Jump to content
Annons

Köpa balanserade kablar (vart?)


dj christian

Recommended Posts

Annons

Hos vilken handlare som helst. Gå till din lokala butik och köp exempelvis HOSA-kablar, så blir det billigt - och du slipper dessutom fraktkostnaden... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos vilken handlare som helst. Gå till din lokala butik och köp exempelvis HOSA-kablar, så blir det billigt - och du slipper dessutom fraktkostnaden... 😉

Tack men nej tack, tips på Hosa kablar lite som en förolämpning, inget agg mot dig;). Aldrig har jag haft så dåliga kablar som Hosa. Har haft 3st RCA/RCA, RCA/TELE par-kablar (på alla dem har vänster kanal dött) och en 2x Tele balanserad Y-kabel till hona jack och likaså den har gått sönder för mig. Klipper man dem mitt itu, så ser man att de har världens smalaste koppartråd man någonsin skådat.

De är kablar gjorda i helvetet helt enkelt!! Skräp och åter skräp!!

Visst kan jag gå till Musikbörsen men är lite dyra på kablar?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=958556&artno=218074

Denna på 10m är lite för dyr för min smak. Behöver två. Minst 6m. Men jag ska kolla in Thomanns utbud också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack men nej tack, tips på Hosa kablar lite som en förolämpning, inget agg mot dig;). Aldrig har jag haft så dåliga kablar som Hosa. Har haft 3st RCA/RCA, RCA/TELE par-kablar (på alla dem har vänster kanal dött) och en 2x Tele balanserad Y-kabel till hona jack och likaså den har gått sönder för mig. Klipper man dem mitt itu, så ser man att de har världens smalaste koppartråd man någonsin skådat.

De är kablar gjorda i helvetet helt enkelt!! Skräp och åter skräp!!

Jag har hittills inte haft några Hosa-kablar som har gått sönder - och jag har gott om flera år gamla sådana i min rigg. De sitter i och för sig permanent inkopplade - och då är det förstås större chans att de håller. När det gäller balanserade kablar är ärligt talat kabelns kvalitet inte alls avgörande för ljudet eller störningar etc - utan det enda du får med dyrare kablar, är bättre mekanisk stabilitet som behövs om de ligger där man kan trampa på dem eller om de är utsatta för mycket omkopplingar etc.

Hosa har ju dessutom olika kvaliteter på kabeln - och både billiga kontakter och Neutrik, så man kan faktiskt välja vilken nivå man vill lägga sig på... Du kan lugnt räkna med att alla kablar i samma prisläge, är snarlika kvalitetsmässigt, så du får gå upp i pris även om du köper från Thomann... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska dom användas ordentligt så kommer det tyvär kosta en del. Antingen köper man billiga kablar och byter oftare eller dyrare kablar som håller längre. Dom allra flesta musikaffärerna har flera varianter och prisnivåer hemma. Kan vara gött att fysiskt se och känna på dom istället för att beställa från nätet om man är osäker.

Alternativt så köper man bra kontakter typ neutrik och nån bra lösmeters-kabel tex mogami eller klotz och så löder man själv.

Jag brukar försöka att alltid ha ett lager kontakter hemma, 10-20 av varje sort tele, bal-tele, RCA, XLR-hane/hona mfl samt minst 50 meter kabel av både mic och instrument-typ. Då klarar man sig bra när antalet kablarna inte räcker, om det gått sönder eller om dom försvunnit. En nördig vana som sitter kvar sedan tiden man jobbade med PA misstänker jag 😊

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ska dom användas ordentligt så kommer det tyvär kosta en del. Antingen köper man billiga kablar och byter oftare eller dyrare kablar som håller längre. Dom allra flesta musikaffärerna har flera varianter och prisnivåer hemma. Kan vara gött att fysiskt se och känna på dom istället för att beställa från nätet om man är osäker.

Alternativt så köper man bra kontakter typ neutrik och nån bra lösmeters-kabel tex mogami eller klotz och så löder man själv.

Jag brukar försöka att alltid ha ett lager kontakter hemma, 10-20 av varje sort tele, bal-tele, RCA, XLR-hane/hona mfl samt minst 50 meter kabel av både mic och instrument-typ. Då klarar man sig bra när antalet kablarna inte räcker, om det gått sönder eller om dom försvunnit. En nördig vana som sitter kvar sedan tiden man jobbade med PA misstänker jag 😊

Okej jag hittade Klotz TP414 och Neutrik kontakter men det blev tydligen några 50spänn dyrare per par än att köpa tex direkt från Musikbörsen.

Dessa kollar jag på, är de bra?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=948972&artno=241920

Om jag nu ska köra balanserat så är det 2 ringar på Tele jacket som gäller eller bara en? Ljudkortet ett ESI Juli@ har två utgångar, en för höger respektive vänster kanal.

Tackar!

edit: Kom på att dessa jag listade ovanför var XLR hona, jag letar efter XLR hanne 3-pins. Baaaah att det ska vara så svårt! 🙁

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej jag hittade Klotz TP414 och Neutrik kontakter men det blev tydligen några 50spänn dyrare per par än att köpa tex direkt från Musikbörsen.

Dessa kollar jag på, är de bra?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=948972&artno=241920

Om jag nu ska köra balanserat så är det 2 ringar på Tele jacket som gäller eller bara en? Ljudkortet ett ESI Juli@ har två utgångar, en för höger respektive vänster kanal.

Tackar!

Klotz är det absolut inget fel på. 🙂

Balanserat kräver alltid 3 poler, så det är TRS ("stereotele") som ska användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klotz är det absolut inget fel på. 🙂

Balanserat kräver alltid 3 poler, så det är TRS ("stereotele") som ska användas.

Okej! Jag har tittat närmare på just denna ur deras sortiment.

http://www.klotz-ais.com/cgi-bin/quickorder/lshop.cgi?action=showdetail&artnum=3J_7-1N&rubnum=proav.premade.aanalog.xj.MY204bal&wkid=1294131063-1330&ls=e&nocache=

Den som går under benämningen 3JM7-1N050, en fem meters. Hur får man tag i sådan i Sverige? Ska man fråga Musikbörsen om en specialbeställning? Behöver två stycken av denna eftersom ljudkortet har en utgång för separat kanal, nämligen höger och vänster.

En sista fråga vad är skillnaden mellan Amphenol och Neutrik?

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är TTS som har agenturen för Klotz, så det bör gå att få tag på från alla svenska handlare. 🙂

Varken Neutrik eller Amphenol är något budgetkrafs, utan det är mycket bra kvalitet på båda, men Neutrik är bättre. Ska du ut och turnera så att kablar och kontakter slits mycket, så är det idé att satsa på det bästa, men annars spelar det inte lika stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är TTS som har agenturen för Klotz, så det bör gå att få tag på från alla svenska handlare. 🙂

Varken Neutrik eller Amphenol är något budgetkrafs, utan det är mycket bra kvalitet på båda, men Neutrik är bättre. Ska du ut och turnera så att kablar och kontakter slits mycket, så är det idé att satsa på det bästa, men annars spelar det inte lika stor roll.

Har nu kontaktat TTS och de skulle lägga en order. Men Klotz färdigmonterade kablar är rätt dyra dock. 445kr för en 5 meter XLR hane till Tele stereo och jag behöver två st. Känns ju lagom roligt o lägga ut 900spänn på balanserade kablar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...