Jump to content
Annons

Skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer...


Egardt

Recommended Posts

Hej!

Det har ju förklarats flera gånger på detta forum: passiva monitorer kräver en förstärkare för att man ska få något ljud i dom, medan aktiva har förstärkaren inbyggd.

Nu till min fråga: kan man koppla in en förstärkare till ett par aktiva monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det krävs lite anpassning av signalnivåer. Ganska enkelt att fixa med några motstånd.

Line in på en aktiv högtalare är sådär 1 Volt ( och nu gör jag det extremt förenklat )

Ut från en effektförstärkare lan vara sådär 20 Volt eller uppåt.

Du behöver alltså minska till en 20-e del eller så. Enkelt med två motstånd, som exempel 1kohm och sådär 20k.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - enkelt att lösa, men det är ju lagom kul att dämpa signalen till en nivå som ingångarna kan hantera - bara för att sedan förstärka upp till den höga nivån igen direkt efter. Niagarafallet får man på köpet... 😉

Sedan kan man kanske tillägga att det finns olika typer av aktiva monitorer - något som inte syns på de svenska benämningarna, men är tydligare på utrikiska:

Powered: Slutsteg inbyggt, men passiv delning till högtalarelementen - alltså i princip att man har flyttat in det externa slutsteget i lådan (exempelvis datorhögtalare, men också i vissa scenmonitorer och ganska sällsynt i studiomonitorer, men det kan förekomma).

Active: Aktiv delning och separata slutsteg till de olika elementen (vanligaste varianten bland aktiva studiomonitorer).

Link to comment
Dela på andra sajter

Powered: Slutsteg inbyggt, men passiv delning till högtalarelementen - alltså i princip att man har flyttat in det externa slutsteget i lådan (exempelvis datorhögtalare, men också i vissa scenmonitorer och ganska sällsynt i studiomonitorer, men det kan förekomma).

Active: Aktiv delning och separata slutsteg till de olika elementen (vanligaste varianten bland aktiva studiomonitorer).

Är du helt hundra på det ...

https://www.studio.se/index.php?showtopic=74288

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågar om varför. Såhär är det.

Jag har tidigare haft ett par "vanliga högtalare", kopplade till en förstärkare. In i förstärkare har jag CD, vinylspelare, kassett och datorns ljudutgång. Jag har använt dom till att lyssna på allt möjligt med andra ord.

Nu har jag avancerat och skaffat ett par monitorer, främst såklart till musikproduktion, men jag tänkte använda dom till att lyssna på CD, vinyl o.s.v. också.

Finns det verkligen inget sätt att koppla in monitorerna till förstärkaren utan att monitorerna tar skada? Om jag har förstärkarens volym på 0 och monitorernas volym på 0 och sedan höjer försiktigt borde väl inte signalen bli så stark att något går sönder?

Finns det någon annan pryl (typ som en förstärkare, fast utan att den förstärker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Finns det någon annan pryl (typ som en förstärkare, fast utan att den förstärker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna?

Förförstärkare eller en mixer som är en typ av förförstärkare. Eller så tar du och kopplar monitorerna till tape out på din förstärkare men då fungerar inte tonkontroller balans och volym på din förstärkare vilket du antagligen ändå inte behöver använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förförstärkare eller en mixer som är en typ av förförstärkare. Eller så tar du och kopplar monitorerna till tape out på din förstärkare men då fungerar inte tonkontroller balans och volym på din förstärkare vilket du antagligen ändå inte behöver använda.

Tack för ditt svar. Har tittat runt lite på förförstärkare, men de verkar bara ha en eller två ingångar. Finns det någon förförstärkare som har 5 ingångar?

