Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag vet inte om detta egentligen hör hemma i mix avdelning, det beror pÄ era svar.

Jo, tÀnkte helt enkelt om nÄgon har nÄt förslag pÄ hur man fÄr till den feta virveln i Metallicas "Whiskey in the Jar"?

NÀr man sjÀlv försöker komprimera skiten ur nÄgonting sÄ lÄter det verkligen som man har komprimerat skiten ur nÄgonting,

alltsÄ inte positivt menat.

Tack pĂ„ förhand! 😑

Annons
Postat (redigerat)

Jag vet sÄklart inte exakt vad dom gjorde vid inspelningen av Garage Inc men det dÀr ska inte vara sÄ svÄrt.

1. Se till att du spelar in i ett rÀtt stort rum.

2. StÀm ner virveln lite grann och ta bort rigningen (vilket man alltid bör göra men vissa verkar inte förstÄ det... Kollar pÄ Lars Ulrich Ä hans jÀvla St Anger!!!)

3. SÀtt en mick vid virveln, enklast Àr vÀl en SM57. Rikta den mot mitten.

4. SlÄ hÄrt som fan precis i mitten pÄ virveln.

5. Boosta lite i botten pÄ virveln (runt 150-200) och lite i toppen.

6. AnvÀnd kompressor kan du sÀkert göra men jag vet ju inte exakta instÀllningarna det fÄr du nog fÄ fram sjÀlv.

Jag har fÄtt fram fetare ljud utan kompressor sÄ det Àr inte livsnödvÀndigt.

SÄ skulle jag ha gÄtt tillvÀga iallafall.

Redigerat av tvÄtakt
Postat

Kollar pÄ Lars Ulrich Ä hans jÀvla St Anger!!!

Ja, den lĂ„ter som skit. Men det var ju det sound man var ute efter, inte direkt som att de inte har koll pĂ„ mixningen 😉

Postat

Ja, den lĂ„ter som skit. Men det var ju det sound man var ute efter, inte direkt som att de inte har koll pĂ„ mixningen 😉

Fast det har nog mer med engineering att göra.

Sedan rÀknade dom nog inte med att man skulle bli sÄ in i h-vete dödligt less pÄ den "roterande" ringning som det blev i dom snabba lÄtarna.

Postat

This is more like it! Tackar.

Mixerbordet Àr mitt instrument, sÄ rigningen Àr?

Postat

Det Àr nÄgot hemskt som brukar ligga runt 400 hz enligt mina erfarenheter.

SÄ om mixerbordet Àr ditt instrument sÄ fÄr du kapa dÀr nÄnstans.

Eller helt enkelt tejpa fast toapapper pÄ virveln

Postat

Jag tycker snarare det brukar ligga kring 1-2k... eller pratar ni inte om det dÀr irriterande "pinget" som ofta finns i en plÄtvirvel? Sjukt fult. Har ofta en hel del med rummet att göra ocksÄ. Flutterekon och skit kan förstÀrka sÄnt (fluttereko pÄ trummor lÄter ju hursomhelst apa).

Postat

Om man bara vill minska sjunget i trumskinnet utan att Àndra tonen (dvs behöva stÀmma om), sÄ kan jag tipsa om moongel. Det Àr smÄ gelatinliknande rektangulÀra klibbiga saker man sÀtter pÄ skinnet som dÀmpar vibrationerna. Kan enkelt flyttas och tas bort utan att lÀmna nÄgra mÀrken. NÀr de blir skitiga sÄ sköljer man bara av dem, funkar nÄgra ggr (nÀr de blir för gamla sÄ fÄr man köpa nya). De smÄ sakerna kan verkligen göra underverk!!! Rekommenderas starkt. Brukar ibland sÀtta en pÄ sargen precis vid miken för att minska resonansen och pinget i den som uppstÄr vid kantslag. AnvÀnds ocksÄ med fördel för att tÀmja sjung i puköverskinn om man vill ha ett torrare pukljud.

Har Àven sett folk anvÀnda pÄ cymbaler (av nÄn anledning), men det vet jag inget om...

Postat

Det Àr nÄgot hemskt som brukar ligga runt 400 hz enligt mina erfarenheter.

SÄ om mixerbordet Àr ditt instrument sÄ fÄr du kapa dÀr nÄnstans.

Eller helt enkelt tejpa fast toapapper pÄ virveln

Jamen det blir ju engeneering, mixerbordet Ă€r ju hans instrument, hep! â˜ș

Postat

Mixerbordet Àr ditt instrumet? Hur slÄr du pÄ mixerbordet för att fÄ den att lÄta som en Metallica-virvel???

OK, den var dĂ„lig. Ångrar mig redan...

Postat

Mixerbordet Àr ditt instrumet? Hur slÄr du pÄ mixerbordet för att fÄ den att lÄta som en Metallica-virvel???

OK, den var dĂ„lig. Ångrar mig redan...

StÄr och hammrar som fan pÄ inputen med en trumpinne

Postat

Man ska Àven tÀnka pÄ att Lars Ulrich ofta kör pÄ vÀldigt djupa virveltrummor. NÄgonstans kring 6,5 till 7 tums djup, vilket ocksÄ Àr en vÀldigt relevant detalj i sammanhanget.

Med en djup virvel fÄr man ett djupare och flÀskigare sound. Hur mycket man Àn rattar med EQ och kompressor pÄ en nedstÀmd 5-tumsvirvel sÄ kommer den aldrig lÄta som en 7-tummare.

Och sÄ spelar ju material ocksÄ stor roll, om han kör med trÀ eller metall pÄ den dÀr inspelningen. Jag tror han för det mesta kör plÄtvirvel, men Àr inte helt sÀker.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.