Jump to content
Annons

Bästa gitarr-pluggar


hankmoody

Recommended Posts

Hej!

Förutom alla Amplitube-pluggar -vad är de bästa (brusfria) pluggarna? Vet att på ProTools Har man SansAmp-plugg som e outstanding. Finns det några bra (dock) dyra pluggar för gitarr? Kan tillägga att jag kör med Cubase 4le

Ha det

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, eller FreeAmp 2.5. Finns tydligen FreeAmp 3 numera men har inte testat den.

frettedsynth_freeamp25.jpg

Här kan du ladda hem gitarrförstärkarimpulser att kasta in i antingen närmaste faltnings/konvolveringsreverb eller, ännu hellre, i en förstärkar+högtalarsimulator som Voxengo Boogex.

Speaker Cabinet Impulses @ Guitar Amp Modeling

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Brusfritt blir det inte i någon av pluggarna, förrän du har en perfekt insignal...

Jag har samlat ihop en lista med flera stärkarplugins i artikeln HÄR (tack för tipset om Revalver - den fanns inte med tidigare 🙂).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Gratis är gott. G-suite från Simulanalog: http://www.simulanalog.org/

tjing

Ja, eller FreeAmp 2.5. Finns tydligen FreeAmp 3 numera men har inte testat den.

frettedsynth_freeamp25.jpg

Här kan du ladda hem gitarrförstärkarimpulser att kasta in i antingen närmaste faltnings/konvolveringsreverb eller, ännu hellre, i en förstärkar+högtalarsimulator som Voxengo Boogex.

Speaker Cabinet Impulses @ Guitar Amp Modeling

Tack för tipsen! Verkar vara trevliga pluggar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Verkar vara trevliga pluggar!

Så lite så, även om det var länge sen...

Ang. FreeAmp (version 2 och 3...?): Som jag minns det så är FreeAmp2 riktigt bra, om än resurshungrig. Funkar gott även som gitarrsynth. Jag har använt den på minst en av mina låtar uppladdade här. FreeAmp3 däremot, kändes buggig och ofärdig. Men igen, som jag minns det från "då"; tråden är ettoetthalvtår gammal. Det kanske finns en FreeAmp4 idag.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

What they said! 🙂

Amplitube 3 brukar fungera för mig när jag ska köra en snabbskiss rakt in i datorn. LePou är lite småmysiga, och helt gratis. Några pluggar som fortfarande ältas i dessa sammanhang och som många fått grymma resultat med är SofTubes Amp Room. Amplitubes Custom Shop är förresten riktigt bra, och där kan du köpa officiellt godkända digitala varianter av flera kända stärkare, exempelvis Soldano SLO100 eller olika Orange-stärkare, ett flertal Marshalls etc. Amplitube Slash hissas just nu i världspressen (världspressen för oss gitarrljudsnördar, då alltså).

Ett tips, som jag själv tog till mig för ett tag sedan och börjat experimentera med för mer progressiva toner, är att använda olika distpluggar (ej nödvändigtvis för just gitarr) och simulera kabinett-respons med enbart reverb och eq. Det kan ge riktigt coola, unika gitarr-sound. Men där har jag bara börjat skrapa på ytan, det finns hur mycket som helst att experimentera med där.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar konceptet med förstärkar/effektappar till telefonen där man kan ladda hem och betala bara för det man vill ha.

Finnas inte samma koncept till datorn? Typ amplitube eller amplitubeapparna fast vst?

Amplitube Customshop.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

What they said! 🙂

Amplitube 3 brukar fungera för mig när jag ska köra en snabbskiss rakt in i datorn. LePou är lite småmysiga, och helt gratis. Några pluggar som fortfarande ältas i dessa sammanhang och som många fått grymma resultat med är SofTubes Amp Room. Amplitubes Custom Shop är förresten riktigt bra, och där kan du köpa officiellt godkända digitala varianter av flera kända stärkare, exempelvis Soldano SLO100 eller olika Orange-stärkare, ett flertal Marshalls etc. Amplitube Slash hissas just nu i världspressen (världspressen för oss gitarrljudsnördar, då alltså).

Ett tips, som jag själv tog till mig för ett tag sedan och börjat experimentera med för mer progressiva toner, är att använda olika distpluggar (ej nödvändigtvis för just gitarr) och simulera kabinett-respons med enbart reverb och eq. Det kan ge riktigt coola, unika gitarr-sound. Men där har jag bara börjat skrapa på ytan, det finns hur mycket som helst att experimentera med där.

håller med !gillar soft tubes pluggarna grymt mycket på distad gitarr"metal amp room" även Oerload TH 2 är grym Redigerat av Ljudteknikeraj
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...