Jump to content
Annons

Rörpreamp?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons
  • Svar 91
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Men solid state vill du ha lika mycket i en preamp som du vill ha i en stärkare.

SSL är ju verkligen transistor-preamps, sterilt och tråkigt.

Vid uttalanden om teknik, produkter, tjänster eller företag förväntas författaren helt och fullt stå för detta och även kunna ge belägg för sina uttalanden.

varsågod

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Testar virvelljud nu med dubbla SM57, inför morgondagens inspelningar, det låter grovt bra, tinnitustjutet är nu av riktigt grovt bra kaliber!. Svärsonen Tomas ska trumma och jag spelar kompgitarr. Sen kan jag helt kopiera hans kaggelir osv med bassen. Vi ska hålla till i ett större rum i en träkåk, där Tomas spelat in trummor förr med grovt bra resultat. Jag är uppskruvad som en 5-åring på julafton när det bankat på dörrn och nån ropar: Ho - Ho - Hooo! Och renar med självlysande mular är parkerade utanför.

Grovt bra! laugh.gif

Jultomten kommer! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va kul! Vad blir det för baskaggemick? Och vad för fler mickar?

Vi ska spela in 18-19 dec och har börjat ladda upp med prylar nu.

Du kan få låna en valvestate här som står å skräpar 😉 då börjar det

ryka om bluesriffen vill jag lova.

Testar virvelljud nu med dubbla SM57, inför morgondagens inspelningar, det låter grovt bra, tinnitustjutet är nu av riktigt grovt bra kaliber!. Svärsonen Tomas ska trumma och jag spelar kompgitarr. Sen kan jag helt kopiera hans kaggelir osv med bassen. Vi ska hålla till i ett större rum i en träkåk, där Tomas spelat in trummor förr med grovt bra resultat. Jag är uppskruvad som en 5-åring på julafton när det bankat på dörrn och nån ropar: Ho - Ho - Hooo! Och renar med självlysande mular är parkerade utanför.

Grovt bra! laugh.gif

Jultomten kommer! laugh.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen va kul! Vad blir det för baskaggemick? Och vad för fler mickar?

Vi ska spela in 18-19 dec och har börjat ladda upp med prylar nu.

Du kan få låna en valvestate här som står å skräpar 😉 då börjar det

ryka om bluesriffen vill jag lova.

Kaggen EV N/D686. Med den kan jag köra noll eq, och slippa ha ångest resten av livet att jag höjde en db för mycket vid 83,2 hz.

Virvel två SM57, över och under, kostar på en varsin kanal där!

Hängpuka (en) och golvpuka en varsin NT1-A lite modell Glyn Jones-monterade på mina special sargstativsupphöjare. De här två ger stereobilden.

OH 1 st TLM102 (go back to mono)

Gitförstärkare Sennheiser E906

Slasksång Beta58

Sen har jag en kanal över om jag skulle ändra mig på nåt vis. Har två CM3, Två NT2-A och en AKGD112 att ta till om jag vill. Men jag räknar kallt med att Neumannen tar upp allt i cymbalväg, ja hela skiten.

Min Valvestate-period hade jag på 80-talet. 😊 Vore glad om ni inte för detta vidare....😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Du lägger väl upp något sen så man får lyssna? Skulle varit intressant som fan att höra! 🙂

Hur är kaggen uppmickad? inuti? är den helt öppen, hål eller sluten?

Lycka till med allt.

Kaggen EV N/D686. Med den kan jag köra noll eq, och slippa ha ångest resten av livet att jag höjde en db för mycket vid 83,2 hz.

Virvel två SM57, över och under, kostar på en varsin kanal där!

Hängpuka (en) och golvpuka en varsin NT1-A lite modell Glyn Jones-monterade på mina special sargstativsupphöjare. De här två ger stereobilden.

OH 1 st TLM102 (go back to mono)

Gitförstärkare Sennheiser E906

Slasksång Beta58

Sen har jag en kanal över om jag skulle ändra mig på nåt vis. Har två CM3, Två NT2-A och en AKGD112 att ta till om jag vill. Men jag räknar kallt med att Neumannen tar upp allt i cymbalväg, ja hela skiten.

Min Valvestate-period hade jag på 80-talet. 😊 Vore glad om ni inte för detta vidare....😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kaggen har frontskinn med ett kaffefats-stort hål. Testade att ha micken längst in vid klubban, mitt i, i hålet, och till slut tyckte vi det lät bäst med micken ca 15 cm utanför kaggen, mitt för hålet. Det blev tunnare ljud inne i kaggen.

NT1-A mickarna jäklades lite. De ger så stark utsignal att det klippte med gain på noll! Fick jävlas lite med det... Men trumljudet blev nog bra ändå... Ska fortsätta i morrn.

