Jump to content
Annons

hur gör ni när ni spelar in rap?


strand123

Recommended Posts

Annons

I verserna oftast leaden tre gånger , två till tre kanaler adds samt beroende på rappare en kanal karaktär ( yeah , shouts osv osv )

Refräng beror på vad det är för låt. allt ifrån 3 till 60 kanaler.

Sedan syncar jag leaden och addsen mot varandra så att dom är tighta , Jag kopierar även leaden till några kanaler till som jag lägger diverse effekter på , ibland på enstaka ord.

En kanal kan vara ett 8/dels eko , en kanal 4/dels eko , en kanal extrem kompression ( kallas även parallelle ) , en kanal med Autotune ifall låten kräver det osv osv.

Det skiljer från låt till låt och person till person.

Så så gör jag ungefär... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

I verserna oftast leaden tre gånger , två till tre kanaler adds samt beroende på rappare en kanal karaktär ( yeah , shouts osv osv )

Refräng beror på vad det är för låt. allt ifrån 3 till 60 kanaler.

Sedan syncar jag leaden och addsen mot varandra så att dom är tighta , Jag kopierar även leaden till några kanaler till som jag lägger diverse effekter på , ibland på enstaka ord.

En kanal kan vara ett 8/dels eko , en kanal 4/dels eko , en kanal extrem kompression ( kallas även parallelle ) , en kanal med Autotune ifall låten kräver det osv osv.

Det skiljer från låt till låt och person till person.

Så så gör jag ungefär... 😆

Tack för att du delar med dig. Ursäkta, men bara för att klargöra vissa saker:

På versen, hur gör du med de tre olika leaden, håller du samma nivå på dem? Eller hur delar du ut volymen? Vad menar du med adds? Menar du att det kan hända att rapparen får rappa in 60 gånger och att du sedan använder varje gång, varje kanal? Det låter som att det kan bli så mycket med samma sak, hur håller du reda på det? Hur syncar du? Plugg eller? Jag tänker på hur de som mixar eminem gör? är det något liknande?

Hoppas det inte var allt för många dumma frågor. Har intresserat mig lite för rapp den senaste tiden. Du kanske skulle kunna ha någon åsikt i en annan tråd som jag har skapat https://www.studio.se/index.php?showtopic=83200&st=0&gopid=1187142entry1187142

återigen Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

I verserna oftast leaden tre gånger , två till tre kanaler adds samt beroende på rappare en kanal karaktär ( yeah , shouts osv osv )

Refräng beror på vad det är för låt. allt ifrån 3 till 60 kanaler.

Sedan syncar jag leaden och addsen mot varandra så att dom är tighta , Jag kopierar även leaden till några kanaler till som jag lägger diverse effekter på , ibland på enstaka ord.

En kanal kan vara ett 8/dels eko , en kanal 4/dels eko , en kanal extrem kompression ( kallas även parallelle ) , en kanal med Autotune ifall låten kräver det osv osv.

Det skiljer från låt till låt och person till person.

Så så gör jag ungefär... 😆

Fan, låter jobbigt... då kör du protools med Vocalign?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, låter jobbigt... då kör du protools med Vocalign?

Ibland , Oftast spelar jag dock in det tight från första början och dom jag jobbar med brukar kunna dubba sig själv bra. Men vocalign hjälper i dom fallen då det behövs.

1. På versen, hur gör du med de tre olika leaden, håller du samma nivå på dem?

2. Eller hur delar du ut volymen?

3. Vad menar du med adds?

4. Menar du att det kan hända att rapparen får rappa in 60 gånger och att du sedan använder varje gång, varje kanal?

5. Det låter som att det kan bli så mycket med samma sak, hur håller du reda på det?

6. Hur syncar du? Plugg eller?

7. Jag tänker på hur de som mixar eminem gör? är det något liknande?

1. Under inspelning Ja

2. Det gör jag i mixningen och varierer beroende på artist och låt

3. Rapparen eller sångaren lägger bara vissa delar av versen för att förstärka vissa ord och för att förstärka rytmen.

4. 60 kanaler är i refrängen och då om det är sång refräng , är det en rap refräng så spelar jag nog in runt 10 spår.

