Jump to content
Annons

Hårdvara eller mjukvara?


matsumoto

Recommended Posts

Nu är det så här, jag har suttit med min kassa dator och försökt skapa saker i över ett år nu. visst har det gått rätt bra, men det brister vid mixning eftersom jag oftast inte har tillräckligt med datorkraft till att eq´a alla kanaler:P

Denna månad tänkte jag panikköpa någonting, och jag funderar på vad jag ska köpa. jag har typ 4000 att handla för (arbetslös. gah)

Som det ser ut nu så har jag en intel pentium 3, 733mhz med alldeles för lite ram, ett audiophile 24/96, en Roland Juno 106, en kondensatormick samt Cubase VST 5.0.

Det jag främst vill ha är ju en ny dator då, men jag vet inte om man kan hitta en för under 5000?

Sen så funderar jag på att strunta i mjukvarusyntharna och istället köpa hårdvara typ synthar, samplers, trummaskiner för att slippa krångla med datorkraften (är det en dum idé)

Jag måste även gå vidare från mitt Vst 5.0 till något bättre (som stöder filmvisning)

Jag tänkte använda min studio för att göra filmmusik, ljudlägga filmer och för skapande av mestadels elektronisk musik men även enstaka nerbantade gitarrhistorier.

Hur bör jag investera mina pengar? jag vet att det är lite pengar men något måste man ju få för det:) funderar även på att sälja Junon för att köpa något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu är det så här, jag har suttit med min kassa dator och försökt skapa saker i över ett år nu. visst har det gått rätt bra, men det brister vid mixning eftersom jag oftast inte har tillräckligt med datorkraft till att eq´a alla kanaler:P

Denna månad tänkte jag panikköpa någonting, och jag funderar på vad jag ska köpa. jag har typ 4000 att handla för (arbetslös. gah)

Som det ser ut nu så har jag en intel pentium 3, 733mhz med alldeles för lite ram, ett audiophile 24/96, en Roland Juno 106, en kondensatormick samt Cubase VST 5.0.

Det jag främst vill ha är ju en ny dator då, men jag vet inte om man kan hitta en för under 5000?

Sen så funderar jag på att strunta i mjukvarusyntharna och istället köpa hårdvara typ synthar, samplers, trummaskiner för att slippa krångla med datorkraften (är det en dum idé)

Jag måste även gå vidare från mitt Vst 5.0 till något bättre (som stöder filmvisning)

Jag tänkte använda min studio för att göra filmmusik, ljudlägga filmer och för skapande av mestadels elektronisk musik men även enstaka nerbantade gitarrhistorier.

Hur bör jag investera mina pengar? jag vet att det är lite pengar men något måste man ju få för det:) funderar även på att sälja Junon för att köpa något annat.

Så länge du har en skärm och all annan kringutrustning kan du sätta ihop en billig dator själv. Är på väg att göra just detsamma för en musikdator. Kanske landar runt 6000 kronor. Och då har vi ändå inte snålat in på prestanda.

kolla in datorbutiken så kanske du kan sätta ihop något. Spara Junon, den kan du ju köra med som masterklav, trots att den saknar velocity. Fin synt, imho. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag antar att det krävs en del ram för det.

Skulle jag tjäna på att köpa ett UAD-kort?

Jag är inte riktigt hemma på datorer, kan bli svårt att bygga en egen då.

vilken av alla datorsidor på internet är bäst och billigast egentligen?

vilket märke bör jag satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du har en skärm och all annan kringutrustning kan du sätta ihop en billig dator själv. Är på väg att göra just detsamma för en musikdator. Kanske landar runt 6000 kronor. Och då har vi ändå inte snålat in på prestanda.

kolla in datorbutiken så kanske du kan sätta ihop något. Spara Junon, den kan du ju köra med som masterklav, trots att den saknar velocity. Fin synt, imho. 😉

Jo jag har ju en skärm som jag klarar mig på ett tag:)

ojdå. 6000? det låter inte farligt alls det!

kan man få se en spec över vad du har plockat ihop kanske?🙂

Det är en finfin synth ja:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har ju en skärm som jag klarar mig på ett tag:)

ojdå. 6000? det låter inte farligt alls det!

