Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har precis börjat att bygga pÄ min hemstudio.

en liten stuga pÄ 15 kvadrat,

skall till ikea och, ser faktiskt framemot det i helgen o handla stolar o bord o lite tyger,,

behöver jag sĂ€ga att det inte va svĂ„rt att övertala min sambo ? 😛

absorbenterna sitter monterade nÀstan 1 dc frÄn vÀggen,

Àr med 45 mm isolering som kommer att klÀs i tyg efter sambons smak

(ibland behöver man en kvinnas synpunkt)

dÄ jag Àr helt ny inom detta sÄ alla tips vÀlkomnas

en liten bild som smakprov.

post-14494-0-82420600-1294818067_thumb.jpg

Annons
Mr.crumar (oregistrerad)
Postat

Stugio! 😄

Ser mysigt ut...

Postat

en liten updatering.

nya stolar samt att jag har klÀtt absorbenterna i tyg.

nu ÄterstÄr bara resten..

blir ett nytt bord hemmagort i veckan.det kommer bli ca 2-2,5 m brett.plats Àr aldrig fel.

sambon kollar till tyget 😉

post-14494-0-15827200-1295112841_thumb.jpg

Mr.crumar (oregistrerad)
Postat

Snyggt!

Har sjĂ€lv vart i samma butik shoppat tyger 😛 ... ser fram mot bordet.

Postat

lite omanlig man kĂ€nner sig nĂ€r man stĂ„r pĂ„ ikea, mĂ€ter tyger o vĂ€ljer o vrakar och Ă€r 100 procent entusiastisk, och sambon stĂ„r brevid och tittar pĂ„... 😉

jag Àr helt nöjd hittintills iallafall,blir 4 absorbenter till pÄ sido vÀggarna,

ska förŽsöka mig pÄ en omgÄng i scetch up sÄ ni förstÄr hur jag hade tÀnkt mig fÀrdigt resultat.

Postat

Lite nyare update.

har lyckats skaffa fram 2 st likadana skÀrmar av mÀrket Hp.inte hÀmtat dom Àn dock.

bestÀllt en sm57:a samt en gitarrförstÀrkare.

började bygga pÄ mitt nya bord igÄr,sÄ om motivationen finns sÄ kanske det blir nÄgorlunda klart idag.

och sĂ„ 2 bilder 🙂

2 nya absorebenter har kommit pÄ plats. sen tog tyget och motivationen slut.

post-14494-0-23042800-1295439394_thumb.jpg

det börjar likna nÄgonting

untitled.bmp

det som nu Ă„terstĂ„r att köpa Ă€r mitt nya ljudkort presonus firestudio.med 10 ut kanaler sĂ„ jag kan nyttja mixerbordet fullt ut! 🙂:)🙂

och nÄgra absorebenter till sÄ klart.

eller nu nĂ€r jag tĂ€nker efter Ă€r det en del kvar faktiskt men börjar iallafall komma nĂ„n vart 😉

Postat

"prov installerat"

sambon min som bĂ„de Ă€r förstĂ„ende och hjĂ€lpsam har erbjudit sig att bĂ„de handla grundfĂ€rg samt mĂ„la bordet i morgon 🙂

post-14494-0-76712300-1295463410_thumb.jpg

ha i Ă„tanke att bordet Ă€r 2,4 meter brett 😄

mÄste dock tÀnka om lite med absorbenten i mitten dÄ högtalarna inte hamnade dÀr jag ville .......

Postat

Man brukar försöka minimera skrivbordsytan dÄ man annars riskerar att fÄ en jobbig (stark) reflektion frÄn denna som brukar resultera i en eller flera kraftiga dippar i mellanregistret. Du bör Àven försöka fÄ upp monitorerna i öronhöjd eller högre (och vinkla ned mot lyssningsposition):

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76831&view=findpost&p=1091118

Har du gjort nÄgra mÀtningar för att bekrÀfta att du Àr pÄ rÀtt vÀg?

