utan att man märkte nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju kul men vid 0:43 var det taskigt klippt. Hade även fintrimmat på fler ställen.

Så länge sedan man hörde Oh Mama, att jag inte kunnat komma på liknelse själv tack för det.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...