5. Organiserar upp det medans jag spelar in , inte så svårt faktiskt.

6. Klipper och flyttar manuellt om det bara är småjusteringar , Vocalign om det är massor av spår tex 3 olika sångare i en refräng

7. Dom gör på ungefär samma sätt.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Under inspelning Ja

2. Det gör jag i mixningen och varierer beroende på artist och låt

3. Rapparen eller sångaren lägger bara vissa delar av versen för att förstärka vissa ord och för att förstärka rytmen.

4. 60 kanaler är i refrängen och då om det är sång refräng , är det en rap refräng så spelar jag nog in runt 10 spår.

5. Organiserar upp det medans jag spelar in , inte så svårt faktiskt.

6. Klipper och flyttar manuellt om det bara är småjusteringar , Vocalign om det är massor av spår tex 3 olika sångare i en refräng

7. Dom gör på ungefär samma sätt.

Tack. ok, vill bara få en liten klarare bild, som ny mixare, och som ännu nyare rap mixare.

Jag förstår att du har samma nivå under inspelningen. Men under mixningen på en sång refräng, 60 stycken. För att klargöra, samma person spelar alltså in samma refräng tex 60 gånger? Hur delar du då ut volymen till de olika kanalerna, har du en kanal som det är mest från och de andra ligger för att backa upp? Eller är det olika effekter på alla kanaler? Varför, vad får du för effekt av detta? För det är väl inte för att det är för att det ska låta som att det är fler som sjunger?

hoppas du orkar svara på även dessa frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. För att klargöra, samma person spelar alltså in samma refräng tex 60 gånger?

2. Hur delar du då ut volymen till de olika kanalerna,

3. Har du en kanal som det är mest från och de andra ligger för att backa upp?

4. Eller är det olika effekter på alla kanaler?

5. Varför, vad får du för effekt av detta?

6. För det är väl inte för att det är för att det ska låta som att det är fler som sjunger?

1. Nej , oftast när det är så många spår så är det flera olika röster , men ibland bara en . Lead , stämmor , olika typer av sång tex viskning , skrik , förlöjligad etc

beror helt och håller på låten.

2. Man får i mixningen bestämma vad ska vara i focus och vad som ska placeras i bakgrunden i volym och reverb så jag har inga generella regler utan alla låtar har olika förutsättningar.

3. Leaden är ju oftast det som är i focus så den ligger i mitten och låter oftast mest , men ibland kan leaden även vara en kanal med extrema effekter på.

4. Om man tar tex 60 kanaler sång så har nog 50 av dom samma effekter ( Eq , Kompressor samt reverb och delay via send ) och 10 har annat tex Autotune , Dist , Vocoder ,

Extrem komprimering , Extrem Eq osv osv

5. För att det är det som ibland krävs för att få ett fylligt ljud i sången speciellt om personen som sjunger inte är så duktig man skulle kunna önska sig.

Vissa låtar har bara 3 kanaler sång rakt av för artisten behärskar själv förmågan att kunna leverera dynamik och spänning i sitt framförande.

6. Fördelen med att ha flera röster i tex en refräng är att det blir större och fylligare då rösterna skiljer sig. Leaden är oftast det som är i focus och det som lyssnare hör först så

dom reagerar sällan på att det inte är enbart artisten som sjunger Tex sjunger Robyn på några Britney Spears låtar , Även på Britneys senaste låt HIAM så hör man att det inte

är enbart hon som sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar köra 2 leadinspelningar.

Den ena blir huvudlead, nästan inget reverb eller delay.

Den andra leadinspelningen skär jag mycket bas, lägger på nån distortion och sänker den tills dom låter bra ihop. Lägger på lite extra reverb och delay. Jag lägger även på en gratisplugg som heter CSM (eller CMS, kommmer inte ihåg) som breddar eller dubblar rösten på något sätt, låter bra iaf!

Sen är det minst 2 addlips som jag panorerar ut.

Utöver detta brukar det bli några kanaler med "yeah", "Ohhh", "Ahhhh" OSV =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag brukar köra 2 leadinspelningar.

Den ena blir huvudlead, nästan inget reverb eller delay.

Den andra leadinspelningen skär jag mycket bas, lägger på nån distortion och sänker den tills dom låter bra ihop. Lägger på lite extra reverb och delay. Jag lägger även på en gratisplugg som heter CSM (eller CMS, kommmer inte ihåg) som breddar eller dubblar rösten på något sätt, låter bra iaf!

Sen är det minst 2 addlips som jag panorerar ut.

Utöver detta brukar det bli några kanaler med "yeah", "Ohhh", "Ahhhh" OSV =)

Låter intressant, var kan man hitta den 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...