Vi körde på två man bara, trummor o kompgitarr, det var inget jag gillade, det blev nog inte helt tajt. I morrn ska jag testa att spela bas i stället.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I dag gick det bättre. Bytte ut pukmickningen, två NT1-A mot två CM3, och plussade på med en NT2-A vid hihaten. Sen bytte jag från gitarr till bas, det blev extremt mkt bättre när man spelar på bara två. Så lpångt vi lyssnade enbart i lurarna så blev ljudet helt jävla grymt, Tomas, min svärson, hade aldrig sett nån micka ett trumset som jag gjorde, han hade aldrig hört ett så ruskigt bra trumljud heller, han var knäckt, vi hade bra ljud igår, men idag blev det mkt bättre ändå. Hoppas helheten, sen jag lagt dit resten, blir lika bra. Det vi spelade in igår raderar jag nog, men dagens skörd, tre av mina låtar och en mollblues, "Life is hard," ska jag jobba hårt med.

Efter gårdagens inspelandet var jag på depphumör, det blev väl bara skit egentligen, låg och ältade det hela natten så jag sov inte en sekund förrän halv åtta i morse och sov trekvar innan jag gick till jobbet. Jibbade halv dag och stack direkt till inspelningslokalen, trött så jag var vindögd. Tänkte att det blir väl ännu sämre idag. Innan det var klart var vi på superhumör. Tomas som är av en rejält mkt yngre tonart än svärfar, är ett stort KISS-fan, han tyckte basliret var som på KISS-plattor. Han var helt skitnöjd. Jag med. tongue.giftongue.giftongue.giftongue.gif

Få se om jag orkar koppla upp mig till monitorerna här hemma nu, ett mindre berg grejer står framför tv´n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar upp det här med rörpreamp igen.

För nåt år sen hade jag en ART stereopreamp, med möjlighet att koppla helt i eller helt ur rör. Tyckte den lät bra först, men sen, nja när jag använde den så körde jag utan rördriften.

Nu har jag en Audient Mico stereopreamp jag tyckt låtit väldigt bra, helt tyst ihop med bra mickar. Har haft stort bryderi om det är bäst att koppla vidare från Micon via spdif eller anolg xlr-kabel, har nu kommit fram till att jag gillar analogt mkt bättre, delvis, men inte enbart av att jag kan använda en rackkompressor jag gillar.

Nu i kväll försökte jag sjunga bättre på min senaste låt än vad jag sjöng i går. Behöll gamla spåret och kopplade in min TLM102 genom en ART Tube MP a 355 kr och vidare genom kompressorn

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm?sid=204624f6baa75c0a2a02f79f63437cb3

Sen jämförde jag ljudet på inspelningen från igår, då kopplade jag lika fast med Audient Mico preampen, typ 20 ggr dyrare än en TUBE MP. Det tog inte lång stund innan det var helt klart att den lilla snik-burken låter bättre, i alla fall på min rossliga röst. Absolut varmare och trevligare. Med min röst är det svårt att säga "bättre eller sämre" men det är inget snack om vad jag framöver ska använda för preamp vid sångpålägg, det blir MPn... En sak märker jag när jag lyssnar flera ggr, jag kan ha lägre volym på sången i mixen och ändå hörs den bra genom musiken. Ju mer jag lyssnar, ju tydligare är det att den billiga MPn låter bättre... .

Är det ingen som känner igen sig i det här? Kanske man tycker det är pinsamt att säga det? "Man får vad man betalar för, det vet ju alla, billigt är skit" heter det ju.

Finns det rörpreampar med lika konstruktion som MPn, den har typ Gain in, fantommatning och volym ut. Det borde finnas lika burkar fast bättre, mindre brus tex....? Fast attt MPn brusar, det hörs ju inte dugg när musiken brakar på runt ikring.

Kan man modda MPn med andra rör och bättre transformatorer?

Jag tror en rörpreamp är bättre än en utan rör. Nämn nåt liknade som MPn, fast bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tror inte det är någon större idé att modda Art TubeMP.

Mitt ex av Art TubeMP är ganska brusfritt, jag byter gärna mot Micon 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är någon större idé att modda Art TubeMP.

Mitt ex av Art TubeMP är ganska brusfritt, jag byter gärna mot Micon 😉

"Skulle morra då" sa en cykelhandlare i min ungdom....

En snabb titt hos tysken visar att de flesta är nån form av channelstrip, det vill jag ju inte ha, har ju min kära RANE DC24 som gör allt jag vill utom att förstärka.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är det ingen som känner igen sig i det här?

Kan man modda MPn med andra rör och bättre transformatorer?

Visst känner man igen det. Flera gånger har jag i blindtester föredragit mycket enkla grejer. MP tror jag inte har någon transformator. Men du kan

byta ut röret mot ett bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Och för tillfället så spelar förstärkaren i Altec Lansing datorförstärkare riktigt distfritt, jag är lite förvånad över att den kan vara så bra. Har en rätt stor Hitachi högtalare till den. Du har kanske inte trimmat rösten?

Förstärkaren sitter i en datorhötalare vilket kanske inte framgick?

