Jump to content
Annons

Bandmikrofoner..


the610

Recommended Posts

Halloj!

Jag är sjukt sugen på ett gäng bandmikrofoner, har provat dom asbilliga T.bone RB100 som jag tycker låter sinnessjukt bra för sitt pris.

Saken är den att jag har en 8-kanals preamp med fast fantommatning på alla kanaler och skulle vilja använda bandmikarna tillsammans med andra mikrofoner.

Min fråga är således om det finns någon slags enhet (eller trix för den delen) som "bryter" matningen eller om jag helt enkelt blir tvungen att skaffa mig fler preamps?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Vet ingen enhet på rak arm som gör exakt det du söker.

Det finns dock en sak som jag kommer att tänka på, Trion Audio's "Fethead". Denna adapter är främst tänkt att, med hjälp av fantommatningen, förstärka ljudsignalen för bandmikrofoner och dynamiska. Detta gör den utan att släppa förbi 48v spänningen till micken. Kostar runt femhundringen styck hade jag för mig.

http://tritonaudio.com/index.php?sectionid=4&option=com_content&task=category&id=17&Itemid=33

Men är förstärkning av signalen inte intressant så borde det ju finnas någon billigare lösning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oftast är det ingen fara, så länge man inte kopplar in/ur kabeln medan fantommatningen är igång, men bandmickar ger som regel ganska svag output, så de kan behöva förstärkas extra. Det finns en liten inline-förstärkare från holländska TritonAudio, som heter FetHead. Den sätter man i micken och får 20dB förstärkning. Fantommatningen används till förstärkningen, men skickas inte vidare till micken.

Det finns också en modell som heter FetHead Phantom, som gör samma sak, men skickar igenom fantommatningen till micken - om det är så, att man behöver mer gain till en fantommatad mick, än vad preampen kan ge.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar och bockar!

verkar vara rätt användbar pryl överlag, eller?

Absolut! Den färgar inte heller ljudet något nämnvärt. Dessutom är det ju så, att de flesta preamps brusar förhållandevis mer när man skruvar upp på högre gain (vilket ofta behövs med bandmickar och andra dynamiska) - och det slipper man ifrån tack vare förstärkningen i FetHead - och så får man högre signal genom kabeln också, något som inte heller är fel. 🙂

Det har gått åt ett gäng nyligen, så för stunden finns det bara några enstaka kvar på lager hos undertecknad, men fler är på väg...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Man kan änvända fantommatning på alla mickar. Det ger ingen effekt på mikrofoner som inte ska ha fantommatning (de går inte sönder och ljudet ändras ej)

Jag har hört det från en som jag känner som arbetar på Svenska grammofonstudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...