Jump to content
Annons

Kassettporta till dator?


vortex

Recommended Posts

Tänkte starta megaprojektet att flytta över alla mina gamla inspelningar som jag gjorde på en kassettporta på 80-talet till datorn och skruva vidare på gamla halvfärdiga låtar. Men nu inser jag att det kan bli problem:

Jag har spelat in på en Tascam 246:a och tänkte tappa ut de fyra kanalerna till varsitt spår i Cubase. Men om ljudkortet i datorn bara har två kanaler in, hur gör jag då? Tar jag två kanaler i taget? Och hur får jag i så fall synk mellan dem?

Om jag använder ett M-audio FW 410, kan jag i så fall använda fyra ingångar samtidigt (det verkar finnas lite olika uppgifter om hur många ingångar det finns på det kortet. 2+2, men går de att använda samtidigt)?

/Vortex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att du har med inräkningen på trummorna? (om du har trummor med dvs)

Spara isåfall inräkningen med på alla kanaler och dra ljudspåren så att dom stämmer med varandra.

...hoppas du fattar vad jag menar...

Jag gjorde lite såna grejer för några år sen, problemet är bara att en kassettbandspelare går inte lika fort varje gång.

Det blev en hel del timestretching och tjosan.

Så räkna med att sitta där ett antal dagar...

Men om du har fyra utgångar på portan och fyra ingångar i datorn skall det gå utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jompa (oregistrerad)

Håller med föregående talare ang ljudkortets förmodade fyra ingångar. Fungerar det inte med fyra ingångar så ta Tascen under armen och gå till någon som har det. Bättre synk kan man inte få. Ska du sträcka på dina filer så är det ju alltid en försämring om man ska vara petig. Dessutom sparar man en himla massa tid. Antar att du har en del att lägga in och då skulle jag inte ta två kanaler i taget. Det är så gött att bara trycka på "rec" låt efter låt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, då har jag problem. Jag har bara ett M-audio FW 410 och känner ingen annan som sysslar med musik på det här sättet, alltså kan jag inte ta portan under armen och gå hem till nån.

Men FW410 har två mic/inst-ingångar och två line-ingångar. Dock, om jag har förstått det hela rätt, kan jag inte använda alla fyra på en gång, utan måste välja mic/inst ELLER line-ingångarna. Är det så? Om så är fallet, är det någon som har någon väg "runt" problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...