Postat

tackar för tipset.

laddat ned REW har jag men inte provmÀtt kommer göra det i helgen förmodligen.

inte lĂ€tt o tĂ€nka pĂ„ allt som glad amatör 😉

Postat

Kul att se hur det gÄr för andra ocksÄ, jag bygger sjÀlv pÄ min lilla hemmastudio. Lycka till med mÀtningarna i REW, sjÀlv har jag trasslat lite med det för att fÄ det att fungera (lÀs mer i min trÄd)

/ Martin

Postat

hej martinöjes.

har sneglat in din trĂ„d nĂ„gra ggr faktiskt,men enbart som observatör, dĂ„ jag inte Ă€r sĂ„ kunnig inom omrĂ„det, och det vĂ€rsta jag vet Ă€r förstĂ„sig pĂ„are,dĂ„ kan jag ju inte bli en sjĂ€lv..... 😉

hur lÄngt har du kommit i dina mÀtningar?

Postat

Snyggt och mysigt!

Har gjort liknande med mina (billiga) ljudabsorbenter, fast med ett tyg med den klassiska Marimekko-blomman 🙂

Postat

Ser lite lagom gött ut. Men vart fan Àr kaffekokarn?

sjÀlvklart Àr den dÀr....va det första som kom pÄ plats..

pĂ„ bild i inlĂ€gg nr 8, i mitten pĂ„ högra sidan skymtar man den 😉

• Gilla 1
Postat (redigerat)

hej martinöjes.

har sneglat in din trĂ„d nĂ„gra ggr faktiskt,men enbart som observatör, dĂ„ jag inte Ă€r sĂ„ kunnig inom omrĂ„det, och det vĂ€rsta jag vet Ă€r förstĂ„sig pĂ„are,dĂ„ kan jag ju inte bli en sjĂ€lv..... 😉

hur lÄngt har du kommit i dina mÀtningar?

Jag har fÄtt lite mer koll pÄ programmet men har bara hunnit mÀta rummets respons en gÄng i lyssningsposition. Det har givit mig en frekvensresponskurva som nu diskuteras i trÄden lite grann. Gilbert har föreslagit en nÀrmare titt pÄ nÄgra frekvenser.

Men hjÀlp av berÀkningarna jag gjort pÄ rummet (http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm) sÄ har jag ju nÄgra kandidater till stÄende vÄgor. En variant för att verifiera detta tror jag Àr att stÀlla en högtalare i ena hörnet av rummet och köra en svepmÀtning med mikrofonen placerad i ett hörn i andra Ànden av rummet, i den ledd jag misstÀnker stÄende vÄg. DÄ borde jag tydligt kunna se hur den frekvensen sticker ut i diagrammet, eftersom amplituden för frekvensen kommer att vara som starkast precis dÀr vÄgen vÀnder, dvs vid vÀggen.

Förutom stÄende vÄg sÄ kan mina utstickande frekvenser ocksÄ bero pÄ SBIR: den pÄverkan av ljudstyrkan som uppstÄr pga inblandning/interferens av ljudvÄgen frÄn en studs mot nÀrliggande hÄrd yta (vÀgg) som uppkommer pga av att lÄga frekvenser breder ut sig i alla riktningar, och inte bara Ät det hÄll högtalaren Àr riktad. LÀs mer om SBIR hÀr.

SÄ nÀrmast har jag ett gÀng mÀtningar framför mig för att försöka faststÀlla vad mina utstickande frekvenser beror pÄ. NÀr jag vet det kan jag ocksÄ vÀlja lÀmpligt sÀtt att behandla dem för att jÀmna ut kurvan.

OBS att jag verkligen inte Àr "kunnig" inom detta. Jag försöker bara lÀra mig och omvandla teorin till nÄgot jag kan anvÀnda i praktiken. För mig Àr det intressantare att göra ÄtgÀrderna om jag har ett hum om varför jag behöver göra dem och varför en viss metod rekommenderas. Andra nöjer sig sÀkert med goda rÄd och ett hyfsat resultat. Men resan Àr en del av mÄlet för mig.

Jag tror ocksÄ att oavsett vilken ambition man har sÄ vinner vi alla pÄ att dela med oss av erfarenheter, insikter och inte minst misstagen vi gör!

/ Martin

Edit: tog bort dubbelskrivning

Redigerat av MartinÖjes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.