Jump to content
Annons

Hur försiktig måste man vara?


Zakyath

Recommended Posts

Hur försiktig måste man egentligen vara?

Brukar använda öronproppar nrä jag repar men däremot trycka på hög volym på både hörlurar och högtalare när jag lyssnar på musik. Hur ofta kan man lyssna på hög musik? Hur hög musik kan man lyssna på? Anta att man vanligtvis annars inte vistas i miljöer med skadligt högt ljud (utan hörselskydd)

Har när jag ser på film t ex börjat höra vad de säger lite sämre, ingen stor skillnad men jobbigt om de pratar konstiga dialekter osv, antar att det är för att jag ibland drar upp volymen lite för högt när jag spelar gitarr dock.

mvh

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Starkt ljud i tex hörlurar under en längre stund är inte bra, det går att lära sig att lyssna på svagare spelad musik. En vanesak helt enkelt.

Riktigt starkt bör man bara utsätta sig för väldigt korta stunder om alls...

Har du otur är det just den här gången som ger dig tinnitus med konstant pip i öronen.

När man mixar så är det lättare att höra balansen i låten när man spelar på "normalnivå" eller strax under.

Så speceillt när mna skall sitta länge är det viktigt att tänka på att spela lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar försöka hålla volymen nere när jag mixar, känns som att allt blir fel om man har för högt!

Om man pumpar på lite högre än 'normal' nivå ett par timmar om dagen på högtalare t ex, borde det ha någon större effekt? Hjälper det att vila öronen till och från för att kompensera?

Har inget emot att lyssna på låg volym, men skillnaden är väl som att äta chips istället för morötter på en fredagskväll, båda fyller sin funktion men det är fortfarande två helt olika upplevelser 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från en av studios artiklar: http://studio.idg.se/2.1078/1.185707/akta-oronen

"Inom industrin talar man om bullerdoser. Att en jättehög knall kan vara farlig för örat vet de flesta. Men mer okänt är antagligen att exponering för ljud under en längre tid också kan vara skadligt. Arbetsmiljöverket rekommenderar att man inte vistas i en miljö med 85 decibel (dB) längre än åtta timmar.

En dubblering av ljudenergin sker vid 88 dB och då är det fyra timmar som gäller. Så kan man fortsätta att räkna och halvera tiden efter ytterligare 3 dB. En tumregel blir då att man inte bör vistas i 100 dB i mer än en kvart, därefter bör man vila öronen. På konserter ligger ofta nivåerna mellan 100 och 120 dB."

Hittade en annan fin lista på http://www.tinnituswebben.se/index.php?a=decibelskala

6 sekunder kan man vistas i 121dB utan att ta skada. Så nästa gång man är på disco får man springa ut och röka ofta:)

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Citat från en av studios artiklar: http://studio.idg.se/2.1078/1.185707/akta-oronen

"Inom industrin talar man om bullerdoser. Att en jättehög knall kan vara farlig för örat vet de flesta. Men mer okänt är antagligen att exponering för ljud under en längre tid också kan vara skadligt. Arbetsmiljöverket rekommenderar att man inte vistas i en miljö med 85 decibel (dB) längre än åtta timmar.

En dubblering av ljudenergin sker vid 88 dB och då är det fyra timmar som gäller. Så kan man fortsätta att räkna och halvera tiden efter ytterligare 3 dB. En tumregel blir då att man inte bör vistas i 100 dB i mer än en kvart, därefter bör man vila öronen. På konserter ligger ofta nivåerna mellan 100 och 120 dB."

Hittade en annan fin lista på http://www.tinnituswebben.se/index.php?a=decibelskala

6 sekunder kan man vistas i 121dB utan att ta skada. Så nästa gång man är på disco får man springa ut och röka ofta:)

Väldigt matnyttigt, tack!

Fast lite måste man väl kompromissa. Hur kul är det att gå på krogen med öronproppar, t ex :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast lite måste man väl kompromissa. Hur kul är det att gå på krogen med öronproppar, t ex :rolleyes:

Har nog aldrig varit på krogen utan öronproppar.

