Jump to content
Annons

Smidigaste sättet att spela in på?


base10

Recommended Posts

Hej,

Jag har funderat lite på vilket det absolut smidigaste sättet att spela in hårdvarusynthar på (med MIDI).

Hittils har jag arbetat såhär:

Spela in en melodi som används i refrängen.

Skära ut delar som används i andra delar av låten alt, spela in igen.

Resultatet är då att man får massor småklipp med synthslingorna.

Om det är så att jag glömmer att spara synthljudet och behöver spela in igen skiter sig då hela låten...

Känner inte att hårdvarusynthar inte är speciellt flexibla att arbeta med.

Finns det inget sätt att arbeta med hårdvarusynthar likadant som med VST-plugins?

Det skulle spara enormt mycket tid, även om jag skulle behöva spela in t.ex pad efter jag har spelat in basen (precis som med analoga synthar, så får man spela in en gång åt taget).

Är FL studio ett dåligt program att spela in med?

Hur gör ni för att arbeta på det smidigaste sättet?

Mvh,

Jesse

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder hårdvaru synthar. Ofta så har jag ett grundriff eller grej på 8-32 takter som jag leker med. När jag spelar in synthen markerar jag alltid midispåret med vilken patch jag använder Alltså skriver själv bank och ljudnummer. Beroende på vilken synth såklart. Om det är någon större ändring jag gör på grundpatchen på synthen dumpar jag den till början av midispåret genom bulkdump.

Sedan när jag har strukturerad upp hela låten lägger jag midispåret över alla bitar där temp-audio filen ligger för att sedan leka med decay,cutoff,release och allt vad det må vara. Sedan spelar jag in hela låten på ett nytt audiospår.

Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder hårdvaru synthar. Ofta så har jag ett grundriff eller grej på 8-32 takter som jag leker med. När jag spelar in synthen markerar jag alltid midispåret med vilken patch jag använder Alltså skriver själv bank och ljudnummer. Beroende på vilken synth såklart. Om det är någon större ändring jag gör på grundpatchen på synthen dumpar jag den till början av midispåret genom bulkdump.

Sedan när jag har strukturerad upp hela låten lägger jag midispåret över alla bitar där temp-audio filen ligger för att sedan leka med decay,cutoff,release och allt vad det må vara. Sedan spelar jag in hela låten på ett nytt audiospår.

Typ.

Det låter vettigt, kommer att provas! tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det VST eller AU plugins som kan skicka mididata till syntharna med inställningarna.

MidiQuest, Sounddiver mm ... Men jag har inte provad då jag inte känt att jag haft behovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns det VST eller AU plugins som kan skicka mididata till syntharna med inställningarna.

MidiQuest, Sounddiver mm ... Men jag har inte provad då jag inte känt att jag haft behovet.

Finns liknande i FL, men de där är nog bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...