Jump to content
Annons

Det här med synkoper


Soxic

Recommended Posts

Jag sysslar med ganska snabb punkrock och för att ge det sväng så är det ofta synkoper som gäller istället för raka 4/4 markeringar som låter lite mer gubbigt enligt min uppfattning. Men även om jag sysslat med att skriva låtar i över 15 år och har spelat in fler skivor så är jag än i dag lite osäker på vissa låtar var jag ska lägga synkoper. Jag försöker jämföra med liknande låtar av mina idoler, men blir inte alltid klok på det. Finns det några direkt regler för vad som gäller för synkoper. Antar att svaret är nej och att det ska tillämpas där man anser att det passar, men i en av mina låtar t ex så passar det både med synkop och inte synkop. En del av versen är med synkoper och sista delen av versen funkar antingen eller, men måste bestämma mig. Hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sysslar med ungefär samma sak och funderar också ofta över var synkoperna ska hamna.

Jag brukar lägga fokus på sångmelodin och arrangera kompet efter det men ändå försöka att inte ha för mycket synkoper och se till att de synkoper som finns verkligen blir tydliga. Det brukar bidra ganska mycket till svänget tycker jag.

Om du har tid, lyssna gärna på You´re a monster eller Old Mariann på kwww.myspace.com/NinjaDolls eller http://open.spotify.com/track/28qRV0o6nHDcVfrF0T3IHU för att höra lite hur jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att förklara så nån annan får fylla på, men :

Tänk 4/4 som grund. (Gitarren spelar nedslag). Och sen Ska ( 2/2) 8/4... (Elbasen uppåt). Virvelslag på alla punkter. Alltså 1/1. Musik är enkel matematik och som band ska man spela som "en" enhet. Kolla in tex Meshuggah... de är "galet bra" även om de inte är punk! 😉. Sixties på forumet är en gammal punkräv och skulle säkert rekommendera dessa som inspiration:

http://www.youtube.com/results?search_query=ramones+sheena+is+a+punk+rocker&aq=5

Kämpa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara snyggt och kännas naturligt för trummisen att köra synkop in i verserna från ref.

Blir liksom en känsla av att man "drar" på lite in i versen.

Kör som ni behagar bara ni gör likt, hehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...