Hur mycket du skadar hörseln beror på så många fler saker än bara det ljud du utsätter dig för, hur mycket du spänner dig tex. Och i och med det alltså den kopplingen och sinnesstämmningen du har till det du hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

>Har nog aldrig varit på krogen utan öronproppar.

Jahoppsan, jag får väl hoppas att vettet kommer med åldern 🙂

>Hur mycket du skadar hörseln beror på så många fler saker än bara det ljud du utsätter dig för, hur mycket du spänner dig tex. Och i och med det alltså den kopplingen och sinnesstämmningen du har till det du hör.

Är det säkert? Har för mig att jag läste här på forumet att det var en myt! För det du säger är väl ungefär att "tycker man om musik är det inte lika skadligt"?

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixade jag i allmänhet med så svag lyssning som möjligt.

Men sen fick jag lära mig att "proffsen lyssnar jättestarkt".

Men sen fick jag lära mig att det är lämpligast att lyssna vid runt 80db där det är rakast frekvensåtergivning.

Men sen fick jag lära mig att det är viktigt att lyssna i olika volymer.

Men sen fick jag lära mig att det är viktigt att lyssna som det ska spelas upp.

Men sen försökte jag göra allt på en gång.

Redigerat av Dag
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Först mixade jag i allmänhet med så låg lyssning som möjligt.

Men sen fick jag lära mig att "proffsen lyssnar jättestarkt".

Men sen fick jag lära mig att det är lämpligast att lyssna vid runt 80db då det är rakast frekvensåtergivning då.

Men sen fick jag lära mig att det är viktigt att lyssna i olika volymer.

Men sen fick jag lära mig att det är viktigt att lyssna som det ska spelas upp.

Men sen försökte jag göra allt på en gång.

Och jag har hört att man ska ligga på 80-85 dB, och ligga där konstant. Hjärnan lär sig att lyssna vid en viss volym och blir bättre på det, helt enkelt. Med tiden gör man bättre bedömningar, och man lär sig också att känna igen, "höra", när volymen ligger i den sweetspoten - så man behöver inte krångla med en SPL-mätare varje gång man ska mixa, utan väler rätt volym mer eller mindre automatiskt. Mycket riktigt är vår hörsel som mest neutral runt 80-85 dB, så där bör man ligga.

Kombinera detta med regelbundna pauser från mixandet. 5-10 minuter en gång i timmen gör underverk för hörseln, och även huvudet.. Man blir lätt enkelspårig och kör fast vid långa oavbrutna pass.

Det är inte fel att vrida upp volymen, eller vrida ner volymen, korta stunder - för att höra hur mixen beter sig eller känns vid olika volymer. Men 10-20 sekunder räcker, sitt inte och lyssna igenom hela mixen på hög volym för då har du satt ned känsligheten i öronen de närmsta 10-15 minuterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag har hört att man ska ligga på 80-85 dB, och ligga där konstant. Hjärnan lär sig att lyssna vid en viss volym och blir bättre på det, helt enkelt. Med tiden gör man bättre bedömningar, och man lär sig också att känna igen, "höra", när volymen ligger i den sweetspoten - så man behöver inte krångla med en SPL-mätare varje gång man ska mixa, utan väler rätt volym mer eller mindre automatiskt. Mycket riktigt är vår hörsel som mest neutral runt 80-85 dB, så där bör man ligga.

Kombinera detta med regelbundna pauser från mixandet. 5-10 minuter en gång i timmen gör underverk för hörseln, och även huvudet.. Man blir lätt enkelspårig och kör fast vid långa oavbrutna pass.

Det är inte fel att vrida upp volymen, eller vrida ner volymen, korta stunder - för att höra hur mixen beter sig eller känns vid olika volymer. Men 10-20 sekunder räcker, sitt inte och lyssna igenom hela mixen på hög volym för då har du satt ned känsligheten i öronen de närmsta 10-15 minuterna.

Det tackar man för! Nu blev det lite klarare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...