Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har haft lite problem med mitt moderkort -Asus P4B533-

Ringde Fitzpatrick dÄ jag har ett RME HDSP 9652 kort.

De sade att Asus Àr det sÀmsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

Har inte hört det förut, snarare tvÀrtom.

NĂ„gon som vet? 😆

Annons
Postat (redigerat)

ASUS Àr bland de bÀsta - men det beror förstÄs pÄ vilket chipset man har pÄ moderkortet. ASUS anvÀnder inte enbart de bÀsta chipseten, utan har flera olika kort...

SjÀlv bytte jag till ett Intel-kort senast, eftersom ASUS hade fuskat pÄ sin dÄvarande modell som passade mig - och inte anvÀnde chipsetets funktioner, utan hade stoppat i en billigare lösning för vissa funktioner.

NÀr jag nu hÄller pÄ att planera för en ny burk, sÄ föll valet pÄ ASUS igen...

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Som Claes sa, det beror pÄ vilket ASUS-kort du har. Kanske ni missförstod varandra och han menade chipset. SiS chipset Àr, historiskt, bland det sÀmsta man kan ha om man ska göra musik pÄ dator. ASUS anvÀnder SiS till vissa av sina moderkort.

Edit: Kolla vad det Àr för chipset pÄ ditt moderkort.

Redigerat av joachime
Postat

Asus mindre goda rykte kan förmodligen ocksÄ hÀrledas till Via KT133-kretsarna som satt pÄ en del Asus-moderkort för... mÄste vara minst fyra Är sedan. De var i varje full ruggigt dÄliga om man ville bygga en musikdator...

I dagslÀget tror jag dock att Asus inte Àr sÀmre Àn nÄgra andra!

/Mats

Postat

Jag kör BARA med Asuskort, bÄde till datorer med musik och spel.

Jag har nog aldrig varit med om att strulat.

Första gĂ„ngen jag spelade in en demo med ett band sĂ„ anvĂ€nde jag ett sex-sju Ă„r gammalt Asuskort, och det fungerade klockrent (med tanke pĂ„ restan av utrustning vi hade dĂ„ 😛).

Just nu anvĂ€nder vi sĂ„klart ocksĂ„ Asus, men dock en lite nyare. 🙂

Postat
  Tokas sa:
Jag kör BARA med Asuskort, bÄde till datorer med musik och spel.

Jag har nog aldrig varit med om att strulat.

Första gĂ„ngen jag spelade in en demo med ett band sĂ„ anvĂ€nde jag ett sex-sju Ă„r gammalt Asuskort, och det fungerade klockrent (med tanke pĂ„ restan av utrustning vi hade dĂ„ 😛).

Just nu anvĂ€nder vi sĂ„klart ocksĂ„ Asus, men dock en lite nyare. 🙂

InstÀmmer. ASUS brukar vara klockrena.

Enda gÄngen hittills som jag har gÄtt ifrÄn ASUS Àr alltsÄ i nuvarande maskin (framgick nog inte sÄ tydligt i förra svaret...).

Postat
  Birger sa:
Ok. Han kanske snackade i mössan el nĂ„t 😛

Förmodligen...det Ă€r vĂ€l alltid lĂ€ttare att skylla pĂ„ moderkortstillverkaren Ă€n sina egna produkter 🙂

Jag har aldrig haft problem med ASUS-kort och har alltid byggt pÄ sÄna med intel-chipset. Om intel gör processorn sÄ kan dom sÀkert göra ett bra chipset till det ocksÄ. Ditt moderkort Àr baserat pÄ intel 845 chipset sÄ du bör inte ha nÄgra problem med det.

Postat

Har haft stora problem med Abit, men inte med Asus.

Postat
  joachime sa:
Som Claes sa, det beror pÄ vilket ASUS-kort du har. Kanske ni missförstod varandra och han menade chipset. SiS chipset Àr, historiskt, bland det sÀmsta man kan ha om man ska göra musik pÄ dator. ASUS anvÀnder SiS till vissa av sina moderkort.

Edit: Kolla vad det Àr för chipset pÄ ditt moderkort.

Det beror pÄ vilket SIS chipset man har, jag har SIS nÄtt med 48FX mins inte riktigt vilket pÄ mitt MSIkort och har aldrig nÄgra problem med min dator,

mycket hÀnger pÄ hur man konfigrerar och om man har

dem senaste drivrutiner till sin dator.

Postat (redigerat)

SjÀlv kör jag oxÄ med Asus moderkort.

Vet inte vilken modell men antar att det Àr kanon.

Brorsan min Àr datatekniker och fick uppdrag av

mej att sÀtta ihop en dator som Àr maxad för musik.

Hittills inga problem.

Edit:

Asus P5GD2 heter mitt kort, hitta maunalen i lÄdan.

Redigerat av Jari
Postat (redigerat)
  Birger sa:
De sade att Asus Àr det sÀmsta som man kan ha fall man skall göra musik med burken.