kan man få se en spec över vad du har plockat ihop kanske?😉

Det är en finfin synth ja:)

tyvärr inte jag som sätter ihop låddan, men jag ska höra med den ansvarige för den fronten. Men jag slarvräknade lite på datorbutiken och med 2 seagate diskar 160 mb tror jag, 3Ghz pentium eller nått, 1 gb ram + chassi nätagg mm (- dvd och sånt) landade på runt 5500 kr utan frakt. Det går kanske sätta ihop en bättre mix än så för lägre pris och med saker som passar ihop, det vet jag inte. Det låter jag min "datoransvarige" fixa, vilket han kommer göra inom en månad eller så.

EDIT: Kollade lite noggrannare nu, lägg till 1000 kr för at få lagom bra saker.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr inte jag som sätter ihop låddan, men jag ska höra med den ansvarige för den fronten. Men jag slarvräknade lite på datorbutiken och med 2 seagate diskar 160 mb tror jag, 3Ghz pentium eller nått, 1 gb ram + chassi nätagg mm (- dvd och sånt) landade på runt 5500 kr utan frakt. Det går kanske sätta ihop en bättre mix än så för lägre pris och med saker som passar ihop, det vet jag inte. Det låter jag min "datoransvarige" fixa, vilket han kommer göra inom en månad eller så.

Okej!

det låter som att man kan fynda där!

jag ska fixa mig en datorexpert jag med som kan bestämma det åt mig:)

tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även http://www.pcdatorn.se, där fick jag lägsta pris på mitt ihop-plock och ordentlig service.

*kollar*

vad var det för paket du plockade ihop då?

det verkar vara en bra sida det också🙂

http://tracker.tbg.nu/index.php

Där hittar du billigast av allt. Jag länkade till komplett.se eftersom de har erkänt bra service, vilket är bra att ha när du misslyckas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även http://www.pcdatorn.se, där fick jag lägsta pris på mitt ihop-plock och ordentlig service.

*kollar*

vad var det för paket du plockade ihop då?

det verkar vara en bra sida det också😆

http://tracker.tbg.nu/index.php

Där hittar du billigast av allt. Jag länkade till komplett.se eftersom de har erkänt bra service, vilket är bra att ha när du misslyckas 😎

hoho. du känner mig bättre än vad jag gör;)

tack så mycket! ska kolla!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Kliver in på en liten fråga om UAD-1 som det kanske finns någon här som kan svara på. 🙂

Jag undrar hur många av effekterna/pluggarna som man kan använda samtidigt i en mix tills DSP-kortet ger efter? Skulle vara intressant att veta. Låt säga att jag har en mix med 2 elgitarrer, 1bas, 1akustisk gitarr och sen trummor.

Jag vill lägga dels kompressor på gitarrerna och basen plus kanske lite reverb på trummorna. Kanske man vill lägga lite kompressor också, jag vet inte. Men...

Klarar detta kort av att köra så här många pluggar samtidigt? I senaste numret av studio så recenserade de ett liknande kort med pluggar till, Powercore Compact hette den. Är detta kort kraftigare? Det viktiga för mig är att man kan köra många pluggar samtidigt på ett kort, det är ju inte så värdefullt om man kan lägga ett reverb på ett gitarrspår och sen så är kortet slut på kraft. 🙂

Någon kanske kan rekommendera mig någon bra produkt där man överlag kan köra reverb och kompressor på i alla fall 5 spår + någon mer liten effekt? 🙁

Mvh

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon kanske kan rekommendera mig någon bra produkt där man överlag kan köra reverb och kompressor på i alla fall 5 spår + någon mer liten effekt?😉

En Bra dator klarar lätt det..

I mitt senaste projekt har jag 12 Amplitube , 8 kompressorer och BBE Maximizer på spåren.

Reverb , Kompressor , BBE , En till kompressor , Amplitube på Senden.

Eq , kompressor , Multibandkompressor , BBE på Master regeln.

Rullar utan problem.

Men jag tror hemligheten för mig är MYCKET Ram minne ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...