Carle Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 NÄgon som har koll pÄ detta? Trodde först att det var ett riktigt munspel men hörde ganska snabbt att det mÄste vara en synth. Straxt efter 02.00 in i den hÀr: Hör att det handlar om portamento med legato och nÄgon form av LFO pÄ pitch. Men hur fÄr de till vÄgformen? Har svÄrt att avgöra om byggklossen Àr fyrkant, sÄgtand eller triangel. Och hur fÄr man till den hesa luftiga klangen som hos munspelet?
Rabieshund Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 Möjligt att det Àr en rompler med ett munspelsljud som de lagt pÄ vibrato pÄ.. Eller sÄ lÄter det som en FM-synth, typ Yamaha DX7.
hegobald Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 (redigerat) Det dÀr Àr ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..š Edit: VÄgformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och dÀr Àr alla modulerande kÀllor en ren sinusvÄg.. Dock sÄ har man hÀr pÄ operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes.. Redigerat 22 februari 2011 av hegobald
Carle Postat 22 februari 2011 TrÄdstartare Postat 22 februari 2011 Jo jag misstÀnkte att det var nÄgot gammalt fabriksljud. TÀnkte mest pÄ hur man skulle gÄ till vÀga för att Äterskapa det i typ Thor. Men jag tittar pÄ det dÀr med FM-syntesen dÀr imorgon. Operatorr 6, Àr det nÄgon instÀllning pÄ DX7:an. Vad gör den?
hegobald Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 (redigerat) Den motsvarar resonans pÄ filtret pÄ en analog VCF ungefÀr, den Äterkopplar ingÄngen frÄn utgÄngen till ingÄngen och pÄ sÀtt skapar den ju en överstyrning vilket gör att operatorn inte blir sinusvÄg utan mer och mer nÀrmare sig en fyrkantvÄg vilket innebÀr oÀndligt med udda övertoner.. FM.syntes handlar ju om matematik helt enkelt.. LÀs gÀrna lite pÄ http://en.wikipedia....ation_synthesis Liter mer om DX7ans algoritmer pÄ http://www.chipple.n...generation.html MjukvarumÀssigt har Nativie Instruments FM8 som ska kunna fixa FM synthesis.. Kolla en video pÄ t.ex Jo jag misstÀnkte att det var nÄgot gammalt fabriksljud. TÀnkte mest pÄ hur man skulle gÄ till vÀga för att Äterskapa det i typ Thor. Men jag tittar pÄ det dÀr med FM-syntesen dÀr imorgon. Operatorr 6, Àr det nÄgon instÀllning pÄ DX7:an. Vad gör den? Redigerat 22 februari 2011 av hegobald
laxlaxlax Postat 22 februari 2011 Postat 22 februari 2011 (redigerat) Operatorr 6, Àr det nÄgon instÀllning pÄ DX7:an. Vad gör den? Det Àr dÀr man alltid hamnar och rycker nÀr man hittar ett ljud med Ätminstone en promille uttryck i. Typ sÄhÀr: Ah.. det lÄter glockenspiel, det lÄter glockenspiel, det lÄter som ett dovt glockenspiel, det lÄter glockenspiel... vÀnta.. dÀr var nÄgot coolt! ( operator 6 ) Eller vÀnta nu.. tÀnkte fel. Operatorerna var ju namnet pÄ varje enskild instans med en sinusvÄg. Algoritm 6 eller 7 var det som lÀt frÀckt, för den gav feedback sÄ man kunde fÄ en slags distad kÀnsla. Det mÄste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald? Redigerat 23 februari 2011 av laxlaxlax
Carle Postat 23 februari 2011 TrÄdstartare Postat 23 februari 2011 Puh! Vad svÄrt det hÀr var. Sitter med en FM-oscilator och ett analogfilter i Thor nu. FÄr det fan inte att lÄta rÀtt.
Carle Postat 23 februari 2011 TrÄdstartare Postat 23 februari 2011 Vart Àr dr loop nÀr man behöver honom?
