Jump to content
Annons

Studiodator


Terror

Recommended Posts

Har märkt att min dator börjar ge med sig lite när jag använder mycket effekter och VST's i Cubase 5. Det börjar brusa och låten går bara häflten så fort som den egentligen ska. Jag är tillräkligt smart för att förstå att de antingen är processorn eller ram-minnet som jävlas med mig. Såhär ser min dator ut:

OS: Windows Vista Home Premium (6.0, build 6001)

Märke: HP-Pavilion

Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5600+ (2 CPUs), 2.8GHz

Minne: 3454MB RAM

Jag fyller år den 14 mars, så jag hade tänkt att fixa till det här nu. Antingen så uppgraderar jag min dator så den pallar att köra 10 spår med VST's och effekter utan lagg, eller så spenderar jag HÖGST 9.000:- på en ny dator. Vad tycker ni? kom gärna med förslag och synpunkter 🙂 Puss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom det är en HP så tror jag att det är bättre att köpa en ny.

Vet inte om det är någon hit att sätta i nya grejer i en märkeslåda, hade vart annat om det är ett hopplock från början.

Men jag tror du får en ganska bra burk för en 8 lappar idag faktiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

När alla pluggar jobbade som mest:

CPU: 85-100%

Minne

Totalt: 3453mb

Ledigt: 17mb

I så fall behöver du uppgradera både CPU och RAM (och börja köra 64-bits operativ eftersom 32-bit inte kan ge dig mer tillgängligt RAM än du redan har) - men det kan nog vara ännu bättre att skaffa nytt, eftersom busshastigheten också har skrämts upp en bit på myare moderkort - och att gå upp i busshastighet kan göra mer skillnad än att gå upp ett steg i CPU-hastighet...

CPU kan du få ner en del genom att öka latency (om du inte redan har gjort det) - och om du har lurats av hysterin kring onödigt höga samplingsfrekvenser, så vinner du mycket CPU-kraft på att börja köra i 44.1kHz istället för något högre (eller 48kHZ om du jobbar med film), men när det gäller minnet, så måste du frysa vissa spår med VSTi (sådana som använder samplingsbibliotek, eftersom det är de som drar mycket minne). Har du vissa VSTi med stora ljudbibliotek som kan streama från disk, men som inte är inställda på att göra det, så vinner du minne på att ändra till streaming.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Har märkt att min dator börjar ge med sig lite när jag använder mycket effekter och VST's i Cubase 5. Det börjar brusa och låten går bara häflten så fort som den egentligen ska.
Har du provat att frysa spår?
Vista Home
HP-Pavilion
AMD Athlon

Köp ny maskin istället för att uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, okej 🙂 Får väl bli så. Finns de någon bra bärbar för under 10.000 som är duktig på musikredigering? Eller är det stationär som gäller?

Det är alltid säkrast med stationär. Många bärbara (inte alltid så självklart vilka) har diverse egenheter som gör livet besvärligare än nödvändigt för musiker, så om man inte verkligen behöver en bärbar, skulle jag inte överväga en sådan alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid säkrast med stationär. Många bärbara (inte alltid så självklart vilka) har diverse egenheter som gör livet besvärligare än nödvändigt för musiker, så om man inte verkligen behöver en bärbar, skulle jag inte överväga en sådan alls.

Vad är det jag ska kika efter när jag kollar ny dator då? icore-5/icore-7 processor kanske? eller vad är de där man letar efter egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

i5 räcker till, men med i7 får du Hyperthreading också, som fungerar ungefär som 4 extra kärnor (inte riktigt, men ändå...). Det är nog inte så många musikprogram som verkligen utnyttjar Hyperthreading, men det kan vara bra att ha för framtiden, om det inte är så, att du ska ha en burk för bara närmaste året, typ...

Ett problem just nu med Sandy Bridge, är att Intels chipset P67/H67 drogs tillbaka på grund av ett fel som upptäcktes i SATA-controllern, så där kan man få välja moderkort med annan SATA-controller, tills Intel (som ju levererar chipset till många moderkortstillverkare) är uppe och kör för fullt efter att felet är korrigerat...

Link to comment
Dela på andra sajter

i5 räcker till, men med i7 får du Hyperthreading också, som fungerar ungefär som 4 extra kärnor (inte riktigt, men ändå...). Det är nog inte så många musikprogram som verkligen utnyttjar Hyperthreading, men det kan vara bra att ha för framtiden, om det inte är så, att du ska ha en burk för bara närmaste året, typ...

Ett problem just nu med Sandy Bridge, är att Intels chipset P67/H67 drogs tillbaka på grund av ett fel som upptäcktes i SATA-controllern, så där kan man få välja moderkort med annan SATA-controller, tills Intel (som ju levererar chipset till många moderkortstillverkare) är uppe och kör för fullt efter att felet är korrigerat...

Allright, ja en dator med i5 processor bör ju vara 100X bättre än min nuvarande (se första inlägget). Hittade den här btw, är det något att ha? http://www.dustinhome.se/pd_5010455739.aspx

Eller kan man komma billigare undan? För runt ca 5.000 - 6.000kr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade den här btw, är det något att ha? http://www.dustinhome.se/pd_5010455739.aspx
Nej, jag skulle för det första välja en dator med Intelprocessor. För det andra väljer jag hellre en enkel dator med kvalitetskomponenter före ett "kraftpaket" där man pressat in "mängder av allt" men med budgetkomponenter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...