Jump to content
Annons

Brygga/stick som Michael Jackson?


oscarb15

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur man gör en brygga lika mäktig som i många av Michael Jacksons låtar. (Tex. Baby be mine vid 0.50, sticket i thriller vid 2:45, sticket i bad vid 2.53, remember the time vid 2.06, sticket i Heartbreaker vid 2.06 etc)

Vad är musikteorin bakom dessa stick och bryggor? är det någon speciell ackordföljd? byter låten skala?

Ett sätt vore väl att lära sig dessa låtar och sen försöka se något sammanhang mellan dessa stick och bryggor, men det vore nog bättre ifall man kunde få musikteorin bakom detta förklarat för sig istället så att man förstår det på en djupare nivå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ofta börjar stick med subdominanten alltså om låten går i C så börjar sticket på ett F ackord. Men vad som helst går egentligen. Grejen med ett stick är att det ska komma något nytt. Om man ska ha några "regler" så börjar oftast sticket på ett annat ackord än vad tidigare ackordföljder i låten gjort. Man har fortfarande samma tonart, samma skala. Ibland byter låten taktart alltså att virveln kommer hälften så ofta om du förstår vad jag menar.

Men grunden är alltid att det ska komma något nytt, intensiteten kan öka eller sjunka, nya instrument kan komma på, ny ackordföljd. Det kan vara en väldigt subtil förändring eller så händer jättemycket. Detta kommer med erfarenhet, skriv mycket musik och framför/spela in och tillslut så vet man vad som låter snyggt.

Det är inget speciellt med Michael Jacksons låtar, samma gamla ackord som alla andra använder. 🙂 Sticket i Heartbreaker tex är F G Am - F G Am (Om låten går i C dur) En av de vanligaste ackordföljderna i ett stick. Mycket sitter i soundet, vilka instrument används, hur har de spelats in, vilka effekter används, hur allt är arrangerat. Det är det som gör att det låter Michael Jacksonm, trots att det är samma ackordföljder som tusentals andra använt.

Som Neosus säger lyssna på olika låtar och ta reda på vilka ackord som spelas, lyssna vad det är som händer, vad kommer till? vad tas bort? Det finns inga genvägar som det heter. 🙂

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar hur man gör en brygga lika mäktig som i många av Michael Jacksons låtar. (Tex. Baby be mine vid 0.50, sticket i thriller vid 2:45, sticket i bad vid 2.53, remember the time vid 2.06, sticket i Heartbreaker vid 2.06 etc)

Vad är musikteorin bakom dessa stick och bryggor? är det någon speciell ackordföljd? byter låten skala?

Ett sätt vore väl att lära sig dessa låtar och sen försöka se något sammanhang mellan dessa stick och bryggor, men det vore nog bättre ifall man kunde få musikteorin bakom detta förklarat för sig istället så att man förstår det på en djupare nivå 😛

Jag kollade lite på låtarna du snackade om och försökte analysera lite.

Det jag tycker sticker ut lite i Baby be mine är ackordföljden C#m7 - B - A - A/G# - F#m7 - Dmaj7 - B - C#m7.

Dmaj7 skulle också kunna skrivas som F#m/D. Det skulle betyda att vi har en två-femma (F#m - B7) som leder till E-dur men som istället löses upp till parallellen C#m7. Men det är framförallt bastonen D som överaskar och bryter av eftersom tonen D inte är tonal i C#m.

Sticket i Thriller har ackordföljden F#7 - Amaj7 - B - C#m7 - C#m7/B - Bbm7b5 - Amaj7 - Ab7sus4 - Ab7 - C#m7.

Det som sticker ut lite är F#7-ackordet som i tonarten borde vara ett moll, men det är absolut inte ovanligt att subdominanten är dur i molltonarter så egentligen är det inte så konstigt.

Det jag tycker gör sticket bra är dels den kromatiska rörelsen från B till Ab som finns i basen. Sticket kommer också lite oväntat i perioden då det är en extra takt instoppat mellan refrängen och sticket, dessutom kommer det inledande F#7-ackordet på fyran i takten vilket jag i det här fallet är mycket coolare än om det hade kommit på synkopen eller ettan. Hela sticket byggs upp successivt med körer och blås.

Bryggan i Bad har ackordföljden Bm7 - C#m7 - Bm7 - C#m7 - Bm7 - C#m7 - E7+9 i en Am-tonalitet. Bm7 och C#m7 känns för mig mer som hämtade från A-dur men ackordföljden är egentligen inte så märkvärdig eller ovanlig. Grejen tror jag istället är att hela låten tuggar på med samma riff i basen och samma ackordföljd, därför uppfattar man dessa ackord som väldigt nya och fräscha när de väl kommer.