Carle Postat 23 februari 2011 TrÄdstartare Postat 23 februari 2011 SÄhÀr lÄngt kommer jag ikvÀll. Your browser does not support the HTML5 audio tag
Rabieshund Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 LÄter bra men det saknar diskant. Munspelsljudet i lÄten Àr ju rÀtt vasst, som ett riktigt munspel, men ditt Àr ganska runt i kanterna. Testa att bara EQa skiten ur ljudet.
hegobald Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Nope Max! đ Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig sjĂ€lv) i alla algoritmer.. Kolla in bilden förstĂ„r du vad jag menar. Det mĂ„ste varit algoritm och inte operator du menade, hegobald?
D Vibe Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 GÄr det inte att skicka in alla fabrikspatchar frÄn DX7:an till vstpluggarna FM7 eller FM8 ? Fabrikspatcharna finns sÀkert för nedladdning nÄgonstans..
laxlaxlax Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Nope Max! đ Jag menar faktiskt operator 6. Just den operatorn har feedback (modulerar sig sjĂ€lv) i alla algoritmer.. Kolla in bilden förstĂ„r du vad jag menar. Ah, tack för pĂ„minnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. TĂ€nkte att alla operatorer lĂ€t som rena sinusvĂ„gor men sĂ„ var ju bara fallet nĂ€r man anvĂ€nde algoritm 1, som var utgĂ„ngspunkten nĂ€r man körde reset och började bygga ljudet. JĂ€kligt skön synth som midibrĂ€da, förresten. Inte trĂ€ffat pĂ„ mer gött klaviatur sen dess.
D Vibe Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 Ah, tack för pÄminnelsen. Hade en sned minnesbild av hur dx7an funkade. TÀnkte att alla operatorer lÀt som rena sinusvÄgor men sÄ var ju bara fallet nÀr man anvÀnde algoritm 1, som var utgÄngspunkten nÀr man körde reset och började bygga ljudet. JÀkligt skön synth som midibrÀda, förresten. Inte trÀffat pÄ mer gött klaviatur sen dess. Jo, den Àr rÀtt fin, men den dunkar och lÄter rÀtt mycket tyvÀrr. Dessutom sÄ ger den max 100 i velocity-vÀrde. Iaf nÀr det gÀller första DX7-versionen.
hegobald Postat 24 februari 2011 Postat 24 februari 2011 (redigerat) Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rÀtt mycket... Men det dÀr med velocity till max 100har jag inte mÀrkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt.. HÀr en trevlig lÀnk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm Jo, den Àr rÀtt fin, men den dunkar och lÄter rÀtt mycket tyvÀrr. Dessutom sÄ ger den max 100 i velocity-vÀrde. Iaf nÀr det gÀller första DX7-versionen. Redigerat 24 februari 2011 av hegobald
D Vibe Postat 25 februari 2011 Postat 25 februari 2011 Jo den "alaisade" (gnisslade och kvirde) rĂ€tt mycket... Men det dĂ€r med velocity till max 100har jag inte mĂ€rkt av? Nog kör den 127 internt alla fall vad jag minns?. Aftertouch och allt.. HĂ€r en trevlig lĂ€nk med alla factorysound som kom med DX7an http://www.synthmania.com/dx7.htm Jag kanske Ă€ger ett mĂ„ndagsexemplar, men jag har iaf bara lyckats fĂ„ max 100 i velocity genom midi ut iaf đ
Carle Postat 26 februari 2011 TrÄdstartare Postat 26 februari 2011 Hittade en beggad DX7 för runt 2700 kr, vÀrt?