NĂ„gon som vet? 🙂

Den enda negativa erfarenhet jag har haft av Asusmoderkort var nÀr jag hade skaffat mig ett Vodoo-grafikkort med AGP (Det var ett ASUS P2L-97 (ett gammalt PII-moderkort, med bÄde ISA, PCI och en AGP-plats) som jag anvÀnde dÄ). Datorn hÀngde sig nÀr man skulle köra upplösningar ovanför standard-VGA. Annars sÄ tycker jag att det fungerar alldeles utmÀrkt.

Personligen sÄ tycker jag att det fungerar att göra musik pÄ de flesta moderkort, dÀremot ska man se upp med de som har integrerat grafikkort och för fÄ kortplatser och minnesplatser, men det rÄdet gÀller oavsett val av mÀrke.

Redigerat av Nossloh
Postat
  Zando sa:
Det beror pÄ vilket SIS chipset man har, jag har SIS nÄtt med 48FX mins inte riktigt vilket pÄ mitt MSIkort och har aldrig nÄgra problem med min dator

Jo, jag har hört om flera musikdatormeckare som kör pÄ SiS-chipset, och fÄr det att funka. Jag menade att, historiskt, Àr det inte alltid SiS lyckats tillverka chipset som funkar med musikdatorer.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat
  Nossloh sa:
  Birger sa:

NĂ„gon som vet? 😄

Den enda negativa erfarenhet jag har haft av Asusmoderkort var nÀr jag hade skaffat mig ett Vodoo-grafikkort med AGP (Det var ett ASUS P2L-97 (ett gammalt PII-moderkort, med bÄde ISA, PCI och en AGP-plats) som jag anvÀnde dÄ). Datorn hÀngde sig nÀr man skulle köra upplösningar ovanför standard-VGA. Annars sÄ tycker jag att det fungerar alldeles utmÀrkt.

Personligen sÄ tycker jag att det fungerar att göra musik pÄ de flesta moderkort, dÀremot ska man se upp med de som har integrerat grafikkort och för fÄ kortplatser och minnesplatser, men det rÄdet gÀller oavsett val av mÀrke.

Har ett ASUS P2L-97 som fortfarande tuffar pÄ alldeles utmÀrkt med 450Mhz CPU / 512Mb RAMoch en scsi-disk och gör flerspÄrs-inspelningar med, alltsÄ inga mixar men vÀl inspelningar och det funkar alldeles utmÀrkt, som mÄnga nÀmnt har ASUS ocksÄ under vissa omstÀndigheter fÄtt dÄlig kritik men det har ju som sÄ mÄnga andra varit just nÀr VIA och SiS varit inblandade i chipset-kriget, sjÀlv har jag altid valt kort med Intel's chipset och det har aldrig varit nÄgra problem med vare sig prestanda eller kompatibilitet.

rock on och botten upp!

Postat
  Birger sa:
Har haft lite problem med mitt moderkort -Asus P4B533-

Ringde Fitzpatrick dÄ jag har ett RME HDSP 9652 kort.

NĂ„gon som vet? 😎

Vad trevligt att agenten för den varan man inhandlat för Ă„tskilliga tusen, skyller ifrĂ„n sig sĂ„dĂ€r. NĂ€, jag jag blir uppriktigt sagt förbannad. 😄

För övrigt har jag vÀrldens sjukaste moderkort, ett billigt Kobian -nÄgonting-, som fungerar ypperligt till allehanda ljudkort. DÀremot nÀr jag skulle uppdatera grafikkort blev det svart! Bokstavligen...

Expediten i butiken förstod inte ett smack. Vid testade massor av mÀrken och modeller -kolsvart pÄ skÀrmen! Han pÄpekade att han aldrig upplevt nÄgot liknande...

För övrigt en vÀldigt trevlig expedit. Dock inte pÄ samma stÀlle dÀr jag inhandlade datorn. UrsprungsstÀllet dÀr jag köpt datorn hade exakt samma instÀllning som ovan nÀmnda generalagent...

"Ja, vÄra grejer Àr det inget fel pÄ!" Besöker aldrig det stÀllet igen.

StÄ pÄ dig!

Postat

GĂ„ med i RME's Newsgroup och slĂ€ng ut en frĂ„ga dĂ€r. Man brukar fĂ„ bĂ„de snabba och kompetenta svar dĂ€r om nĂ„gon kĂ€nner till det. Ibland Ă€r somliga lite arroganta dĂ€r - men det fĂ„r man leva med... 😄

http://www.rme-audio.com/english/info/newsgrp.htm

Postat
  Claes sa:
Ibland Ă€r somliga lite arroganta dĂ€r - men det fĂ„r man leva med... 🙂

Hoho man kanske skulle investera i ett RME-kort 😄

Postat (redigerat)

Om jag minns rÀtt sÄ har ASUS gÄtt ner sig pÄ senare tider. Men förr var dom garanterat en av dom bÀsta.

reserverar mig för ev. fel.

Redigerat av ChrioN
Postat
  dbd sa:
  Claes sa:
Ibland Ă€r somliga lite arroganta dĂ€r - men det fĂ„r man leva med... 😎

Hoho man kanske skulle investera i ett RME-kort 🙂

Ja, eller varför inte ett EMU?

Tror det Àr ett generellt problem.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.