Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Licensen är en "gubbe", "överstruket $" och "=". Det finns ju sex stycken (?) varianter.

Fr.o.m. maj 2009 till maj 2011 knorrar ju inte STIM om CC iaf. Anpassning till verkligheten typ... ☺️

Annons
Postat
"You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work

Under the following conditions:

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Noncommercial — You may not use this work for commercial purposes.

No Derivative Works — You may not alter, transform, or build upon this work."

Avser "YOU" man (tredje person) eller "DU" du (andra person) här?

Det avser tredje part. Lyssnaren. Upphovsrättsinnehavaren nämns som "author or licensor".

Detta är ett avtal mellan ett skivbolag och en artist.

Nej, det är normalt ett avtal mellan artist och alla som tar del av musiken. Det är möjligt att det går att på något vis använda i avtal med skivbolag, men det är inte så det normalt görs. Ska man släppa CC-licensierad musik via bolag får man snacka med dem om hur man löser det rättighetsmässigt, men avtalstexten är skriven utifrån att skaparen av verket medger vissa rättigheter och skyldigheter till den som tar del av verket, inga andra inblandade.

Får inte artisten använda låten vid senare tillfällen i kommersiella syften, typ låta lägga den på en cd eller ta betalt för framförande?

Om du inte har överlåtit några rättigheter till någon annan (tex. skivbolag) i separata avtal, står det dig fritt att släppa om samma verk i hur många licenser du vill. Du kan alltså först välja att släppa den i en jättefri CC-licens som tillåter nästan allt, för att vid ett senare tillfälle släppa den med "alla rättigheter förbehållna". Du kan dock aldrig dra tillbaka en licens från ett verk när det väl offentliggjorts med den licensen, så om man fortfarande kan ta del av verket med CC-licens gäller den. Exakt hur det där fungerar ska jag inte säga för mycket om, för jag är ingen jurist, tack och lov.

Postat

"Nej, det är normalt ett avtal mellan artist och alla som tar del av musiken. Det är möjligt att det går att på något vis använda i avtal med skivbolag, men det är inte så det normalt görs. Ska man släppa CC-licensierad musik via bolag får man snacka med dem om hur man löser det rättighetsmässigt, men avtalstexten är skriven utifrån att skaparen av verket medger vissa rättigheter och skyldigheter till den som tar del av verket, inga andra inblandade." [källa Dingbatus Emeritus]

Jo jag vet... men kompisens skivbolag skrev att han ingår det avtalet med dem som skivbolag. Det gäller en låt på en samlingsskiva för välgörenhet.

Postat

Du kan alltså först välja att släppa den i en jättefri CC-licens som tillåter nästan allt, för att vid ett senare tillfälle släppa den med "alla rättigheter förbehållna". Du kan dock aldrig dra tillbaka en licens från ett verk när det väl offentliggjorts med den licensen, så om man fortfarande kan ta del av verket med CC-licens gäller den.

Så du menar att CC kan vara tidsbegränsad? Det står ingenting i avtalet om det tydligen...

Skivan släpps och inte vet jag om det står på att det är en CC då.

Postat

Så du menar att CC kan vara tidsbegränsad? Det står ingenting i avtalet om det tydligen...

Skivan släpps och inte vet jag om det står på att det är en CC då.

Nej, den är evig. Men du kan släppa verket igen under en annan licens, som då OCKSÅ gäller. Multipla licenser. Men hur det funkar mer exakt får du fråga någon som vet.

Postat

Jo jag vet... men kompisens skivbolag skrev att han ingår det avtalet med dem som skivbolag. Det gäller en låt på en samlingsskiva för välgörenhet.

Det får stå för skivbolaget. Inget jag kan ta på mitt samvete.

Postat

Dyrt? Ovärt om man inte stannar kvar typ en vecka för det är så långt bort? Därför ännu dyrare?

skulle ju kunna gå på decemberists en vecka innan också.

fast vem försöker jag lura, jag kommer inte åka dit 😛

Postat

När jag har ett eget kylskåp att administrera kommer jag inte att köpa jordnötssmör. Men man har ju inget emot att utnyttja situationen.

Postat

Jag har ätit jordnötssmör en enda gång i hela mitt liv. Det motsvarade ungefär en desertsked och jag tyckte banne mej att det fick räcka så...

Rätt neutralt inställd.

☺️

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.