BluesBoy Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 (redigerat) Det dĂ€r Ă€r ett fabriksljud som fanns i första versionen av Yamaha DX7.. Kontrollerades b.la med breathcontroller..š Edit: VĂ„gformen kan ej definieras eftersom det handlarom FM-syntes och dĂ€r Ă€r alla modulerande kĂ€llor en ren sinusvĂ„g.. Dock sĂ„ har man hĂ€r pĂ„ operatorr 6 ganska mycket feedback vilket gör att den distar mot en fyrkant.. Men som sagt.. FM-syntes.. Verkar stĂ€mma. Hittade detta i SoundOnSound angĂ„ende inspelningen av lĂ„ten i frĂ„ga: Initially trying to recreate the pseudo-harmonica part by utilising the breath controller on Nick Glennie-Smith's DX7 â a mouthpiece that plugged in and controlled the volume of each note when blown into â Livsey subsequently achieved the desired result by using the DX7's harmonica patch and tweaking it to sound like something more closely resembling a flute. Edit: Har alltid sjĂ€lv trott att det var ett riktigt munspel fast med massa effekter och tricks. đ Redigerat 26 februari 2011 av BluesBoy
Totmusic Postat 26 februari 2011 Postat 26 februari 2011 Hittade en beggad DX7 för runt 2700 kr, vÀrt? Vilken version?
D Vibe Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 (redigerat) Ett alternativ till DX7:an som klarar samma sak (ska kunna lÀsa originalpatcharna) och som dessutom har fler funktioner; och som begagnat torde vara billigare Àn att köpa en DX7:a (p.g.a. kultvÀrdet) Àr en Yamaha DX200. Den har ocksÄ 6 operatörer precis som DX7:an, men med bl.a. filter samt att man kan liveskruva vissa funktioner vilket gör att man kan fÄ vÀldigt udda ljudbilder och morphningar mellan ljud. Men i princip behöver man ett midikeyboard till den om man inte bara vill leka med den som en loopmaskin.. http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx200.php Redigerat 27 februari 2011 av D Vibe
Linus Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Möjligt att det Ă€r en rompler med ett munspelsljud som de lagt pĂ„ vibrato pĂ„.. Eller sĂ„ lĂ„ter det som en FM-synth, typ Yamaha DX7. Romplers existerade inte i början av 90-talet đ Det hĂ€r lĂ„ter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor...
hegobald Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 LĂ„ter som om Linus snart Ă„terkommer med ljudexempel! đ Romplers existerade inte i början av 90-talet đ Det hĂ€r lĂ„ter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor...
Carle Postat 27 februari 2011 TrĂ„dstartare Postat 27 februari 2011 Det hĂ€r lĂ„ter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor... Exakt vad jag sitter och pysslar med ocksĂ„. đ
Carle Postat 27 februari 2011 TrÄdstartare Postat 27 februari 2011 Men vad jag förstÄr utav det som skrivits hÀr sÄ hade DX7 sex seriekopplade Oscilatorer dÀr den sjÀtte gav feedback Ät sig sjÀlv. Linus, hur skickar man feedback frÄn en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgÄng?
Rabieshund Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Romplers existerade inte i början av 90-talet đ Det hĂ€r lĂ„ter som en kul uppgift för FM-syntesen i Thor... Hah, tĂ€nkte inte ens pĂ„ att sĂ„ kunde vara fallet!
Linus Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Linus, hur skickar man feedback frÄn en Oscilator i thor tillbaka till oscilatorn. Och borde inte det bara bli rundgÄng? Om du skickar in maximal mÀngd blir det hysteriskt oljud, skicka in typ 10-15%. I matrisen kopplar du frÄn Osc 1 till Osc 1 Frequency (FM).
Linus Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 LĂ„ter som om Linus snart Ă„terkommer med ljudexempel! đ Snart och snart, har varit pĂ„ nattningspromenad med barnvagnen sĂ„ det blev inte mycket tid vid datorn men jag Ă„terkommer nog under kvĂ€llen.
Linus Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Close but no cigar, jag vet... Men det gick ganska fort att komma en bit pÄ vÀgen ÀndÄ. HÀr Àr min Thor-patch just nu. Your browser does not support the HTML5 audio tag Vibratot kan styras med bÄde breath controller och modulationshjulet. Glöm inte att böja med pitchhjulet. 1
BluesBoy Postat 27 februari 2011 Postat 27 februari 2011 Wow, snyggt. đ Lite finputs sedan Ă€r du hemma!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.