Jump to content
Annons

Edit.


Soxic

Recommended Posts

Ja, du har nog rätt. Låter vettigt som tusan.

Billie Joe & Green Day låter ju dock mindre vettigt. 😛 Men då är det väl som du sa, att han skriver det mesta och detta framhäver ju hans position som den drivande personen i låtskrivandet när hans namn står explicit och inte bara bandets namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 97
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Hmmm... Jag upplever det som att tråden inte vill skilja på royalties som kommer från (skiv)bolagen och den ersättning som betalas ut av intresseorganisationer som t.ex. STIM/NCB.

Bra poäng. För att förtydliga syftade jag då på låtskrivandet, inte inspelandet. Där håller jag med dig att utgångspunkten bör vara att det ska vara lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara tala från min egen erfarenhet, men där är det så här.

I mitt band består "skriva låtarna" oftast i att jag eller den andra killen har en musikalisk idé: en ackordföljd, en melodi, ett riff, någonting. Vi sätter oss ner alla tre tillsammans och kommer fram till någon bra låtstruktur, och så skriver vi tillsammans en text. Ofta har vi sedan tidigare tillsammans råkat komma in på nåt sound som vore häftigt att ha på en låt, eller något instrument vi vill använda, någon sorts arrangemang som vore kul att testa. Då kanske vi använder det på den här låten om det känns som det passar.

Vi sätter på Logic, spelar in något bra första instrument, kanske en gitarr, en bas, en synt, någonting. Sen tittar vi oss omkring i rummet efter vad för instrument man kan tänkas vilja använda. Tjejen lägger sig på sängen och somnar medan jag och den andra killen tjafsar om delaytiden på stråkmaskinen. Jag har oftast en ganska vag bild av ett sound som jag ser framför mig, och försöker bäst jag kan förklara det för honom, jag blir någon slags regissör, och han får spela de flesta instrumenten efter mina instruktioner, för han är skickligast på att spela. Sakta men säkert urartar det med phasers och Big Cave-reverb på allting, tills tjejen ett par timmar senare vaknar och säger "okej grabbar, dags att lägga av för dan va?", och vi inser att det spårar totalt och mutar alla puckogrejer.

Under tiden som går till nästa inspelningstillfälle öppnar jag själv Logicdokumentet och tar bort alla idiotiska effekter vi la på förra gången så ingen blir frestad att slösa tid på att "se om det kanske låter bra ändå om man tweakar det lite". Sen någon helg senare får jag ett sms att "idag ska vi spela in" och då fortsätter vi på låten på ungefär samma sätt, och den här gången är tjejen oftast mer aktiv eftersom det inte är lika mycket tjafs som måste tas om hur grunderna ska låta. Bounce, länka till alla fans på Facebook.

Vid den oförutsedda händelse att vi får en spelning lägger vi över det mesta som backtrack på en sampler, och så repar vi ihop oss någorlunda hemma på rummet. Sen spelar vi efter bästa förmåga de instrument som vi klarar av att spela live, vilket oftast inte är särskilt bra.

Jag vet inte om det riktigt har med saken att göra, eller om någon har något intresse av att läsa det där överhuvudtaget, men jag tänkte att det kanske illustrerar var jag kommer ifrån. Med den process vi har känns det väldigt främmande att dela upp eventuella framtida pengar mellan oss annat än en tredjedel var, för alla är lika oumbärliga för att det ska bli det slutresultat som det blir.

Bara för att juridiken gör skillnad på vem som skrivit låten och vem som framför den betyder ju inte det heller att man måste bry sig om den åtskillnaden i bandet. Man kan bestämma att man ser båda sakerna som två sidor av samma mynt (eller samma sida av samma mynt), och dela alla pengar lika oavsett. Vilket jag tycker känns rimligast åtminstone i vårt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid framträdanden tycker jag det ska fördelas lika generellt sett, men i vissa fall är t ex frontmannen väldigt aktiv med att underhålla publiken medan övriga medlemmar kanske mest står i bakgrunden. Bör det belönas extra? Kanske?

Om du menar gager (som arrangören betalar) så tycker jag också att det ska vara jämnt fördelat OM och NÄR bandet som enhet är själva artisten. Att frontmannen råkar ha publikkontakt gör honom på inga sätt mer viktig än t.ex. trummisen; de lirar i samma konstellation och ska därför ha lika ersättning.

När det däremot gäller soloartisten Nisse "med Kompbandet", så är det ibland upp till Nisse hur han vill dela kakan med sitt kompband.

Om du syftade på ersättning för offentligt framträdande, däremot, så är det återigen en STIM-fråga framför allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men det är ju ganska mycket ett icke-svar, eftersom man kan ha väldigt olika åsikter om vem som räknas som "upphovsman".

Om man vill komplicera det och vara girig, så ja.

Annars skulle jag vilja påstå att det är superjävla vanligare att man är överens om vem som räknas som "upphovsman".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars skulle jag vilja påstå att det är superjävla vanligare att man är överens om vem som räknas som "upphovsman".

Ja, det är det såklart, men det är ju inte de fallen som är intressanta att diskutera. Det är ju gränsfallen som det kan uppstå konflikter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid inspelning tycker jag grundprincipen bör vara att det ska fördelas lika.

Vid framträdanden tycker jag det ska fördelas lika generellt sett, men i vissa fall är t ex frontmannen väldigt aktiv med att underhålla publiken medan övriga medlemmar kanske mest står i bakgrunden. Bör det belönas extra? Kanske?

Vad gäller låtskrivandet ska naturligtvis upphovsmannen ha credit för det och ingen annan.

Är det så vi ser på saken?

