Jump to content
Annons

Min Stugio....


afatecs

Recommended Posts

har precis börjat att bygga på min hemstudio.

en liten stuga på 15 kvadrat,

skall till ikea och, ser faktiskt framemot det i helgen o handla stolar o bord o lite tyger,,

behöver jag säga att det inte va svårt att övertala min sambo ? 😛

absorbenterna sitter monterade nästan 1 dc från väggen,

är med 45 mm isolering som kommer att kläs i tyg efter sambons smak

(ibland behöver man en kvinnas synpunkt)

då jag är helt ny inom detta så alla tips välkomnas

en liten bild som smakprov.

post-14494-0-82420600-1294818067_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lite omanlig man känner sig när man står på ikea, mäter tyger o väljer o vrakar och är 100 procent entusiastisk, och sambon står brevid och tittar på... 😉

jag är helt nöjd hittintills iallafall,blir 4 absorbenter till på sido väggarna,

ska för´söka mig på en omgång i scetch up så ni förstår hur jag hade tänkt mig färdigt resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite nyare update.

har lyckats skaffa fram 2 st likadana skärmar av märket Hp.inte hämtat dom än dock.

beställt en sm57:a samt en gitarrförstärkare.

började bygga på mitt nya bord igår,så om motivationen finns så kanske det blir någorlunda klart idag.

och så 2 bilder 🙂

2 nya absorebenter har kommit på plats. sen tog tyget och motivationen slut.

post-14494-0-23042800-1295439394_thumb.jpg

det börjar likna någonting

untitled.bmp

det som nu återstår att köpa är mitt nya ljudkort presonus firestudio.med 10 ut kanaler så jag kan nyttja mixerbordet fullt ut! 🙂:)🙂

och några absorebenter till så klart.

eller nu när jag tänker efter är det en del kvar faktiskt men börjar iallafall komma nån vart 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

"prov installerat"

sambon min som både är förstående och hjälpsam har erbjudit sig att både handla grundfärg samt måla bordet i morgon 🙂

post-14494-0-76712300-1295463410_thumb.jpg

ha i åtanke att bordet är 2,4 meter brett 😄

måste dock tänka om lite med absorbenten i mitten då högtalarna inte hamnade där jag ville .......

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar försöka minimera skrivbordsytan då man annars riskerar att få en jobbig (stark) reflektion från denna som brukar resultera i en eller flera kraftiga dippar i mellanregistret. Du bör även försöka få upp monitorerna i öronhöjd eller högre (och vinkla ned mot lyssningsposition):

https://www.studio.se/index.php?showtopic=76831&view=findpost&p=1091118

Har du gjort några mätningar för att bekräfta att du är på rätt väg?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej martinöjes.

har sneglat in din tråd några ggr faktiskt,men enbart som observatör, då jag inte är så kunnig inom området, och det värsta jag vet är förståsig påare,då kan jag ju inte bli en själv..... 😉

hur långt har du kommit i dina mätningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej martinöjes.

har sneglat in din tråd några ggr faktiskt,men enbart som observatör, då jag inte är så kunnig inom området, och det värsta jag vet är förståsig påare,då kan jag ju inte bli en själv..... 😉

hur långt har du kommit i dina mätningar?

Jag har fått lite mer koll på programmet men har bara hunnit mäta rummets respons en gång i lyssningsposition. Det har givit mig en frekvensresponskurva som nu diskuteras i tråden lite grann. Gilbert har föreslagit en närmare titt på några frekvenser.

Men hjälp av beräkningarna jag gjort på rummet (http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm) så har jag ju några kandidater till stående vågor. En variant för att verifiera detta tror jag är att ställa en högtalare i ena hörnet av rummet och köra en svepmätning med mikrofonen placerad i ett hörn i andra änden av rummet, i den ledd jag misstänker stående våg. Då borde jag tydligt kunna se hur den frekvensen sticker ut i diagrammet, eftersom amplituden för frekvensen kommer att vara som starkast precis där vågen vänder, dvs vid väggen.

Förutom stående våg så kan mina utstickande frekvenser också bero på SBIR: den påverkan av ljudstyrkan som uppstår pga inblandning/interferens av ljudvågen från en studs mot närliggande hård yta (vägg) som uppkommer pga av att låga frekvenser breder ut sig i alla riktningar, och inte bara åt det håll högtalaren är riktad. Läs mer om SBIR här.

Så närmast har jag ett gäng mätningar framför mig för att försöka fastställa vad mina utstickande frekvenser beror på. När jag vet det kan jag också välja lämpligt sätt att behandla dem för att jämna ut kurvan.

OBS att jag verkligen inte är "kunnig" inom detta. Jag försöker bara lära mig och omvandla teorin till något jag kan använda i praktiken. För mig är det intressantare att göra åtgärderna om jag har ett hum om varför jag behöver göra dem och varför en viss metod rekommenderas. Andra nöjer sig säkert med goda råd och ett hyfsat resultat. Men resan är en del av målet för mig.

Jag tror också att oavsett vilken ambition man har så vinner vi alla på att dela med oss av erfarenheter, insikter och inte minst misstagen vi gör!

/ Martin

Edit: tog bort dubbelskrivning

Redigerat av MartinÖjes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...