Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Har kommit över en gammal uher report rullbandare för en spottstyver. Har nu köpt rullband och börjat spela in lite grann. När jag har spelat in och sedan vill göra om och spela in över det gamla ligger det fortfarande kvar. Ska det vara så och hur tar man så fall bort sådant som man inte är nöjd med?

Sen undrar jag också om det här med avmagnetisering. Jag vad exakt blir skillnaden i bandare som inte är avmagnetiserad på länge och en som är det? En av anledningarna till att jag köpte bandaren är att jag vill ju ha ett "varmare" ljud och kanske lite mer "lofi" sound.

Tacksam för hjälp.

/P

Annons
Posted

Har kommit över en gammal uher report rullbandare för en spottstyver. Har nu köpt rullband och börjat spela in lite grann. När jag har spelat in och sedan vill göra om och spela in över det gamla ligger det fortfarande kvar. Ska det vara så och hur tar man så fall bort sådant som man inte är nöjd med?

Sen undrar jag också om det här med avmagnetisering. Jag vad exakt blir skillnaden i bandare som inte är avmagnetiserad på länge och en som är det? En av anledningarna till att jag köpte bandaren är att jag vill ju ha ett "varmare" ljud och kanske lite mer "lofi" sound.

Tacksam för hjälp.

/P

Hur många kanaler har du på bandspelaren?

Vad är ett "varmare" ljud ?

Posted

Ahh kom på det det nu för det är länge sedan man pillade på en bandspelare !

Du måste lämna in den justering av tonhuvud och avmagnitiserings huvud för det är säkert inte justerat på länge

dvs om du inte kan detta själv ,för där är dom som kan.

Man ställer detta genom att spela in en referens ton i 1khz och 10khz typ då bandspelaren är nyjusterad så när du spelar upp det vid senare tillfälle så kan du justera efter detta.

För mig att det går att köpa band med referenstoner på men det är jo lite gammalt så det är nog svårt att få fatt på.

antar du har 2 spår på din bandspelare

Det är så att ditt inspelnings tonhuvud ligger inte i linje med ditt avmagnitiserings huvud och det måste det göra .

Posted

Ahh kom på det det nu för det är länge sedan man pillade på en bandspelare !

Du måste lämna in den justering av tonhuvud och avmagnitiserings huvud för det är säkert inte justerat på länge

dvs om du inte kan detta själv ,för där är dom som kan.

Måste och måste, det beror väl på vilken nivå man lägger sig på. Om man vill ha lite mer lofisound så är det inte så noga med sånt. Jag har aldrig justerat min efter referenstoner och sånt, det funkar utmärkt ändå.

Men rengöra tonhuvudena från damm och smuts med tops och t-sprit bör man göra oavsett.

Posted

ok, tack!

om jag rengör med tops och sprit (isopropanol har jag hört att man ska använda), kommer det göra att gammalt inspelat inte ligger kavr om man splar över det då?

ja, det är en tvåkanals btw.

Posted

ok, tack!

om jag rengör med tops och sprit (isopropanol har jag hört att man ska använda), kommer det göra att gammalt inspelat inte ligger kavr om man splar över det då?

Förmodligen inte. Har du någon bild eller information om bandaren? Om det inte är en funktion som du bara inte lyckats stänga av så kan det vara fel på raderhuvudet antar jag. Rengöring borde inte påverka det, du kanske blir tvungen att mecka lite inuti den.

Posted

Måste och måste, det beror väl på vilken nivå man lägger sig på. Om man vill ha lite mer lofisound så är det inte så noga med sånt. Jag har aldrig justerat min efter referenstoner och sånt, det funkar utmärkt ändå.

Men rengöra tonhuvudena från damm och smuts med tops och t-sprit bör man göra oavsett.

Nä ! du har rätt!😄 Byta däck på bilen behöver man inte heller göra.😛

Men han frågade hur man tar bort det man inte var nöjd med som låg kvar.

Och är det så ! Att om det inte är inställt dvs om det nu inte skulle vara tjockt lager med järnoxid på tonhuvud ,villket det också kan vara som man då tar bort med isopropanol +tops,

så får man justera tonhuvud och avspelningshuvud för att få det bra. Men den kan vara sönder också.

Man kan också lägga bandet på en tjock-Tv i ett år eller så kasta bandet på golvet 500000 gånger eller mer,

Eller varför inte gnida det över en stark högtalarmagnet ,även om dom sistnämda sakerna är saker man inte ska eller bör göra.

Finns det många saker som kan få det som finns på bandet att försvinna.

Så varför ska man rengöra tonhuvud det är jo bara lo fi sound han är ute efter.😉

Posted

Så varför ska man rengöra tonhuvud det är jo bara lo fi sound han är ute efter.😉

Om du läser inlägget du citerar så skriver jag att man ska rengöra, men att lämna in på service förmodligen inte behövs.

Posted

Det är väl nåt sargigt glapp som gör att inte raderhuvudet får ström? Kanske... Försök hitta nån riktigt gammal radioTV-reperatör, de kan fixa den...

Posted

Om du läser inlägget du citerar så skriver jag att man ska rengöra, men att lämna in på service förmodligen inte behövs.

Ja!oj. såg detta nu, det är mitt fel läste slarvigt.

Ursäkta

Posted

ok, tack så mkt för alla hjälpsamma svar. Ska öppna upp och rengöra lite och som första steg så får vi se vad som händer...

Posted

ok, tack så mkt för alla hjälpsamma svar. Ska öppna upp och rengöra lite och som första steg så får vi se vad som händer...

Det kanske är en kontakt i rec-knappen som är ärgad och får igång inspelningshuvudet, men inte raderhuvudet? Kontaktspray kan göra underverk.