Min förstärkare (egentligen en receiver) har följande utgångar:


  •  
  • Vad jag skulle kalla "vanliga högtalarutgångar", sånna som finns till höger på den här bilden: Onkyo_A-9555B_rear.jpg
  • Pre out - monitor out (en RCA-kontakt)
  • Tape 1 rec (RCA)
  • Tape 2 rec (RCA)
  • AV 1 out (RCA)

Kan man alltså använda någon av dessa (RCA-kontakterna) utan att förstöra monitorerna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Tack för ditt svar. Har tittat runt lite på förförstärkare, men de verkar bara ha en eller två ingångar. Finns det någon förförstärkare som har 5 ingångar?

Finns ganska många som har det. Kolla in beggade. Finns även en del förstärkare som har separerbar förförstärkarutgång. T.ex. NAD 3020.

Link to comment
Dela på andra sajter

Railind (oregistrerad)

Visst - enkelt att lösa, men det är ju lagom kul att dämpa signalen till en nivå som ingångarna kan hantera - bara för att sedan förstärka upp till den höga nivån igen direkt efter. Niagarafallet får man på köpet... 😉

Inte nödvändigtvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dra från Tape Out till monitorerna.

Just Tape Out finns inte, dock "Tape Rec"..men det är kanske samma sak? På framsidan av förstärkaren har jag ett hörlursuttag också (tele, 6,3 mm), finns det någon poäng med att använda den utgången i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just Tape Out finns inte, dock "Tape Rec"..men det är kanske samma sak? På framsidan av förstärkaren har jag ett hörlursuttag också (tele, 6,3 mm), finns det någon poäng med att använda den utgången i stället?

Tape-out och tape-rec är samma sak.

Hörlursutgången skulle nog kanske om du är lite försiktig, och då får du en volymkontroll på köpet! (Vänta in svar från t.ex. Claes eller kolla själv upp nivåer.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Clas Olson-prylen borde iofs fungera, men...

Om du ska använda dig av hörlursutgången så behövs den ju inte, då använder du volymratten på förstärkaren. Ska du använda tape out så behövs det en volymkontroll, fast den du länkar till passar inte med kontakterna, det krävs en massa adaptrar på båda sidorna.

Prylen från Ljudia kräver 12 volts-anslutning (då den är gjord för bilstereo).

Tipset om "sätt kassettdäcket i rec-läge, skicka tape out från kassettdäcket till högtalarna" kan fungera beroende på ifall du har kassettdäck som dessutom har nöjlighet att kontrollera volymen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag återupprepar mitt förslag att löda motstånd i en specialkabel. Jag körde så i flera år mellan en hemmabio och ett par Genelec S30. Utan hörbart brus.

Gör ett försök till ritning:

anslutn....röd.+---[motstånd 20kOhm]--+-----------+.pinne.2..XLR.....

högtalare.............................!..............................

.............................[motstånd 1kOhm]........................

......................................!..............................

........svart..+----[motstånd 10kOhm]-+-----------+ pinne 3..........

.....................................................................

.......................skärm i kabel - - - - - - + pinne 1.........

Men du skrev att det fanns en utgång som hette

* Pre out - monitor out (en RCA-kontakt)

det låter som det skulle vara det du letar efter. Finns det en för varje kanal så är det där du skall koppla in med en lämplig kabel.

Det fungerar också alldeles utmärkt med att använda hörlursuttaget. Även här behöver du en specialkabel -- har monitorna en Tele-ingång så kan du köpa en sån kabel färdig på musikaffären, används i musikersammahang som insert-kabel.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka synpunkter och idéer. Att löda fast ett mostånd i en kabel betraktar jag som överkurs, så jag hoppar helst över det.

Jag ska testa med hörlurssutgången. Är det säkert att det går att använda den utan fara för monitorerna? Och, trombonisten, specialkabel? Visst är det en sån här jag vill ha? kabel_tele-eko_stor.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon annan pryl (typ som en förstärkare, fast utan att den förstärker signalen) som "samlar" CD, vinyl o.s.v. som man sedan kan koppla till monitorerna?

Mackie Big-Knob , Samson C-Control , Preosonus Central Station , SPL Monitor Controllers bla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...