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bara måste be dig testa Tk-Audios DP-1a. Den är kalas. Där kan du få flera olika sounds med samma burk!De har kampanj på den just nu på Golden Age!

Annars är api 512/312 riktigt bra på det mesta, använder själv dem väldigt mycket ihop med en rör-kompressor eller en studer c37 (rör bandare).

I den prisklassen finns det inte mycket som låter illa, bara olika sound!

Välj efter tycke o smak!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Man undrar vad som hänt, har man inte köpt något som var godkänt då det var aktuellt med köp eller har detta något gått sönder?

Guitar Nilssom för he skärpning!!!!! 😕😄 :D

Detta kompressormojset varför skall man ha det? Är det bara för att få filerna mindre?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

http://www.summitaudio.com/2ba221.html en låda med 5st pottar för där är väl inte mycket mer i den?

Vad kostar 5st. pottar i låda?

Såg att det fanns bild av kretskort, undrar om den bilden var tagen av "denna lådan" och i så fall varför skall det behövas så mycket mojs för att ställa in volym?

Jag har inte sett något om förstärkning från lådan.

Har jag missuppfatta något ang. lådans funktion? För mig verkar den ha en blaha funktion i förhållande till det som bilden visar.

Nu är jag bara lite ifrågasättande och det kan man väl få vara när man är novis?

Nu kollade jag vidare.. den framkallar en sämre dämpfaktor och för att få en sådan så måste det ju till en hel del mojs.

Det är inte lätt att dyka in i denna världen men även den bästa kan ha sina problem. 😱

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som känner igen sig i det här?

olika saker passar olika delar i kedjan före å efter

även om mängden brus eller frekvensgång eller annat kan vara prestandamässigt sämre i din billiga burk så kan det mycket väl ändå vara det som passar din röst bäst i dina öron

kör på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar vad som hänt, har man inte köpt något som var godkänt då det var aktuellt med köp eller har detta något gått sönder?

Guitar Nilssom för he skärpning!!!!! 😕😄 :D

Detta kompressormojset varför skall man ha det? Är det bara för att få filerna mindre?

Vad kompressor är och används till? Starta en ny tråd om det så kanske nån berättar.

Link to comment
Dela på andra sajter

I den här långa tråden jämförs en ART tube MP med en Golden Age PRE73

Folk får gissa vilken som är vilken, 75% gissar fel

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/495485-can-you-tell-difference-art-vs-great-river.html

Stämmer det här borde man ju mkt hellre lägga slantarna på en riktigt bra mick än att fördela pengarn fifty-fifty på preamp och mick.

Sen kan man undra hur pass bra en ART TUBE MP skulle funka att förstärka ljudet från en trum.OH mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

I dag satte jag igång att öva på sången och göra nya tagningar, sparde de två gamla "huvudspåren" från Micon resp ARTen...

Idag hör jag hur ARTen brusar nåt alldeles förbannat, helt oacceptabelt, typ små fjärran åskväder. Om den brusar mer idag än igår beror på att den varit igång hela natten, eller om jag helt enkelt inte hörde oväsendet igår vete 17.

Man kan ju bli knäpp på ljud, tycker det ena en dag, dan efter funderar man hur i h-e man tänkte! Känner nån igen sig?

Började åter laborera med Micon och olika inställningar på kompressorn, eq mm. Till slut började jag testa Micons HMX-funktion, en variant på rörsimulering, och jämförde med ARTens rörljud. Och nu är mitt sista bud att Micon med lite sparsamt påskruvat HMX låter bättre än ARTen.

Jag nästan skäms att berätta detta. I morrn kanske jag tycker nåt helt annat, haha, fy fan! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För sina pengar är Arten kanon. Min brusar inte seciellt mycket som sagt. Använder TubeMPn på alla mina hemmainspelningar.

Att mitt ex inte brusar så mycket kan du höra i början av detta klipp, inte mycket brus alls.

http://dl.dropbox.co...eskyis_song.wav

Skall vi inte byta ändå? 😉

EDIT: Mitt k på tangentbordet trilskas därför redigerar jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För sina pengar är Arten kanon. Min brusar inte seciellt mycket som sagt. Använder TubeMPn på alla mina hemmainspelningar.

Att mitt ex inte brusar så mycket kan du höra i början av detta klipp, inte mycket brus alls.

http://dl.dropbox.co...eskyis_song.wav

Skall vi inte byta ändå? 😉

EDIT: Mitt k på tangentbordet trilskas därför redigerar jag.

Njaeee... Men har du två såna här liggandes på hyllan så byter jag gärna. Micon är ju stereo.

http://www.uaudio.com/products/hardware/solo610/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

För sina pengar är Arten kanon. Min brusar inte seciellt mycket som sagt. Använder TubeMPn på alla mina hemmainspelningar.

Att mitt ex inte brusar så mycket kan du höra i början av detta klipp, inte mycket brus alls.

http://dl.dropbox.co...eskyis_song.wav

Du skulle hört fruns kommentar om den sången...

Edit: Du kan få byta din ART mot min ART...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...