På vilket sätt får man betalt när man spelar in? Det kostar ju bara en massa pengar...

eller menar du den/de produkt/er som är frukten av inspelandet? Sålda skivor och mp3-filer t.ex.

VI har ett system där den fördelning som gällt vid låtskrivandet, och som anmälts till STIM,

även gäller för sålda produkter och uppträdanden. Alla är nöjda och glada med det!

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sätt som du beskriver, att alla bandmedlemmar bidrar med ungefär lika mycket, att någon gör lite där, en annan lägger till nåt där, etc, det låter främmande för mig. Jag vet inte hur vanligt det är, men rent spontant låter det krånligt och lite som att man får tvinga fram låtar.

Så känns det inte alls. Det är bara härligt, att skapa tillsammans. För mig, i mitt skapande, är låten mer än bara ackord, melodi och text; hela produktionen, arrangemanget, mixen, allt är lika viktigt. Det skulle kännas väldigt konstigt att en enda person gör allt det själv när man är ett band på tre personer. Det är inte att tvinga fram låtar, det är att experimentera fram dem. Så jobbar jag när jag gör musik själv också.

Jag kan förstå ert sätt att jobba också, och det är säkert vanligare, men det känns inte särskilt inspirerande för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt får man betalt när man spelar in? Det kostar ju bara en massa pengar...

???

Berätta gärna var/hur du tolkade det som att det var så det menades?

Om du bara skrev det för att göra dig lustig — vänligen bortse från det här inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

???

Berätta gärna var/hur du tolkade det som att det var så det menades?

Om du bara skrev det för att göra dig lustig — vänligen bortse från det här inlägget.

Tycker bara att man bör benämna det intäkter av sålda produkter och inte tala om inspelning.

Inspelningssessionerna ger väl inga intäkter i sig?

Vi har alltså att göra med intäkter i form av, och uppdelningen vid:

* sålda produkter (cd, mp3, dvd, t-shirt...)

* gager vid framträdanden

* ersättningar från STIM

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte passa på att fråga en sak. Tittar man i Green Days album så står det på nästan alla låtar (Words by Billie Joe & Music by Green Day). Varför står det så när Billie Joe i själva verket är den som skapat både texten och melodin? Han får ju ingen cred för melodin?

Förmodligen för att han inte tycker det är så jävla noga om han får cred för melodin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker bara att man bör benämna det intäkter av sålda produkter och inte tala om inspelning.

Inspelningssessionerna ger väl inga intäkter i sig?

Vi har alltså att göra med intäkter i form av, och uppdelningen vid:

* sålda produkter (cd, mp3, dvd, t-shirt...)

* gager vid framträdanden

* ersättningar från STIM

🥰

Sen finns ju dessutom ersättning för musiker från Sami, d.v.s om du är med och spelar på en inspelning utan att vara upphovsman till låten/låtarna.

Alla kan medverkande kan alltså få ersättning från en utgiven inspelning, lite olika nivåer bara. Så har det funkat lääänge i branschen...

Där skiljer man också på kompmusiker och solist tex.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha, ha. Jonglerar 😄

Vad jag menar och som du säkert kan förstå, är att i vissa band så är en person, oftast frontmannen av naturliga skäl, den som liksom håller i hela showen. Han kan vara den direkta orsaken till att bandet drar mycket folk pga dennes humor, scenframträdande och påhittighet. Övriga medlemmar kanske nöjer sig med att stå i skuggan som musiker. Men det ska inte ha någon betydelse alltså generellt sett? Jag har personligen ingen aning om hur sådant fungerar och fördelas.

kommer att tänka på bob hund

man kan också se det som att om alla hoppade runt likadant skulle effekten av sångarens hoppande minska betydligt 😄

nej jag tycker inte det har betydelse

men andra kan säkert tycka helt annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Antar att man också kan se det som att det är självvalt av frontmannen om han vill spexa. Det är ju en förmån i sig att få synas och få all uppmärksamhet kan man tycka.

Självvalt och självvalt... Så länge frontmannen kråmar sig inom rimlighetsramarna för vad bandet som helhet tycker är nödvändigt för uppdraget, så får han väl se det som en förmån eller något ditåt.

Men kråma dig för att hävda dig och spela förmer och du får en fet jävla fot i röven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde han tycka...kan jag tycka. Texten är ju bara 50% av en låt. Melodin är resterande halva (arrangemang, etc spelar så klart också roll). Vad skulle hända om bandmedlemmarna en dag vart ovänner och splittrades och så vill alla ha så stor del av kakan som möjligt och så plötsligt börjar trummisen och bassisten påstå att de kommit på melodierna till alla låtar och hänvisar till att det står "music by Green Day". Då skulle det ju spela roll. Man kan ju inte naivt utgå ifrån att folk alltid är ärliga hela livet? Eller är det jag som är tråkigt cynisk kanske.

Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men att det står "Music by Green Day" borde ju rimligtvis inte betyda att alla tre har lika stor andel i musikdelen av inkomstkakan för låtskriveriet. Eller? Trummisen och basisten kanske har 10% var och Billie Joe har 50% (för texten) och 30% (för sin del av musiken). Musiken är ju fortfarande dock gjord av hela Green Day, vilket är det som framgår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som är mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, men att det står "Music by Green Day" borde ju rimligtvis inte betyda att alla tre har lika stor andel i musikdelen av inkomstkakan för låtskriveriet. Eller?

Det betyder egentligen inte ett skit mer än vad de som skrev det vill få det att se ut som. Det kan förhålla sig helt annorlunda i verkligheten, vilket kanske anses inte vara någon annans ensak än de inblandades.

Klassiskt exempel: "By Lennon/McCartney" står det på i princip alla The Beatles-låtar, trots att det kanske endast är sant på hälften av låtarna.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...