Jump to content
Annons

Bara mina favorita gitarrsolon...


Elephanttea

Recommended Posts

Annons

Snackar vi om digitala signaler som klipper, eller vad?

Låter som ett skämt. Har aldrig stött på sämre förstärkarsimulator.

Ett tips är att spela sakta till en metronom. Försök håll allt så rent som möjligt, även fast det inte alltid är så kul. Ha även koll på touchen hela tiden. Men sånt kommer med tiden. Efter redan 5år kommer du märka en stor skillnad om du verkligen koncentrerar dig på dessa saker. Efter de första nybörjaråren går det bara uppåt om man orkar öva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryck alla sladdar som går till gitarren, sätt dig med meteronomen och lira helt akustiskt med din elgitarr. Det började jag med för kanske fem-sex år sedan, efter att nästan bara öva förstärkt, och det har tagit mig mycket långt i mitt gitarrspel.

Kul att du spelar in när du lirar, det är ett bra sätt att utvecklas det också. Lyssna, analysera och fokusera på några grejer i taget. Sen är det bara att låta tiden ha sin gilla gång och LIRA 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte precis en begagnad digitech rp 90 med olika stärkar simulatorer och effekter....det låter.....men det är helt okey om man kör ljuden genom cubase da tube har jag upptäckt....sitter och exprimenterar med pedalen nu. lägger säkert ut ljud prov nästa vecka om jag får till nåt som låter skapligt.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte provat just Abletons variant, men en mängd andra förstärkarsimulator. De flesta låter ju från någonstans runt klart användbart till mycket bra. Den som hävdar att han/hon kan höra skillnad på en ok förstärkarsimulator och en uppmickad förstärkare ljuger oftast.

Observera att jag nu pratar om att lyssna på en färdiginspelad låt, inte om man upplever någon skillnad när man spelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta låter ju från någonstans runt klart användbart till mycket bra. Den som hävdar att han/hon kan höra skillnad på en ok förstärkarsimulator och en uppmickad förstärkare ljuger

Håller fullständigt med. Och det är en åsikt jag fått försvara med näbbar och klor. Det finns en väldig motvilja bland gitarrister när det kommer till att erkänna hur bra många simuleringar faktiskt låter. Känslan fattas helt klart (iaf på datapluggarna. Axe-Fx och Eleven Rack är i det närmaste identiska med en riktig när det kommer till "känslan", i min mening) men ljudet är ofta ruggigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amplitube 3 låter förjävla bra faktiskt. Man kan ratta in allt från ett 'tråkigt' pink floyd-ljud till ett sjukt maffigt high on fire-ljud. Jag kommer nog definitivt komplettera den uppmickade med minst en dubb från AT3 i vår när det är dags för skivinspelning. Ensamt vetefan dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är nu ingen gitarrist men jag har svårt att tänka mig att Amp är dålig. Har själv bara använt den på Bas än och det fungerade utmärkt. Softtube har utvecklat den för Live och jag har svårt att tänka mig att dom använder andra algoritmer här än i sina egna produkter. Som sagt var så tror jag att Amp är alldeles utmärkt. Ska ta och testa själv med gitarr också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...