Jump to content
Annons

Tempomatchning?


JonesH

Recommended Posts

Om vi säger att jag har två eller fler spår med inspelningar som går i olika tempo, hur matchar jag dem då?

Jag har lärt mig typ hur man väljer ett track och hittar vilket tempo det går i, men hur matchar jag ett annat spår mot det?

Ska jag använda Time Compression Expansion måste jag ju veta vilket tempo den felaktiga filen går i också - och jag kan inte tänka mig att det smidigaste sättet är att manuellt ta reda på båda tempona, skriva ner dem och sedan matcha manuellt.

Är BeatDetective nåt som kan hjälpa mig? Finns det nån manual till den?

Tacksam för hjälp

/NybörjarJohannes

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skaffa något litet shareware bpm-räknar-software som du kan klicka med musen i takt, så kan du ta reda på vad orginal tempot är på den filen du vill strecha.

Visst... resultatet brukar inte bli på hundra delen men kanske typ 1 bpm +/- fel om du inte klickar fel... blir det fel får du ångra strechen till du har knappat in rätt tempo, annars får du väl klippa audio filen på några ställen om det inte blir perfekt streching.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag inte minns fel så finns det en knapp på transportbar för att tappa in tempo i pt (6.4) men har inte använt den själv än. men kolla upp den och pröva hur det går...

(oj jag såg att du inte ville göra manuellt) sorry!

Redigerat av bergis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för era svar.

Alltså visst kan jag mäta tempot manuellt, jag undrar bara vad enklaste sättet är att temposynca två filer.

Hur brukar ni göra?

Vad är det för material.. ?

Låt oss säga att du har två tillklippta loopar i olika tempo.

Du har matchat tempot i sessionen till den ena loopen..

Ställ dig i Grid mode

Se till att looparna har samma start tid..

Ta nu trim verktyget i TCE mode och dra ut eller in slutet av ljudet på den loopen du vill anpassa så att dom har samma längd, den i och med att du är i grid mode så kommer din manöver att "snappa" till närmsta Bar.. ..

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...