Jump to content
Annons

producent/mixjobb mot betalning


madeinroad79

Recommended Posts

Hej!

Är nu så trött på mig själv att det får vara nog 🤪

Har 3-4 låtar som jag tycker att det skulle vara kul att fixa till ordentligt. Jag kör i record/reason så det är väl

bra om ni gör det samma. Skall låta modernt å hårt. Nån form av elektronisk rock/pop/punk tror ja man kalla det.

1) dvs ett pro som kan mixa och jag kan bolla med och även bestämma att det låter klart och helt ok.

2) sen skall det mastras, det lämnas vidare eller om ni kan fixa det med.

De som är intresserade hör av er så går vi vidare, måste finnas referensmateriel.

Hoppas på givande samarbete :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

www.jfkstudio.se

Här är en hip-hop-låt som jag mixat

Ett band som jag nyligen producerade och mixade www.myspace.com/texxavery

Dock jobbar vi inte i reason, tycker nog inte heller det är en bra väg att gå. Att sitta att mixa med massa synthar igång är inge vidare.

Bättre att exportera ut allting som rena wavefiler, men det går kanske inte i record?

Isf kan jag mixa i vårt pro tools-system med tillgång till lite fler pluggar än vad erbjuds i record.

En annan viktig sak är att det i min mening är viktigt att dra en tydlig linje mellan produktion och mixning. Vid mix är det inte meningen att man ska sitta och bläddra synth- och trumljud. De ska man ha bestämt sig för tidigare.

Vid mix ska man helst ha allting som långa wavefiler med synthljuden inbrända i filerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va bra det kan ju funka.

jo jag kanske var lite otydlig, jo meningen är ju att allt skall vara klart för mix innan mix

dvs alla ljudfiler jag bara fick för mig att det är enklare under arbetsfasen innan mix om man

jobbade i samma system. Men det kanske inte spelar nån roll.

Det skall funka bra är bara å köra bounce mixer channels så pluppar alla ur som audiospår med

bitljup 24 om önskas och max 192 khz.

audio iff fil eller wave blir det, kan köra normilaze så blir maxvolymen satt till 0 db kan va bra?

Kanske nån annan som har koll på record här som vet det bästa sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

24 bitar - 44.1 khz räcker bra.

Normalisera gärna inte. Se dock till att plocka bort eventuella effekter, eq, kompressor osv. Effekter som är där för att skapa ett väldigt distinkt sound - som alltså är en del av instrumentets sound får ju naturligtvis brännas med i wave-filen.

Se annars till att du exporterar ut så att säga "nollade" wavefiler där volymreglage och panorering är nollad eller bypassade.

Det är också viktigt att alla wavefiler börjar från bar 0 - alltså från början. Även om det är ett fill långt in i låten måste ändå wavefilen innehållande fillet vara lika lång som alla andra - annars vet jag inte vart det ska liga tidsmässigt.

Det står säkert en del om det i din manual till record.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok

så all effekt på sång, reverb etc skall bort, kan dist vara kvar eller ska ja sopa rent på alla spår och sen skicka med en

fil som är mer som en skiss? dvs ett vanligt stereo audiospår?

dvs den som jag jobbar i nu för att få lite specielt sound . Är inte så många spår i varje låt typ max 15.

och som alla projekt har allt en budget, var kan ett ca pris ligga på? om vi säjer mix av 4 låtar max 15 spår i varje?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...