Sticket i Remember the time är väldigt lik bryggan i Bad, låten tuggar på i samma mönster genom hela låten förutom i sticket, men det håller sig inom tonarten. Ackordföljden är: C#maj7 - Fm7 - C#maj7 - Fm7 - C#maj7 - Fm7 - Bbm7 - C7+9 i en Fm-tonalitet.

Sticket i Heartbreaker bryter inte heller mot tonaliteten (nästan, det finns en genomgångston, ett A på ordet what will she say) och bygger också på att låten förändras väldigt lite i övrigt, därför känns dessa små förändringar väldigt stora. Ackordföljd i sticket: B - Db - Ebm - B - Db - Db/Eb - Ebm - B - Db - Ebm - Abm7 - Bb7 i en Ebm-tonalitet.

I dessa låtar finns ingen särskild formel eller ackordföljd som används genomgående, men om man vill generalisera och försöka hitta ett samband mellan dessa låtar kan man se att tre av dem (Bad, Remember the time och Heartbreaker) har en liknande struktur. Harmoniken i låtarna förändras väldigt lite, vers och refräng är i stort sett lika harmoniskt sett. Sticket kommer med något nytt och även om det inte är särskilt märkliga ackordföljder så känns det som att det bryter av och att det ger någonting nytt till låten.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade lite på låtarna du snackade om och försökte analysera lite.

Det jag tycker sticker ut lite i Baby be mine är ackordföljden C#m7 - B - A - A/G# - F#m7 - Dmaj7 - B - C#m7.

Dmaj7 skulle också kunna skrivas som F#m/D. Det skulle betyda att vi har en två-femma (F#m - B7) som leder till E-dur men som istället löses upp till parallellen C#m7. Men det är framförallt bastonen D som överaskar och bryter av eftersom tonen D inte är tonal i C#m.

Sticket i Thriller har ackordföljden F#7 - Amaj7 - B - C#m7 - C#m7/B - Bbm7b5 - Amaj7 - Ab7sus4 - Ab7 - C#m7.

Det som sticker ut lite är F#7-ackordet som i tonarten borde vara ett moll, men det är absolut inte ovanligt att subdominanten är dur i molltonarter så egentligen är det inte så konstigt.

Det jag tycker gör sticket bra är dels den kromatiska rörelsen från B till Ab som finns i basen. Sticket kommer också lite oväntat i perioden då det är en extra takt instoppat mellan refrängen och sticket, dessutom kommer det inledande F#7-ackordet på fyran i takten vilket jag i det här fallet är mycket coolare än om det hade kommit på synkopen eller ettan. Hela sticket byggs upp successivt med körer och blås.

Bryggan i Bad har ackordföljden Bm7 - C#m7 - Bm7 - C#m7 - Bm7 - C#m7 - E7+9 i en Am-tonalitet. Bm7 och C#m7 känns för mig mer som hämtade från A-dur men ackordföljden är egentligen inte så märkvärdig eller ovanlig. Grejen tror jag istället är att hela låten tuggar på med samma riff i basen och samma ackordföljd, därför uppfattar man dessa ackord som väldigt nya och fräscha när de väl kommer.

Sticket i Remember the time är väldigt lik bryggan i Bad, låten tuggar på i samma mönster genom hela låten förutom i sticket, men det håller sig inom tonarten. Ackordföljden är: C#maj7 - Fm7 - C#maj7 - Fm7 - C#maj7 - Fm7 - Bbm7 - C7+9 i en Fm-tonalitet.

Sticket i Heartbreaker bryter inte heller mot tonaliteten (nästan, det finns en genomgångston, ett A på ordet what will she say) och bygger också på att låten förändras väldigt lite i övrigt, därför känns dessa små förändringar väldigt stora. Ackordföljd i sticket: B - Db - Ebm - B - Db - Db/Eb - Ebm - B - Db - Ebm - Abm7 - Bb7 i en Ebm-tonalitet.

I dessa låtar finns ingen särskild formel eller ackordföljd som används genomgående, men om man vill generalisera och försöka hitta ett samband mellan dessa låtar kan man se att tre av dem (Bad, Remember the time och Heartbreaker) har en liknande struktur. Harmoniken i låtarna förändras väldigt lite, vers och refräng är i stort sett lika harmoniskt sett. Sticket kommer med något nytt och även om det inte är särskilt märkliga ackordföljder så känns det som att det bryter av och att det ger någonting nytt till låten.

Imponerande Quoman!!! Jag kastar in handduken.... 😄

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...