Jump to content
Annons

Fender Strata med flytande stall


Andréas Hall

Recommended Posts

Hallå

Har en Strata (Highway one - äldre modellen) där stallet lyfter ca0,5 cm från kroppen. Har varit i kontakt med Fender Scandinavia och fått reda på att det är ett vintage tremolo stall som sitter på gura och det är i sk flytande läge. Funderar nu på att sänka det till låst läge och undrar om det är någon som har erfarenhet av att detta? Något speciellt att tänka på? Intonering osv kan väl vara nödvändigt misstänker jag eftersom stränghöjden ändras. Hur påverkas ljudet?

Ha det

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är ett vintagestall (sex skruvar i framändan) så brukar det gå att spänna fjädrarna på baksidan så att det hålls stumt mot kroppen. Man behöver troligen justera höjden på stallsadlarna, samt checka intonationen på gitarren, det finns guider på Fenders hemsida tror jag. Annars googla...

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelade i 25 år på en gammelstrata med sexskruvars stall. Jag tyckte det var sämre att dra åt fjädrarna så hårt att det blev stumt. Jag körde med fyra fjädrar och spände dem precis så att stallet lyfte ett par mm, då kunde jag svaja bakåt en anings aning, kunde var cool effekt, dessutom var det faktiskt lättare att få den att hålla stämningen. Om man svajar ner vill gärna nån sträng bli för hög när man släpper upp svajspaken. Kan man då snabbt rycka till åt andra hållet hoppar strängen tillbaka i rätt läge igen. Att hålla på och vrida på stämskruvarna efter hårdsvajning blir fel. Hellre rycka till lite i den sträng som blir för hög.

Men det här var ju bara vad jag trivdes bäst med. Andra tänker annorlunda.

Har ni föresten hört att svajarm iibland förr i världen kallades för "ekopinne"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill främst låsa stallet för den är ett aber att stämma, tar lång tid... Misstänker också att gitarren kommer fram mer till sin rätt om jag sänker det. Använder aldrig svajarmen, den har varit på två gånger på fyra år och då som längst 10 minuter 🙂

Kan man göra det själv eller måste man lämna in den? Är det svårt??

Link to comment
Dela på andra sajter

nej de är fruktansvärt faktiskt!

steg 1, skruva bort bakplattan

steg 2, kolla antalet fjädrar, har du 4-6 stycken är det bara skruva på, men haru tre eller kanske två borde nog du fundera på att skaffa nån till, de är inte dyrt, gitarrdelar.se säljer för bra pris.

steg 3, skruva in "trädet" som håller fjädrarna som är fäst i kroppen, skruva in den till kroppen och voila du har ett fast stall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tagit bort fjädrar och rubbet och istället satt mig och monterat i trästavar och plugg för att få det fast. Det funkar riktigt bra. då kan du dessutom ställa stallet i vilket läge du vill innan du fixerar det, vilket kan vara ett plus beroende på hur sadelvinkeln ser ut på ditt stall.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...