Soxic Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Har en JJlabs mic som jag är hyfsat nöjd med, men skulle kanske vilja uppgradera mig. Är ute efter en mic att använda för inspelning av främst sång, men även kanske akustisk gitarr. Pristak 2.000:-. Är SM57:an nåt att ha? Är den så mycket bättre än JJlabsmickarna i tusenkronorsklassen? Tacksam för svar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Två mickar i klassen jag fastnat för är Röde mickarna, både NT-1 och 2 är väldigt bra enligt min mening. SE 2200a går på 2100kr hos tysken, också grym mick. Kolla in dom! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Sm7 ftw Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Studio project c1 är också helt ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 (redigerat) Jag är jättenöjd med min kondensatormik som jag köpte härifrån:scrolla ned till 1595 kr på MXL-sidan. Kan inte komma på en enda nackdel med denna mikrofon. Tar in ljudet finfint, ingen jobbig proximityeffekt, utan den smyger sig snarare på lite lagom om man vill ha det, levereras i mjukt skinnfodral i rejäl papplåda, bra enkel hållare medföljer, snygg som få, rak frekvenskurva, passar min tenor, brus har jag inte märkt nåt, pallar ljudtryck också, andas kvalitet. Testat en del andra mikar också, JVC x?, Sony F290, Sony ECM99, Sony ECM908, AKG 214 (bra mik, 3499 kr hos OrderMusic), LineAudio C3, AKG Perception 120. Redigerat 1 december 2010 av debatt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Två mickar i klassen jag fastnat för är Röde mickarna, både NT-1 och 2 är väldigt bra enligt min mening. SE 2200a går på 2100kr hos tysken, också grym mick. Kolla in dom! Håller med på Rödemickarna, jag har bägge. NT1-A är helt suverän på akustisk gitarr. Tystaste (inget brus) mick som finns, hög utsignal. 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Alla ger glatt rekommendationer på mickar de tycker är bra och det är väl ok men det absolut viktigaste man ska veta när det gäller mickar för sång är att man måste prova hur micken passar till rösten den ska ändvändas för (om oftast samma person). En svindyr, allmänt ”erkänd” mick kanske låter apa med just din röst. Prova innan köp m a o! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 jag flikade in det ☺️ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Om ditt pristak är 2000 och ditt rum inte är akustikbehandlat så låter Shure SM57 eller 58 som en utmärkt ide och dessutom kommer du undan lite billigare. Sen beror det också på om du är man eller kvinna och vilket röstregister du har. För en kille som inte sjunger extremt högt blir din mick bra. Rent tekniskt är i många fall dom lite billigare kondensator-mickarna ett bra alternativ men om du har fläktljud/trafikljud, flutterekon osv i rummet du spelar in så skulle jag som kille gå på en basic-mick som 57:an eller 58:an. I det dåliga rummet som jag har så skulle jag hellre gå på en SM7 men den är något dyrare. Har själv en hyfsad mängd av både dyrare och billigare mickar men den mick jag använder mest är SM7:an för att den kräver minst fix med dämpning och avskärmning när jag väl ska spela in. En någorlunda bra tagning med inte allt för mycket dåligt rum prioriterar jag. I synnerhet om man tänker använda mycket kompressor sedan. I det fallet skulle jag välja din mick SM57 istället för att köpa en ny. Den har inte samma täckning i de högre frekvenserna som en av dom bra billiga kondensator eller elektret varianterna men jag sjunger å andra sidan inte lika högt som Mariah Carey. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Glömde tillägga att hur starkt du sjunger är en viktig parameter. Sjunger du starkt så är rummet mindre känsligt. Dock är det så att dom flesta sångare vill kunna sjunga vissa partier väldigt svagt. Allt detta är volymåkning och grader av kompression men även här är en dynamisk mick att föredra framför en kondensator om rummet är dåligt. En annan fördel är att man faktiskt kan ha micken i handen och få mycket bättre kontroll på mikrofontekniken än om man ska hålla på och backa och böja sig framåt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Sjunger du starkt så är rummet mindre känsligt. ? Rummets bidrag i förhållande till direktljud är densamma oavsett nivå på ljudkällan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Det är mindre känsligt på så sätt att du kan använda mindre gain från en svag preamp. Dessutom så blir det som är nära och starkt i en dynamisk mick mycket starkare i förhållande till rummets ljud än vad det skulle bli i en mer detaljerad mick. Min humbla uppfattning av vad som fungerar för mig. Däremot om du sjunger väldigt svagt även om du sjunger nära en dynamisk mick så kan det vara problematiskt. Dels för att du antagligen behöver en mer kraftfull preamp men även på grund av att rumsljudet kommer mycket närmare det som micken tar upp av sången. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Det är mindre känsligt på så sätt att du kan använda mindre gain från en svag preamp. Dessutom så blir det som är nära och starkt i en dynamisk mick mycket starkare i förhållande till rummets ljud än vad det skulle bli i en mer detaljerad mick. Min humbla uppfattning av vad som fungerar för mig. Däremot om du sjunger väldigt svagt även om du sjunger nära en dynamisk mick så kan det vara problematiskt. Dels för att du antagligen behöver en mer kraftfull preamp men även på grund av att rumsljudet kommer mycket närmare det som micken tar upp av sången. Ah, vi talar nog om två olika saker, jag talar om ett akustiskt dåligt rum, d v s att reflektioner och annat som rummet "genererar" i o m ljudkälla, inte låter bra. Att bakgrundsljud (brus, trafik och annat) blir ett problem om man sjunger svagt/längre från micken stämmer givetvis. