Jump to content
Annons

Stim, undantag osv.


Tophe

Recommended Posts

Funderar över en grej.

Jag har vi flera tillfället fått med musik i olika filmer och några produktioner för TV.

De flesta gånger kommer frågan om Stim upp. Jag vet att filmmakare inte gillar Stim eftersom

det på nåt sätt kostar för dem att ha med musik.

Har en fråga om ett aktuellt läge...

Jag har musik som kommer med i en film som kommer sändas på TV i några olika länder.

Jag har gett tillåtelse att producenten använder min musik utan betalning.

Nu fick jag mail där producenten vill klargöra att det inte innebär "några kostnader" och frågar bl.a. då om musiken är stimmad.

Jag stimmar ju all min musik eftersom en del även spelas på radio och jag spelar den mycket live.

Finns det någon möjlighet till någon slags klausul när det gäller det?

Jag vill inte att de ska behöva betala något, men jag tänker ju inte avregistrera mina verk hos Stim.

Samtidigt är jag ju naturligtvis angelägen att musiken ska användas.

Jag har släppt på eget bolag, jag äger alla rättigheter till inspelningarna.

Kan vi köra eller kan vi få problem med Stim? Kan Stim jaga pengar för min musik mot min vilja?

Prekärt läge... Vore tacksam för input från någon som vet.

*** EDIT ***

Hittade detta på Stims hemsida:

Hur gör jag om jag vill att filmbolaget fritt skall få använda min musik utan att betala för den?

Du bestämmer själv storleken på ersättning för uppdraget och ersättningen för synkroniseringen.

Stimpengar får du som vanligt i samband med själva filmvisningen.

Vilken ersättning ska jag begära när jag levererar musik till en filmproduktion?

Ersättningen består dels av lön för utfört arbete dels av upphovsrättslig ersättning till dig för synkronisering av din musik i filmen.

Dessa båda ersättningar förhandlar du om direkt med beställaren, filmproducenten. Du hittar en särskild blankett på stim.se som

kan användas för att dokumentera avtalet om synkroniseringsersättningen. Den överenskomna synk-ersättningen ska anmälas till Stim/NCB.

Vid visning/sändning av filmen får du dessutom upphovsrättsersättning av Stim.

Ska jag tolka det som att Stim inte kommer kräva filmskaparen på pengar om inte jag bestämmer att de ska det?

Om filmen visas så är det de som visar den som ska betala Stim, inte produktionsbolaget?

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Funderar över en grej.

Jag har vi flera tillfället fått med musik i olika filmer och några produktioner för TV.

De flesta gånger kommer frågan om Stim upp. Jag vet att filmmakare inte gillar Stim eftersom

det på nåt sätt kostar för dem att ha med musik.

Har en fråga om ett aktuellt läge...

Jag har musik som kommer med i en film som kommer sändas på TV i några olika länder.

Jag har gett tillåtelse att producenten använder min musik utan betalning.

Nu fick jag mail där producenten vill klargöra att det inte innebär "några kostnader" och frågar bl.a. då om musiken är stimmad.

Jag stimmar ju all min musik eftersom en del även spelas på radio och jag spelar den mycket live.

Finns det någon möjlighet till någon slags klausul när det gäller det?

Jag vill inte att de ska behöva betala något, men jag tänker ju inte avregistrera mina verk hos Stim.

Samtidigt är jag ju naturligtvis angelägen att musiken ska användas.

Jag har släppt på eget bolag, jag äger alla rättigheter till inspelningarna.

Kan vi köra eller kan vi få problem med Stim? Kan Stim jaga pengar för min musik mot min vilja?

Prekärt läge... Vore tacksam för input från någon som vet.

*** EDIT ***

Hittade detta på Stims hemsida:

Hur gör jag om jag vill att filmbolaget fritt skall få använda min musik utan att betala för den?

Du bestämmer själv storleken på ersättning för uppdraget och ersättningen för synkroniseringen.

Stimpengar får du som vanligt i samband med själva filmvisningen.

Vilken ersättning ska jag begära när jag levererar musik till en filmproduktion?

Ersättningen består dels av lön för utfört arbete dels av upphovsrättslig ersättning till dig för synkronisering av din musik i filmen.

Dessa båda ersättningar förhandlar du om direkt med beställaren, filmproducenten. Du hittar en särskild blankett på stim.se som

kan användas för att dokumentera avtalet om synkroniseringsersättningen. Den överenskomna synk-ersättningen ska anmälas till Stim/NCB.

Vid visning/sändning av filmen får du dessutom upphovsrättsersättning av Stim.

Ska jag tolka det som att Stim inte kommer kräva filmskaparen på pengar om inte jag bestämmer att de ska det?

Om filmen visas så är det de som visar den som ska betala Stim, inte produktionsbolaget?

Varför vill du inte att de ska betala? Är du rädd att de inte ska ta med din musik i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan registrera enskilda verk som "creative commons" - men då kan du aldrig få någon ersättning för den genom STIM och du kan aldrig registrera om det som ett vanligt verk.

Läs mer här: http://stim.se/sv/OM-STIM/Fragor--svar1/Anmala-verk/Creative-Commons-CC-licens/ .

Med andra ord ett sätt att kringgå STIM-avtalet på ett icke regelvidrigt sätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

@Claes: Hur tolkar du de texterna jag hittade hos Stim? Jag tycker det ser som det är jag som får bestämma hur mycket de ska betala till Stim/Ncb.

@debatt: Ja, precis. Det är ett litet indiebolag på väg att brejka. Jag gillar den här typen av samarbeten och alla parter gynnas av det.

Om det innebär stora kostnader för dem så går det helt enkelt inte. Jag har fått bra betalt av andra bolag förr men då har det vart mer kommersiella projekt.

Detta är på en annan nivå.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att du skall kolla med STIM hur det fungerar. Syftet med STIM är ju att vara "din röst" i världen som hjälper dig som kompositör. De borde kunna ge enkla svar.

I andra sammanhang har jag använt en modell där man sätter priset till en krona ( 1:- ). Då har ju bolaget faktiskt betalat för din komposition och för ditt arbete. Det går alltså inte att diskutera att det har betalats, möjligen kan man ha en åsikt om att priset skulle vara fel. Men det blir en helt annan diskussion.

Filmbolaget betalar till dig för rätten att använda kompositionen ( min enkrona i exemplet ) . Den som visar filmen sen betalar för att visa filmen, det är den ersättningen som STIM kan samla in. Den ersättningen är inte filmbolaget involverat i vanliga fall, går filmen på TV så är det ju TV-bolaget som betalar.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...