Jump to content
Annons

STAGEBOX I STUDION?


darlione

Recommended Posts

Jag har kommit fram till att jag behöver en stagebox för att slippa allt krångel med sladdar upp på skrivbordet.

1. Först blev jag helt chockad när jag såg priserna på stageboxar på t ex thomann, vad betalar man egentligen för när man köper en stagebox för typ 4000? Är inte meningen bara att flytta XLRuttagen så att de blir lite behändigare?

Sen såg jag att man kan stället kan köpa tomma skal med XLRhål,(typ en sånhär http://www.thomann.de/se/sommer_cable_stagebox_8_kanal_mkii.htm )

2. Jag känner mig helt ute och cyklar när jag kikar på en sånhär female XLR socket: http://www.thomann.de/se/neutrik_nc_3fdl1.htm KOLLA BAKSIDAN på den! Där man man ju inte koppla in en till XLRsladd som ska gå till preampen?!

Jag är ute efter en stagebox som tar två xlr-kablar från mickar, och även 2 tele-kablar från t ex bas eller akustisk gitarr för att line:a. Det enda jag hittar är typ en sånhär: http://www.thomann.de/se/neutrik_nj_3fp6c.htm

Förstår inte hur man kan koppla vidare en telekabel därifrån till t ex en linebox eller ljudkort? ser rätt konstigt ut!

3. Är det möjligt att patcha vidare en telekabel så som jag försökt förklara från t ex en bas och till en ny (UNBALANCED?!) tele till t ex linebox lr ljudkort? Eller tappar man jättemycket signal? Sorry att ja e så okunnig men kan man koppla vidare till en balanserad tele för att bibehålla signalen? alltså:

Bas/Ak-Gitarr --> TS-tele --> min påhittade stagebox med en telesocket(?) --> balanserad eller obalanserad telekabel --> Linebox/Ljudkort -är jag ute o cyklar?

Väldigt röriga frågor men hoppas någon förstår vad jag menar, SJUKT TACKSAM FÖR SVAR! 🙂

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du vill ha en stagebox med två XLR-anslutningar och två teleanslutningar, stämmer det?

Är det i samma rum som skrivbordet eller ska du köra kablar genom väggen?

I andra änden vad ska kablarna anslutas till? Tänker du ha någon typ av patch eller ska kablarna vara fast anslutna i varsinn preamp/DI eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ha en stagebox med två XLR-anslutningar och två teleanslutningar, stämmer det?

Är det i samma rum som skrivbordet eller ska du köra kablar genom väggen?

I andra änden vad ska kablarna anslutas till? Tänker du ha någon typ av patch eller ska kablarna vara fast anslutna i varsinn preamp/DI eller liknande?

Det stämmer, ja det kommer vara i samma rum, den färdiga stageboxen som länkas såg rätt nice ut, så slipper man mecka ihop själv. fanns ändå inget tomt skal med 2xlr 2 tele.

Alltså nu har jag ingen patchbay men med tiden kmr ja skaffa det. Kan passa på o fråga det också -

Kan man ha en racktuner som tar in allt som som kmr in i mickarna samt lineboxar i princip allt som går in och ut genom kedjan- trots att den bara har en eller två ingångar-alltså patcha på något vis i en patchbay så att man slipper ha varsin stämapparat för varje ändamål. Förstår ni/du hur jag menar? En racktuner som tar upp allt. om man har PREAMP, PATCHBAY och RACKTUNER. i vilken ordning bör man koppla? 🙂

/Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...