Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Japp. Dags att komma ut. Jag Àr en Studio-forumist.

Har lÀst och lÀrt massor under ett halvÄrs tid, men tÀnkte att det kan vara dags att ge mig till kÀnna.

Jag hÄller just pÄ att ÄtervÀnda till musikskrivandet och inspelandet efter en lÄÄng paus pÄ ungefÀr 10 Är. Fattar egentligen inte hur det gick till - det brukade ju vara det viktigaste som fanns!?

Hur som helst, Äterkomsten fick mig att inse att en del 80-talsprylar kÀndes ganska trötta. Och min idé att gamla 300 MHz-pc:n med Pro Tools Free skulle kunna samsas med Cubase pÄ Atari 1040 och min 4-kanals portabandare och tillsammans kanske inspirera till kreativa lösningar slutade i djup frustration.

Det var bara att knĂ€cka spargrisen, sĂ€lja en del och skaffa lite nyare grejer, Ny PC med Cubase. Är lite skeptisk mot mjukvarusyntar, mest för att det Ă€r sĂ„ pilligt att vrida pĂ„ rattar med musen. Hoppas kunna anvĂ€nda mina hĂ„rdvaruinstrument kreativt istĂ€llet, inklusive elfiolen.

Jag hade ett syntband under större delen av 80-talet, har suttit i symfoniorkestrar i en massa Är, spelar folkmusik i ett spelmanslag och lÀgger lite Rhodesklanger i ett coverband pÄ jobbet. UngefÀr sÄ. Och sÄ tÀnkte jag dÄ som sagt komma igÄng med hemstudiopulandet igen.

Sitter i ett lÀtt lÀtt snövitt Göteborg med en kopp te och snart Àr det helg.

Ciao sÄ lÀnge! :-)

Redigerat av favourite slave
Annons
Postat
Hej Ä vÀlkommen!

Förresten, fÄr vi höra nÄgot frÄn ditt synthband frÄn 80-talet? det vore kul!

hÄller med

Postat
Hej Ä vÀlkommen!

Förresten, fÄr vi höra nÄgot frÄn ditt synthband frÄn 80-talet? det vore kul!

hÄller med

Det ska jag kunna ordna framöver - hÄller pÄ att "digitalisera" mina gamla 4-kanalsinspelningar, genom att lyfta in dem i cubase.

Materialet frÄn 1985 lÄter vÀl lite Lustans Lakejer goes 170bpm med TR909 och monosyntar...

Stupar dock pÄ redigeringsbiten just nu - jag vill fÄ spÄren midisynkade för att kunna lÀgga synkade effekter och sÄ smÄningom remixa lite grann. Sökte lite tips om det i ett inlÀgg för nÄgra dagar sedan, men jag tycks vara ensam med det problemet... :-)

Postat

VĂ€lkommen favoritslav! 🙂

Har gjort liknande resa som du... Atari ST och Pro24/Cubase 1.0 pĂ„ 80-talet och sedan 15 Ă„rs paus. Och vĂ€gen tillbaka började med att migrera över gammalt material till PC/Windows (via Atari ST emulator för Windows 😎) följt av mötet med det nya fenomenet VST/VSTi. 🙂 Nu skulle jag inte klara mig utan VSTs.

Hoppas kunna dela mig av mina erfarenheter jag gjort pĂ„ min tillbakaresa. 🙂

Postat

hej och vĂ€lkommen...det Ă€r inte prylarna som gör dig till god musikskapare... 😉

Postat

Hejhej!

Trevligt med en till synthare, som dessutom spelar elfiol...!!! 😉

Jag ser ocksÄ fram emot att höra nya och gamla alster.

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Hej, hej!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.