Jump to content
Annons

line6 POD fel grej ... fan fan...


Vallhagen

Recommended Posts

Jag skriver nog mest för att gnÀlla av mig lite. Eller kanske avgrÀma mig. Men det Àr inte Line6 fel, produktinfon Àr solklar om man tar sig tiden att luslÀsa hemsidan... och jag som inte brukar göra dÄliga / helt onödiga inköp...

Sen hundra Är Àger jag en POD 2.0, som jag lirar med, och pÄ det stora hela Àr nöjd med. Men jag har alltid saknat en whawhapedal till poden. En enkel metallgungbrÀda som levererar rÀtt data (typ midisignal 0-127 frÄn hÀl till tÄ??) till PODen som sedan kan svara med lÀmplig whawhaemulering. Jag tycker en sÄn produkt borde kosta kanske 350 spÀnn?

JodÄ, det har funnits det jag söker, men dÄ som helt floorboard/fotkontroll med 14 knappar, vilket varit omotiverat dyrt, tillika onödigt stort för sovrummet.

***

Men NU, sÄ bara finns dyker den upp framför nÀsan nÀr jag tjatar runt med börsenpersonalen, Line6 FBV Express MKII, rimligt billig, rimligt liten, en whawhapedal... och den funkar till POD 2.0 och har dessutom USB för att leverera midi direkt till datorn för att kanhÀnda styra nÄn vst-whawha om jag kÀnner för det... klockrent! Köpt för en tusing (jo det Àr lite mer Àn 350 spÀnn men men..) o hemÄt med hoppsasteg.

...men vÀnta nu... det var nÄt dÀr i manualen... funkar bara med POD 2.0 om den Àr mÀrkt "FBV PEDAL". Hmm. Min Àr mÀrkt "PEDAL". Det har kommit nÄn jÀvla nyemmision av podfan. Min Àr för gammal. Men det mÄste vÀl gÄ att uppgradera? NÀhÀ, inte det heller.

Fan

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Bummer...

Har sjÀlv gjort ett par sÄdana dÀr inköp. Just kÀnslan man har nÀr man knallat hemÄt, som förbyts mot en stor besvikelse och kanske ett "fan sÄ korkad jag Àr som inte dubbelkollade".

/CHAE

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Surt! 🙁 Kunde du inte hinna med att lĂ€mna tillbaka den dĂ„? Eller Ă€r det en surgubbe till musikhökare du har? TrĂ„kigt Ă€r sĂ„nt i vilket vilket fall...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Surt! 🙁 Kunde du inte hinna med att lĂ€mna tillbaka den dĂ„? Eller Ă€r det en surgubbe till musikhökare du har? TrĂ„kigt Ă€r sĂ„nt i vilket vilket fall...

Jo det gÄr nog, Börsen hÀr i stan Àr trevliga och inte omöjliga alls, prylen Àr alltsÄ inte mÄnga timmar gammal i min Àgo. SÄ mest irriterad Àr jag över att fortfarande inte ha nÄn WhaWha till min POD. Jag kan ju (antagligen) fortfarande anvÀnda den som controller till nÄn mjukvaruWha, men du vet ju hur det Àr att lira direkt med VST-er, det rockar liksom inte.

Tanken var ju sÄ bra: Man lirar med Whawhan rÀtt in i PODEN, samtidigt som man spelar in whawha-ns rörelser (via USB-midi) och ren gitarrsignal i datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Aj, fan!

Det Àr ingen tröst, men jag förstÄr nog hur du kÀnner... Fick för mig att jag köpa en supernajs (rekommenderad) extern HD alldeles nyligen; Seagates nya 3TB, FreeAgent GoFlex, med USB 3.0 och hela baletten... Huvudsyftet var att skaffa en bra backup-enhet/lösning till min DAW.

DessvÀrre flippar "gamla" system med XP ut med sÄdana stora volymer och har allvarliga problem med hÄrddiskar (som ansluts via USB) som gÄr i energisparlÀge. Efter att ha fÄtt ena systemfelet efter det andra vid upprepade tillfÀllen blev jag sÄ tvungen att formatera om hela skiten, stÀlla in sÄ att HD:n aldrig stÀngs av, och pÄbörja sÀkerhetskopieringar pÄ nytt (av produktioner som jag TACK GODA MAKTER hade [har] kvar pÄ mina gamla HD:ar).

NÀr jag checkade med supporten om problemet blev "kontrollfrÄgan":

"Har du gjort en backup, för risken Àr att din data kan ha gÄtt förlorad..."

VA!? Jag köpte ju er jĂ€vla produkt för att GÖRA backup:er, för helvete!!! (Sa jag aldrig men, Ă„Ă„Ă„h, vad jag hade velat.)

SÄ nu sitter jag hÀr, med en extern HD med utrymmeskapacitet pÄ 3 jÀvla TB, för 1700 SEK, till i stort sett ingen nytta.

Gissa om jag vÄgar radera materialet frÄn de "gamla" diskarna...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 3 veckor senare...

(Sa jag aldrig men, Ă„Ă„Ă„h, vad jag hade velat.)

Ah, det Àr dÀrför du Àr sÄ bitchig hÀr, du sÀger liksom inte det du tÀnker och VILL, dÀrute i det riktiga!

Hehe... Smajli: 😛

***

TÀnkte bara avrunda trÄden med att: Jag har lÀmnat tillbaka prylen, pengar tebax, inga problem. Nu tar vi nÀsta.

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...