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Alla ger glatt rekommendationer på mickar de tycker är bra och det är väl ok men det absolut viktigaste man ska veta när det gäller mickar för sång är att man måste prova hur micken passar till rösten den ska ändvändas för (om oftast samma person). En svindyr, allmänt "erkänd" mick kanske låter apa med just din röst. Prova innan köp m a o! Vi vet ju att du skriver att man måste testa sen vi föreslagit vårat! Lite givet är det väl att testa mer än en mick innan man slår till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Lite givet är det väl att testa mer än en mick innan man slår till. Borde vara det, men det händer tyvärr ganska ofta att nybörjare inte greppar detta och kanske blint litar på vad andra tycker (passar på deras röster). Det borde vara förbjudet att tipsa om sångmickar utan att upplysa om att röst är speciellt och att man måste testa vilken mick som passar just sin egen röst (om det nu är man själv som ska gapa i den). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Om man ska köpa en mick ska man givetvis försöka att få prova och i synnerhet om det är en dyrare mick. Det som du Nilsson säger och Gilbert alltid har sagt gäller alltid. Testa micken om du får! Det jag ville säga är att det inte alltid är den bästa micken som passar just dina inspelningsförhållanden så att testa en mick på stället är inte alltid samma sak som att ta hem den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Borde vara det, men det händer tyvärr ganska ofta att nybörjare inte greppar detta och kanske blint litar på vad andra tycker (passar på deras röster). Det borde vara förbjudet att tipsa om sångmickar utan att upplysa om att röst är speciellt och att man måste testa vilken mick som passar just sin egen röst (om det nu är man själv som ska gapa i den). Jag ska ang detta försöka skärpa mig framöver! Du har ju helt rätt. Tipsar man om att SM57 kan vara bra i ett rum med ful akustik, borde man påpeka att det är extra viktigt med ett puffskydd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Antagligen borde jag ha tipsat om både proximity-effekt och puffskydd. Och jag håller med er båda. Testa testa! Däremot vet jag att verkligheten ser annorlunda ut. I dom flesta situationer så har man inte så stora möjligheter att testa någonting under 2000 annat än i butik. I det fallet rekommenderar jag aldrig en mick utan snarare en typ av mick. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Jag skulle kunna tillägga att många av oss sitter med alldeles ypperliga mickar om man går efter tester men som samtidigt inte fungerar bra i inspelningssituationen. Tanken på att alla ska ha en kondensator på 1000 kronor får mig att kräkas. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Tanken på att alla ska ha en kondensator på 1000 kronor får mig att kräkas. För att det är för mycket pengar? För lite? För att alla inte behöver en kond.mik? 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Det har inte att göra med summan av pengar. Det har inte heller att göra med om micken är bra eller inte. Det det har att göra med är inspelningssituationen. Då det gäller sång så tror jag stenhårt på att man ska välja en hyfsat bra dynamisk mick framför en kondensator om man inte har möjlighet att få ett bra och tyst rum. Bara mina erfarenheter men jag kan ha fel. Tänker fortfarande inte rekommendera några mickar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 Tipsa om sångmickars ABC: Helt meningslöst: ”Jag kör en XXX, låter kanon! Köp en sådan och du blir inte besviken.” Bra info: ”Jag använder en XXX med en bla bla bla –preamp och jag tycker den fungerar bra för min röst (men detta betyder inte nödvändigtvis att den funkar på din, viktigt att prova sångmickar). Den brusar väldigt lite jämfört min YYY och ska enl. specarna tåla hög SPL innan den börjar dista för mycket. Den har (enl. mig) en AAA karaktär om man jämför med t ex en BBB så den fungerar bra för bla bla bla också. Om något skulle vara negativt så kanske den inte ger så hög utsignal (låg känslighet) så en bra preamp (med mycket gain) är nästan ett måste om man ska micka någon svagare ljudkälla. Om jag var i dina skor skulle jag prova en CCC, DDD och kanske en EEE om du kan sträcka budgeten en smula” Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Erik80 (oregistrerad) Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 (redigerat) En svindyr, allmänt ”erkänd” mick kanske låter apa med just din röst. En sanning med modifikation. Köper han en Telefunken U47 så kommer den aldrig låta skit på någon röst. Om han köper en rörmick så kan han experimentera med olika NOS-rör för att hitta önskad karaktär Redigerat 1 december 2010 av Erik80 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
4056E Postat 1 december 2010 Anmäl Dela Postat 1 december 2010 SM7 har nämnts, dock viktigt att tillägga att den kräver en ganska bra preamp som kan leverera mycket gain utan att låta illa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 2 december 2010 Anmäl Dela Postat 2 december 2010 En sanning med modifikation. Köper han en Telefunken U47 så kommer den aldrig låta skit på någon röst. Snack, jag har ratat U47 för sång. Sångaren ville absolut använda den (då även han hört hur ”magisk” den är), men även han hörde att det inte lät bra (kommer inte ihåg vad vi körde istället men något ”osexigt” blev det efter lite tester). Fattar faktiskt inte riktig varför alla är (var) så förälskade i denna mic, kanske för att de aldrig använt den .... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 2 december 2010 Anmäl Dela Postat 2 december 2010 Med den vanliga reservationen för ljudkällorna, så kan du hämta smakprov på hur ett gäng olika mickar kan låta, på min testsite. Har du någon av de som finns med där, så kan du försöka göra en jämförelse mellan dina egna och mina inspelningar med denmicken - och på så sätt skapa en referens som kan funka hyggligt för att jämföra med andra modeller. Snart blir förresten testsiten uppdaterad med en ny omgång mickar och dessutom helt ny design, tack vare en väldigt hjälpsam forummedlem. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.